1

Onderwerp: Help, kartonnen doos vergeten!

Hallo allemaal,

ik weet dat er al tientallen onderwerpen zijn hierover, maar toch kon ik geen antwoord op mijn vraag vinden  :nooo

Morgen ben ik jarig en ik wil vanavond/morgen daarvoor aan de taart werken. Echter, ik vier mijn verjaardag bij mijn ouders. Ik ben net aangekomen met tassenvol taartspulletjes, alleen heb ik geen taartdozen meegenomen! Ik ga een vulling van witte chocoladeganache met verse aardbeien maken, dus hij moet wel in de koeling... Kan ik de taarten gewoon zonder doos in de koelkast zetten of worden ze dan te vochtig? Heeft iemand een noodplan voor me, want ik weet echt even niet wat ik moet doen :(

Alvast bedankt!

Groetjes, Monique

P.S. Ik wil gaan bekleden met marsefond (1:1). Het wordt een tweelaags stapeltaartje en als ik er aan toekom wil ik hem eigenlijk vanavond nog stapelen!

Groetjes, Monique

2

Re: Help, kartonnen doos vergeten!

Ik altijd mn stapels zonder doos in de koeling. Laatst wel last van vocht,maar dat ligt volgens mij aan mn half dode koelkast... :rolleyes:

3

he wat rottig.

Je kan je koelkast wat minder koud zetten als hij erg koud staat. Zorgen dat de achterwand goed droog is. En zo hoog mogelijk bovenin zetten want daar is het minder koud (dus minder temp verschil en minder condens) Ik zou daarom morgen stapelen, want dan kan je de taart beter bovenin zetten.

Iets anders weet ik ook niets. Maar die achterwand is heeeeel belangrijk.

Je taart kan in een (pedaalemmer)zak in de koelkast, je kunt eventueel de koelkast nog even iets warmer zetten dan normaal, dan komt het vast goed!...maar wel opletten met etenswaren met een 'sterke' geur of smaak (salami, vis, enz) anders smaakt je taart hier straks naar :(  Succes!

oh haha ik was ondertussen bezig met het maken van ons avondeten...dus ik zie dat er inmiddels al druk is gereageerd :D

6

Ik zet mijn taarten altijd zonder doos in de koelkast. Pas kort voor vertrek van de taart gaat er een doos omheen.

Belangrijkste is dat je koelkast niet vochtig is, dus bij een vochtige koelkast even de achter binnenkant droog maken.

Waar woon je? Want er zijn vast mensen zat met taartdozen op voorraad.

~ Never waste a good crisis... ~

7

ik zet alles altijd bloot in de koelkast (maar da's wel een aparte). Zorg dat de koelkast op zo'n 7graden staat en dat er geen ui, knoflook, salami, vis enz in staat.

Zeker geen plastic zak oid erover doen :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

MjammieMarjo schreef:

Je taart kan in een (pedaalemmer)zak in de koelkast, je kunt eventueel de koelkast nog even iets warmer zetten dan normaal, dan komt het vast goed!...maar wel opletten met etenswaren met een 'sterke' geur of smaak (salami, vis, enz) anders smaakt je taart hier straks naar :(  Succes!

nooit in plastic verpakken en in de koelkast zetten!!! :nooo
gewoon in z'n blootje.

9

Ik las dit net even mee en ik dacht klopt dat wel dat het bovenin het warmst is. Dit heb ik even van internet gehaald.
De temperatuur is niet hetzelfde door de hele koelkast heen. Welk gedeelte het koudst is, hangt af van de soort koelkast die u heeft, en waar het vriesgedeelte zich bevindt. Voor een koelvriescombinatie met het vriesgedeelte onderin ziet de optimale inrichting er zo uit.
In zone 1 (het midden- en bovenste gedeelte van de koelruimte) is het ’t minst koud; gemiddeld zo’n 4 tot 7 °C. Dat is de juiste plaats voor producten in pot, dranken, kliekjes zonder vlees of vis, gebak, zuivel en kaas.
Zone 2 is het koudste gedeelte van de koelkast, en daarmee de plek waar u zeer bederfelijke producten bewaart, zoals vers vlees en verse vis, kliekjes met vlees of vis en gesneden verse groente.
Zone 3 is de groentelade, waar u verse groente en vruchten het best kunt bewaren.
In de deur kunt u eieren, boter, melk, geopende flessen (fris)drank, potjes, tubes en kleine flesjes bewaren.

Heb je helemaal niks aan. Hah! :+
Maar ik wens je veel succes met de taart.

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er vragen?

10

Carien schreef:

ik zet alles altijd bloot in de koelkast (maar da's wel een aparte). Zorg dat de koelkast op zo'n 7graden staat en dat er geen ui, knoflook, salami, vis enz in staat.

Zeker geen plastic zak oid erover doen :nooo

7 graden is veel te warm voor slagroomvullingen!

11

Ik zet mijn taarten ook altijd bloot in de koelkast. Meestal bovenin omdat ik daar meer ruimte heb. Dit is wel het warmste gedeelte van de koelkast. Maar ik heb mijn koelkast meestal redelijk koud staan.
Ik zou er iig ook geen plastic zak over doen!  :nooo

12

Dankjulliewel voor alle reacties! Het is gelukkig helemaal goed gegaan met de taart :) Ik heb hem gewoon los bovenin de koelkast gezet en de achterwand goed afgedroogd. En er was niks aan het handje! Ik zal binnenkort een foto plaatsen in het showtopic! Bedankt allemaal!

Groetjes, Monique

13

etmc schreef:
Carien schreef:

....Zorg dat de koelkast op zo'n 7graden staat....

7 graden is veel te warm voor slagroomvullingen!

tsja, geen idee wat er 'wettelijk' moet :o maar ik heb een aparte koelkast, die staat op standje 1 en dan geeft de (losse) thermometer 7graden aan. Daar staan altijd m'n taarten in (met koelkastvullingen)en het is nog nooit fout gegaan. Ook niet bij onze eigen taarten die er heus weleens 4 dagen over doen om op te raken (ja, ik weet dat velen er van gruwen, maar echt, nog steeds :9  en nog nooit ziek geweest :) )

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl