1

Onderwerp: Vulling en invriezen!!

Hai allemaal..

Ik heb een aantal vraagjes.. Ik wil van de week een moederdag taart maken en ben ik op zoek naar lekkere en makkelijke vulling.
Ik heb van de week een taart gemaakt en de vulling gedaan met gewoon AH aardbeienkwark met botercreme rondom en bovenop. Opzich erg lekker alleen is de cake een beetje nattig en korrelig geworden.. Heeft iemand hier tips voor en weet iemand hoe dit kan?
En kan ik dat ook met kant en klare chocolademousse maken? Of is iets van chocopasta dan lekkerder.. Ik heb niet zo veel tijd dus wil het graag simpel houden.. Heb wel een pakje kleine nootjes wat ik door de vulling heen wil doen. :Y
Morgen ga ik de cake biscuitmix al vast maken en wil het vrijdag of zaterdag avond gaan vullen en bekleden. Hoe kan ik dit het beste doen? Moet ik de cake invriezen in een afgesloten zak? En kan ik als ik het gevuld en bekleed heb dan in de koelkast bewaren? En zo ja hoelang kan dat?
Verder iemand nog tips voor leuke decoraties??  :o

Alvast bedankt!!

Ps. ik ga het bekleden met gele fondant en heb witte en lichtblauwe fondant voor decoratie!

2

Re: Vulling en invriezen!!

Ik zit zelf te denken aan de onderste laag besmeren met gesmolten chocolade met crispy nootjes en de 2e laag met aardbeienkwark en daar om heen botercreme gemixt met aardbeien tofa.
Is dit een beetje een goede combinatie??  :rolleyes:
Ennn ehhh... Om die chocolade moet daar om heen ook botercreme? Voor het fondant..

3

Wat een hoop vragen, ik probeer je een beetje te helpen.

Vullen met kwark lijkt mij te nat. Je kunt wel vullen met een luchtige pudding van mona, bijvoorbeeld chocolademousse.
Als je gebakken hebt, moet je je biscuit inderdaad in een dichte plastic zak bewaren. Ik zou dat vrijdag doen en dan zaterdag vullen, afsmeren en bekleden. Maar een dagje eerder moet ook wel kunnen hoor.
Gevuld en afgesmeerd doe ik hem altijd in de koelkast. Dan wordt het lekker hard en kun je goed natrekken met een warm mes.
Ik snap niet zo goed waarom je chocolade wilt afsmeren met botercreme. Afsmeren doe je enkel aan de buitenkant, om je taart strak te krijgen en je fondant of marsepein te laten plakken. Aan de binnenkant, bij de vulling, hoeft geen botercreme.
Je combinatie aardbeien, chocolade en nootjes is prima.
Qua decoraties vind ik het lastig je te helpen. Ik denk daar zelf altijd heel lang over na. En ik weet niet precies of je al uitstekers hebt.

Succes ermee!

Tieneke

4

[MOVE] -> bakken&vullen

5

@ Tieneke Thanks! Lees alleen overal dat je de binnenkant ook rondom moet afsmeren met botercreme anders kan je vulling met de fondant in aanraking komen.

@ Karin09, Relax.. :+   Eerste x hier , was wat fout gegaan met het onderwerp.

6 Laatst bewerkt door @ppeltje (10-05-2012 12:52)

Ellis89, Kwark is inderdaad eigenlijk te nat om mee te vullen. De kans dat er vocht bij je fondant komt waardoor deze gaat smelten is groot, ook al maak je een dijkje van botercrème. Beter is om een pudding of mousse te gebruiken als je toch wat kant en klaars wilt nemen.
Bij chocolade hoef je geen dijkje te spuiten, bij mousse en pudding zou ik dat wel doen.
Verder: kijk uit met tovasaus door de bc, want ook hier zit vrij veel vocht in, waardoor je fondant kan gaan smelten! Beter is 1:1 te gebruiken.
Wat ook lekker is zijn verse vruchten en bijvoorbeeld banketbakkersroom (pakje dr. Oetker = niet moeilijk om te maken)
Maar ik weet zeker dat je er wat lekkers van weet te maken!
Succes ermee!  ;)

Dat is toch een TAART waard!