1 Laatst bewerkt door kaatjuh (09-05-2012 11:57)

Onderwerp: Inspired by Michelle planning?

Hey Dames,

Nou heb net alle 3 de filmpjes maar weer bekeken en wil even bij jullie checken of dit ook echt de planning is, ook qua tijd...

dag 1: ganache maken in de magnetron. Doorgaan tot juiste consistentie en dan op kamertemp laten komen, afdekken en een nacht in de koeling
dag2: ganache op kamertemperatuur laten komen, doorroeren en eventueel iets opwarmen als nodig. Nu de taart afsmeren, even in de koeling, weer afsmeren en als je revreden bent de taart bevochtigen voor een korstje en weer in de koeling zetten tot de volgende dag.
dag 3: afgesmeerde taart licht inkwasten met kokend water. Daarna de fondant uitrollen (deze volgorde was erg belangrijk?) en dan taart bekleden. Smootheren en klaar!

Moet dit echt 3 dagen duren? Hoe is jullie planning?
En hoe doen jullie dat met het onderboard? Ik heb een edge scraper, maar zetten jullie de taart ook op een groter onderboard of smeren jullie op gevoel?

Re: Inspired by Michelle planning?

euh...ik doe bovenstaande allemaal op een dag... :D Ik laat het nooit staan...Doe ook niet aan inkwasten, maar ik gok dat dit is om de hard geworden ganache weer een beetje 'plakkerig' te maken?

Ben heel benieuwd...of je betere/ mooiere taarten krijgt met Michelle's tips..dus lees even mee ;)

3

Ik maak de ganache en laat deze afkoelen tot het een lekkere smeerbare smurrie is.
Vervolgens smeer ik de taart af, zoals ik dat ook met botercrème zou doen. Zet hem in de koelkast voor zo'n 20-30 min. Ga met een warm mes nog even er overheen om eventuele oneffenheden weg te werken en maak hem iets vochtig.
Rol de fondant uit en bekleed de taart hiermee.
Dit alles duurt hooguit een paar uurtjes.
(het afkoelen nadat je de ganache gemaakt hebt duurt het langst)

Dat is toch een TAART waard!

4

waarom doet zij er dan in godsnaam 3 dagen over  :think:

Ik heb wel het idee (als ik naar haar commentaar luister) dat het nat maken en koel zetten een soort korstje geeft op de ganache.
Hebben jullie dat ook op jullie manier?

5

Ik maak witte chocolade ganache 1:3, maar niet in de magnetron.
Gewoon slagroom op het vuur laten koken en die over de stukjes witte chocolade schenken. Rustig omscheppen tot er geen stukjes meer in zitten. (evt. nog even in de magnetron om alle stukjes kwijt te raken) en dan aflaten koelen tot de juiste temp.
Na het afsmeren en koelen in de koelkast is de korst hard en hoe dikker de laag hoe harder de taart.  :Y
Persoonlijk vind ik het veel fijner (en sneller) werken dan afsmeren met bc.

6

ik denk dat zij er 2 dagen over duurt omdat ze 10 taarten ofzo maakt dat kost meer tijd. als je alles voor 1 taart goed plant kun je het idd wel in 1 dag afsmeren en bekleden.

7

thx Appeltje, ik vind jouw manier makkelijker dan dat gedoe met de magnetron. Ik ga dan gewoon 's ochtend beginnen. Heb ik meer dan genoeg tijd voor alle stappen.

Smeren jullie op gevoel, of hebben jullie ook een 'constructie' zoals zij. Ik ben toch echt niet van plan al mijn taarten met ganache op een dikke cakedrum te zetten, wordt het veel te kostbaar van. Maar het ziet er wel makkelijk uit op die manier....

Ben benieuwd wat jullie doen.
Thx voor de antwoorden so far.

8

Is smeer op gevoel en zeker niet zo dik als zij en gewoon met een palletmes.
Maar als je een dikkere laag gebruikt kun je wel strakker afsmeren. (vind het dan alleen niet zo lekker meer)  :rolleyes:

9

thx, ik was het zo ook al van plan. Normaal smeer ik echt zo dun mogelijk, ga nu wel iets dikker maar geen 4 mm.

Welke choco gebruik je Appeltje?
Ik hoorde gisteren dat Callebout echt qua smaak niet te vergelijken is met supermarktchocolade. Ik vind het daar erg kostbaar mee wordt en ben dat niet van plan (voor nu). Maar dan wordt ik toch weer aan het twijfelen gebracht.

Maar mijn denkwijze is dat als de choco normaal lekker is deze in ganache ook smakelijk moet zijn? Callebout kan toch niet de enige echt lekkere zijn?

10

Witte chocolade van de Lidl.  ;)  :9

11

die kleine reepjes?

12

Ik volgde in het begin ook de methode van Inspired by Michele, maar gaandeweg heb ik mijn eigen manier gevonden.

Persoonlijk geeft het bij mij een beter resultaat om de room te koken en dan over de chocolade te gieten. En het geeft me ook een beter gevoel omdat de room dan doorgekookt is ipv zomaar wat opgewarmd (met room moet je toch altijd oppassen).
Ik doe dit wel in de koelkast, en idealiter ook een nacht. Alleen moet je dan heel voorzichtig zijn met terug opwarmen in de magnetron omdat het snel kan schiften - dus in korte stapjes en altijd goed doorroeren (hangt ook van de kwaliteit van de chocolade af).
Maar goed afgekoelde ganache geeft een beter resultaat, heb ik al gemerkt.
De taart zeker in de koeling zetten na afsmeren, want dan krijg je de meest strakke taarten.
Ik heb ook die winkelhaak die Michele gebruikt en dat werkt heel fijn. Maar ondertussen ook al veel meer ervaring met afsmeren en infeite heb ik die voor kleinere taartjes niet nodig.

In elk geval geeft ganache veel strakkere resultaten dan botercrème (bij mij toch).

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

13

De 200 grams repen.

14

@ppeltje schreef:

De 200 grams repen.

Zijn die dan niet erg zoet, de kleintjes zijn namelijk mierzoet. (mijn bescheiden mening)

Christine.

15

nou ik heb het voor mekaar hoor, met het terug opwarmen na een nacht in de koelkast is de ganache geschift. Vond de choco van lidl (grote repen) helaas ook niet zo lekker, dus nu de repen van ah.
Poging 2.......

16

Je kan altijd proberen om au bain marie de ganache door te roeren en dan kan je het nog redden.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

17

Als je het opnieuw gaat maken, kan je het ook maken zoals de how-to die op de site staat bij recepten - bekleden. Is sneller en makkelijker te maken dan die van Inspired by Michelle.
Ik heb het vandaag gemaakt zoals bij het recept, en ging prima! Met pure chocola van c1000 van 200gr gemaakt.