1

Onderwerp: Aardbeien (en mousse)

Hoi allemaal,

Ik wil graag de aardbeienmousse van dit recept maken: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … hp?id=7337
Alleen sinds 2011 is daar niet meer op gereageerd, dus ik acht mijn kansen op een handige reactie hier groter. Het is ook het recept dat op de receptenpagina van deze site staat.

Ik heb nog nooit met gelatine gewerkt, dus ik begrijp een ding nog niet helemaal: moet ik nu de gelatine eerst in koud water laten weken, het er vervolgens uithalen, dan uitknijpen en dan in warm water laten oplossen?

Ook wil ik hier graag nog wat verse aardbeien aan toevoegen; hoe werkt dit? Gewoon in stukjes snijden en door de mousse doen voor ik het in de taart doe?

En mijn laatste vraag: moet ik hiervoor een dijkje met BC maken? Ik doe dat liever wel als ik een "natte" vulling gebruik, aangezien ik zo klunzig ben dat "ruimte bij de rand" overhouden bij mij altijd verkeerd uit pakt. Dus mijn vraag is vooral: is dit een zogenaamde "natte" vulling?

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,
Marieke

Re: Aardbeien (en mousse)

Klopt helemaal zoals je zelf voorstelt.  :Y
De gelatine is goed zodra hij helemaal slap is geworden van het koude water (stap 1). Je kunt hem daarna met wat aanhangend water laten smelten in een pannetje, of het citroensap in een pannetje verwarmen en daar de uitgeknepen gelatine in laten smelten. Ik zou hem zelf niet in water laten smelten zoals het recept zegt, voegt niks toe aan de smaak..De gelatine niet laten koken! Een klein beetje warmte is meestal al genoeg zodat hij smelt.
De bavaroise stijft in de koelkast pas na een uur of 2 pas goed op.
En lekker met stukjes aardbei, zoals je zelf voorstelt.  :Y

Laatste vraag: hangt af hoe stijf hij wordt met de gelatine. Ik zou hem voor de zekerheid wel als natte vulling behandelen. Doe ik zelf in ieder geval wel.

3

Wauw, heel erg bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord!

Wat bedoel je precies met "aanhangend water"? En ik neem aan dat je met "het citroensap" gewoon het sap van het recept bedoelt, toch?

Thanks a lot!

Groetjes,
Marieke

Aanhangend water is dat je de gelatine niet uitknijpt, maar het blaadje gewoon uit het koude water vist en meteen in het pannetje gooit. Vuur laag houden, want hij smelt al snel.
Meteen van het vuur als hij gesmolten is. En dan meteen door de gepureerde aardbeien roeren.

En inderdaad, bedoelde het citroensap van het recept.

5

dit is idd een natte vulling :Y  ik maak 'm vaker, maar heb ook al eens een half blaadje gelatine meer gedaan, vind 'm zo net te slap eigenlijk (maar ja, ik gebruik nooit dijkjes,  dusss  :rolleyes:  ;) ).
Is erg lekker hoor :9 , niet zoet door de limoen

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Heb hem vandaag ook gemaakt. Super lekker alleen een beetje nat (heb er 4 blaadjes gelatine in gedaan en toch nog nattig.) Volgende keer maak ik zeker een dijkje van botercreme.

7

Nog een vraagje.. Ik ga vrijdag bij m'n zus de taart maken.. Samen met haar ga ik namelijk ook gelijk leren stapelen ;)

Maar ik vroeg me af of ik dan misschien de mousse donderdag al kan maken, het gewoon op kan laten stijven in een bakje en dat bakje vrijdag mee nemen naar m'n zus om de taart mee te vullen (is ongeveer een uurtje reizen met OV).

Is het eigenlijk al aardbeienseizoen? :lol:

Groetjes,
Marieke

8

Kan iemand me vertellen of je dit van tevoren kan maken? :) Dan kan ik boodschappen gaan doen - of niet  :Y :lol:

Groetjes,
Marieke

9

kun je wel donderdag maken hoor :Y
Alleen dat vervoer.... :think:   wel in een koude koeltas oid en de taart vr/zat opeten :Y

10

Die wordt zaterdag wel opgeknabbeld, haha! Koeltas wordt moeilijk.. Ik ga eens denken...

Dankjewel alvast voor je antwoord!

Heeft iemand nog tips voor een koeltas als je geen echte hebt? Iets improviseerbaars dus?

Groetjes,
Marieke

11

:think: AH heeft van die koelplasticzakken.... anders iets van piepschuim maken of van bubbeltjesplastic of de buurvrouw vragen of de overbuurvrouw, of flink wat allufolie en karton, offff.... :think:

12

AH tas! Briljant, dat doe ik :) Of nouja, van de Lidl / Aldi dan ;) Dankje!!!

(Je zou niet zeggen dat ik taarten kan maken, met dit gebrek aan creativiteit  :rolleyes: )

Groetjes,
Marieke

13

:D succes :thumb:

14

De mousse is super goed gelukt. Echt heerlijk geworden. Nu zit ie helaas tussen de taart.. Maar goed ook, want ik snoepte zo alles weg :lol:

Groetjes,
Marieke