1 Laatst bewerkt door Dropje (06-05-2012 11:50)

Onderwerp: Tips nodig

Hallo allemaal!

Ik wil dus voor moederdag cupcakes voor mijn moeder maken. Ik heb wel eens eerder cupcakes gemaakt uit zo'n pak van de xenos of de ah maar daar moet je olie bijdoen en daardoor vind ik die cupcakes raar ruiken (kan aan mij liggen). Paar dagen geleden heb ik cupcake mix van dr.oetker gebruikt en die vond ik zelf wel goed gelukt alleen liet het papiertje los van de cupcakes. Nu heb ik alvast allerlei dingetjes ingeslagen zoals fondant en uitstekers enzo maar ik heb nog een paar vragen.

Ik wil graag van die mooie toefen kunnen spuiten, bij de winkel hier in de buurt verkopen ze wilton spuitmondjes welk nummer zou ik moeten nemen voor mooie grote toefen?

Ik wil nu de FunCakes mix gebruiken hoeveel gram mix heb ik nodig voor 12 cupcakes?

Wij hebben zo een oven die je zowel op elektrisch als op hete lucht kunt instellen als allebei tegelijkertijd, welke stand is het beste voor cupcakes?

Wat voor soort boter of margarine kan ik het beste gebruiken voor botercreme? Ik had laatst botercreme gemaakt met ongezouten roomboter maar dit bleef vrij zacht ondanks dat ik als verhouding 1:1.5 had gedaan.

Ik wou mijn creme een beetje een frisse smaak geven zodat het niet al te zoet word omdat mijn moeder niet van dat super zoete houd. Wat kan ik hiervoor door de botercreme doen?

Als de cupcakes uit de oven zijn hoelang kan ik ze dan het beste laten afkoelen voor ik ze ga versieren? Ooit de fout gemaakt door er direct creme op te doen en dat smolt toen natuurlijk. En moet ik ze dan ook nog even laten staan nadat ik ze versierd hebt of kan ik (naja mijn moeder) ze dan gelijk opeten? Want ik zat eraan te denken om zaterdag middag de cupcakes te bakken en dan zondag ochtend vroeg opstaan om ze te versieren :)

Kun je in het beslag het beste gezouten of ongezouten boter gebruiken? En dan roomboter of margarine?

En welke maat eieren maat je eigenlijk gebruiken?

Haha veel vragen dus :) Iemand die me kan helpen?

2

Re: Tips nodig

Botercrème kun je mengen met roomkaas, lekker fris en niet zoet.
Of gesmolten chocola erdoor, droge saroma poeder.

Roomboter ongezouten is het lekkerste, soms doe ik bij gebrek aan voldoende roomboter half boter/half margarine.

Eieren neem ik altijd de medium eieren.

Na het bakken, gelijk uit de oven en een plank erop drukken zodat ze mooi plat worden aan de bovenkant, makkelijk met versieren.

Spuitmondje die jij zelf het mooist vind voor je toef.

Oven temperatuur volgens pak, hete lucht oven 10 graden lager .

Succes !

Christine.

Hahaha...dat zijn idd veel vragen! Op de meeste heb ik geen antwoord, ik ben meer van het taarten maken....Kijk maar eens goed rond op het forum, of bij de zoekfunctie, die staat bovenaan deze pagina! Succes!!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

4 Laatst bewerkt door Danielle_mvs (06-05-2012 18:00)

voor 12 cupcakes ca. 250 gram mix.

cupcakes even laten afkoelen in het blik en dan verder laten afkoelen op een taart rooster. Eventueel bij een kleine bolling een glasplaat er op om ze mooi vlak te krijgen. Zit er een grote kop op dan dit niet doen maar de cupcakes als ze afgekoeld zijn recht snijden.

cupcakes moeten volledig afgekoeld zijn voordat je ze gaat decoreren.

ik gebruik grote eieren (L) en de heteluchtstand op 180 graden voor cupcakes zoals het op het pak staat.

ik gebruik altijd half roomboter half margarine voor de botercreme en dan de mix van de webshop er door.
Voor een frisse smaak kan je erbijvoorbeeld citroenrasp (zo'n portje)of een andere smaakstof door doen.

De toeven kun je het beste maken met de M1 van Wilton, daar krijg je van die mooie grote mee.

5

Bedankt allemaal!

Ik heb nog 1 snelle vraag, heb je voor wegwerpspuitzakken ook een adaptor nodig of is dat alleen voor herbruikbare zakken? In een youtube filmpje zag ik namelijk dat dit zonder adaptor kon?

