1

Onderwerp: Verplaatsen van je taart

Hallo allemaal,

Ik ben Jolanda en sinds kort helemaal into de taarten..
Pas mn eerste taart gemaakt zelf met tips van het forum en youtube bekeken.. Moet nog wat workshops gaan volgen..

Ik heb even een paar (beginners) vraagjes..

* Is een vulling van Lemon Curd en een laag aardbeien jam lekker? Of beter afsmeren met combi lemon curd en botercreme? (ik gebruik mix)
* Ik had mn taart gebakken en onderste boven op een rooster gelegd om af te koelen.. toen had ik toch dat het een beetje aan het rooster bleef plakken.. Is het handig om het rooster in te smeren met wat vet of hebben jullie andere tip.
* Ik heb het voor elkaar gekregen om de taart twee keer door te snijden en te vullen en toen ik heb bekleed had met marsepein wilde ik de taart verplaatsen maar dan is de bekleding beschadigd.. hoe doen jullie dat netjes en/of op welke ondergrond?? Ik had het uiteindelijk op een groot bord gezet en toen maar met bord en al in de vriezer  :rolleyes:   Iemand tips?

2 Laatst bewerkt door Carien (11-05-2012 09:38)

Re: Verplaatsen van je taart

hoi en welkom :)

* ik zou wel iets van room/crème bij die vulling doen (bcmix met lemoncurd is prima); afsmeren zou ik niet met bcmix doen :nooo daar hoor je te vaak smeltverhalen over.... Of met botercrème 1:1 of met ganache of zoiets
* na het op het rooster leggen draai ik het kapsel na een minuut of 5 een kwartslag; dan krijg je minder diepe indrukken en het kleeft minder ;)
* na het snijden zet ik de taart direct op de mdfplaat (bekleed met inpakpapier en folie) en ga daarop vullen, afsmeren en bekleden. Hoef je 'm niet meer te verplaatsen O-)  Kan wel, mbv zo'n brede pannekoekschep of zoiets :Y
Hoe mensen dat met kartonnetjes voor elkaar krijgen vraag ik me ook altijd af :think:

Succes :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3 Laatst bewerkt door hilda55 (11-05-2012 10:02)

Ik laat het kapsel afkoelen op mn taartrooster waar ik een schone theedoek overheen heb gelegd. De doek laat de warmte door, mn kapsel plakt nergens aan vast en ik kan de taart afdekken met de punten van de taart. Zo kan hij overal afkoelen, zelfs buiten, zonder iets er op te laten vallen.
Als ik mn taart ga bewerken zet ik hem inderdaad op een kartonnetje dat net zo groot is als mn taart. Dit karton BLIJFT onder de taart zitten. Om hem te kunnen transporteren zet ik hem op mn pannekoeken mes, kan dan mn hand eronder zetten en verplaats hem. In de koelkast zet ik weer een mesje met de punt eronder zodat ik weer mn hand eronder kan doen. Om te voorkomen dat de taart van mn MDF afglijdt smeer ik een klein beetje botercrem op het ingepakte plaatje MDF.
Op 24kitchen zie je Rudolph hetzelfde doen. Het kartonnetje vergemakkelijkt het optillen. Soms is de taart kleiner dan mn karton, dan knip ik het voor onder de taart op maat maar zet er een grote onder voor het optillen. (een lang verhaal, maar hopenlijk duidelijk)

4

1.) lemon curd gebruik je meestal als dun laagje. De combi met jam lijkt me niet verkeerd, maar ik zou er nog wat bij doen om de verhouding biscuit-vulling wat beter te krijgen
Afsmeren kun je beter niet met botercreme van mix doen, dit kan heel verkeerd uitpakken met de marsepein of fondant. Beter is 1:1 botercreme of ganache. Door de 1:1 kun je wel wat lemoncurd doen.
2.) bij mij blijven ze ook altijd een beetje plakken maar ik vind dat niet zo erg, wordt toch de onderkant van de taart.
3.) heb je een kartonnetje eronder gedaan? Met een kartonnetje is het heel makkelijk om je taart te verplaatsen zonder beschadigingen.

5

ik heb laatst een taart gemaakt met een dun laagje lemon curd en een laagje met aardbeienvlaai vulling. Ik smeer altijd af met ganache (dat vind ik lekkerder dan BC). Mijn "proefkonijnen" vonden de combi erg lekker.

Verplaatsen ben ik ook nog geen ster in... Al is het met een kartonnetje wel makkelijker.
Ik krijg het ook niet voor elkaar om af te smeren en bekleden op de plaat/onderbord of standaard waar het uiteindelijk op moet komen, want het wordt nogal een knoeiboel rondom mijn taart..

6

daar heb je keukenpapier voor  O-)  ;)

7

Inderdaad keukenpapier of bakpapier onder je taart (evt. strookjes die je er zo onderuit kunt trekken). Dan geeft het geknoei niet.

8

Mijn hand eronder vind ik toch veiliger dan keuken/bak-papier. De taart is gevuld best zwaar en een scheurtje zit zo in je papier. Het extra kartonnetje kun je gewoon reinigen en weer voor een volgende keer gebruiken (om te tillen dan, niet als eerste)

9

Het keukenpapier is niet om mee op te tillen  :nooo
Dit leg je eronder als je gaat afsmeren en dit haal je weer weg als je klaar bent met afsmeren en gaat beginnen met bekleden.
Optillen met hand of cake lift zeker wel doen! :Y

10 Laatst bewerkt door Carien (11-05-2012 14:50)

ik leg het keukenpapier er niet onder (gebruik geen kartonnetjes dan zou het keukenpapier aan de taart blijven plakken :s

Na het afsmeren veeg ik de zooi  O-)  op de onderplaat gewoon weg met keukenpapier (en nog eens en nog eens :o  't is wel zonde van het regenwoud :s ).
Haal het meeste wel eerst weg met een paletmes hoor :Y

11

Ik vul mijn taart ook op de mdf-plaat. Alleen heb ik er wel een taartkarton onder. Bij mij wordt het ook een knoeiboel maar gebruik hier ook keukenpapier voor. Dan zie je er niks meer van. In het begin deed ik er nog wel eens bakpapier onder die ik eronderuit schoof na het afsmeren/bekleden. Maar dan nog was mijn plaatje niet helemaal schoon en trok ik soms de bekleding wat los.

12

En dat heb ik dus niet. Ik zet hem pas op de mdf plaat als hij helemaal klaar is. Moet hij tussendoor de koelkast weer in dan zou het ook niet passen in mijn koelkast. Zo zie je maar, ieder doet zoals hij of zij het makkelijkste vindt en steekt een ieder iets op van de ander.