6

Je kunt de spuitzakken gebruiken zonder adaptor. Die heb je alleen nodig als je de spuitmondjes wilt kunnen verwisselen.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

7

Aha oke bedankt! Weet ik dat ook gelijk weer :)

In principe kun je alle spuitmondjes zonder adapter gebruiken ook met gewone spuitzakken, dan moet je alleen een kleiner stukje er af knippen zodat het spuitmondje blijft zitten.

Ik werk liever zonder adapter omdat ik het best een vies werkje vind om die adapters er af te halen als je klaar bent, je hele handen zitten dan onder tenminste bij mij wel  :+

Die adapters zijn wel weer heel handig om je spuitmondje in te doen als je die als uitsteker wilt gebruiken voor kleine rondjes voor bijvoorbeeld oogjes. Dan heb je meer houvast  :Y

9

Oke bedankt =D Alles is nu allemaal een stuk duidelijker enzo.

Nog één laatste vraag. Hoe maak ik fondant vast aan fondant of aan de cupcakes?

10

Fondant op fondant met een heel klein beetje water, of met jam, botercrème, pasta, zo maak ik ze ook vast op de cupcake, dan geen water gebruiken op de cc.

Christine.

11

Dankje is botercreme extra minder zoet dan gewone botercreme?

12

Nee dat niet, ik vind het allebei niet lekker  :nooo
als je een smaakstof door de botercreme doet (aarbei, citroen etc.) dan is het al stukken beter.

13

Ik wil de cupcakes vullen met lemon curd, welke smaak botercreme die niet te zoet is past hier goed bij?

Bij de hobby winkel hier verkopen ze een aantal smaakstoffen van lorAnn en zelf dacht ik aan de smaak champagne of misschien Pear Natural of melon?

14

Overigens werkt de 1M tip niet op de kleine adapter, maar op de grote, en die is zo groot dat het fijner werkt (vind ik persoonlijk) om er dan geen adapter in te doen, maar enkel de tip...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

15

Oke dat is mooi want ik heb namelijk wel de tip gekocht maar geen adaptor heb al genoeg geld uitgegeven de laatste dagen  :+

16

Ik zou niet champagne kopen, die is oke om mee te vullen in combi met fruitsmaak, maar gewoon zo 'los' vind ik dat echt niet lekker. Waarom ga je niet voor een andere citrusvrucht of gewoon ook voor citroen? die citroen van dr oetker (rasp) zou ik niet in de toef doen omdat je dan de stukjes suiker blijft proeven en dat lijkt een beetje zanderig in je mond. Iets romigs als slagroomsmaak of vanille doet het natuurlijk altijd goed. Ik ben zelf erg wel van de smaakjes van patidess, vind die van lorann echt niet lekker. Van patidess hebben ze geloof ik ook een mascarpone of slagroom smaak.
Je zou ook roomkaas botercreme mengsel kunnen maken met lemonzest erdoor?

17

ow en bij hetelucht de oven lager zetten als normaal he.
Ik zou, als je kunt kiezen, voor normaal gaan en niet voor hetelucht.
Normale boven en onder warmte is nl bedoeld voor producten die moeten rijzen. Hetelucht werkt ook prima natuurlijk, maar ik zeg alleen maar hoe het 'hoort' No offense voor iedereen die hetelucht gebruikt  :o

18

Ah bedankt! Ze hebben bij de winkel hier ook een aantal patidess smaken maar niet veel. Zal eens kijken wat ze hebben :) En anders improviseer ik wel iets :)

En dan zal ik heb gewoon op onder en boven warmte zetten :). Had ook al zoiets dat dat beter was voor cupcakes.

19

ik heb geen ervaring met funcakes bak en botercrème mixen dus hiermee kan ik je niet helpen.

de basis vanille cupcake van rudolph's cupcakes is érg lekker maar wel met zonnebloemolie.

botercrème maak ik zelf dus zelf nooit met een mix maar ik zou zoals keukentje al zegt je crème met roomkaas mengen.
ik zou een crème maken van 100 gram instant roompoeder 50 gram lemoncurd (je vult het hier dus ook al mee) en 200 ml water.
400 gram boter luchtig kloppen, de gele room hieraan toevoegen en poedersuiker naar smaak (150 gram ong.?) en dan nog wat roomkaas erdoor kloppen.

ik hoop dat je iets hieraan hebt.