1

Onderwerp: recept gevraagd voor meervoudige allergie

Hallo,
zoals de titel al zegt, ben ik op zoek naar recepten voor iemand met een meervoudige allergie : liefst van alles iets wat lactose, suiker, en fructose vrij is, geen kruiden of fruit bevat en ook niet op basis van tarwe of maismeel is. Kan je hier toch nog een smakelijk koekje of dessertje voor maken ? Bedankt

2

Re: recept gevraagd voor meervoudige allergie

Niemand een idee of recept ?

3

Ik vrees dat je zelf zult moeten experimenteren met de dingen die deze persoon wèl mag in combinatie met de bestaande allergierecepten.

Misschien dat dit recept voor cupcakes geschikt is? Dit heb ik ook ontwikkeld door te kijken hoe in recepten tarwebloem wordt vervangen en hoe je suiker kunt vervangen.

Er zit wel maismeel in (maizena) maar misschien kun je die ook vervangen. En ik maak ze zelf soms ook koemelkvrij, door wajang te gebruiken ipv boter.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

4

melk vervang ik door rijstemelk (AH)
boter vervang ik door boter zonder melk en soya (huismerk AH)
slagroomachtige producten vervang ik door cocosroom en/of rijsemelkroom (AH)

je kunt griesmeel gebruiken misschien of havermoutvlokken
mag je chocolade gebruiken? dan kan je een arretjekace maken met alle dingen die die persoon mag hebben en overgieten met een papje van chocolade en 'boter'.

zoon met alergie voor koemelk en soya

Griesmeel wordt gemaakt van tarwe. Dat valt dan af, lijkt me.

Twee keer knippen, nog te kort.

6

Bedankt voor jullie reacties, het zal sowieso puzzelen worden met verschillende recepten.

Chocolade mag ze jammer genoeg ook niet, dus alle smaakmakers vallen eigenlijk af.

7

Ah boter is niet goed, zit of koemelk bestanddelen of lactose in.
Wajang is prima.

Geen basis van tarwe of maismeel.
Even kijken in een glutenvrije webshop naar de ingredienten met diverse allergien, je kunt vinkjes zetten voor de allergie.

Geen suiker of fructose, ik denk dat dat het lastige is.

Of je moet idd uitwijken naar iets van Kokos, romig gemaakt met kokosmelk van Nutco, anders word het mss teveel van het goede.

Het beslag kun je maken met de kokosmelk of met rijstmelk, dan proef je haast niet.

Bevat kokos eigenlijk fructose???

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

8

Ik zag laatst iemand die kokos melk maakte op tv. Dat is kokosvruchtvlees met (gewone) melk dus de kans is groot dat dat in de fabriek ook wordt gebruikt.
Ik zou dat dus ff goed checken.
Succes met de opdracht.

Groetjes Miranda

9

mmaas schreef:

Ik zag laatst iemand die kokos melk maakte op tv. Dat is kokosvruchtvlees met (gewone) melk dus de kans is groot dat dat in de fabriek ook wordt gebruikt.
Succes met de opdracht.

Groetjes Miranda

Die van Nutco niet hoor, kokosextract met water. ( blik gecheckt)

(Trouwens wat een rare bedoeling, kokosvruchtvlees met melk.
Mss was het wel kokosmelk)

10

ireen123 schreef:
mmaas schreef:

Succes met de opdracht.

Groetjes Miranda

Die van Nutco niet hoor, kokosextract met water. ( blik gecheckt)

(Trouwens wat een rare bedoeling, kokosvruchtvlees met melk.
Mss was het wel kokosmelk)

Heb net ff op het internet zitten snuffelen en daar kwam ik ook niks tegen over een combi met melk.
Maar het bestaat sowieso uit kokosvruchtvleesrasp en dat met vocht (uit de kokos, gewoon water of eventueel melk) dat 'gezeeft' is door het vruchtvlees.

11

Kokosmelk zou een optie geweest kunnen zijn, maar jammer genoeg mag ze ook niets van noten  :nooo . Vandaar dat ik jullie te hulp heb geroepen : ik geraak niet verder dan havermout en rijstmeel, maar dan zit ik vast. De melk en dergelijke kan ik inderdaad vrij gemakkelijk vervangen door lactosevrije producten, maar om dan nog iets smakelijks te maken zonder fruit, suiker, noten, kruiden ...

In elk geval, super dat jullie zo hard meedenken  :Y

12

Beste advies wat ik kan geven is: vraag een opgave van producten die ze wel mag hebben en kijk wat je daarmee kunt.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

13

AH Plantaardige margarine mag wel bij een lactose-allergie. Die is lactosevrij. Andere huismerk boter kan idd niet!

What doesn't kill you, makes you stronger

14

Als ik jouw was zou ik ff bij de ouders checken wat ze thuis geven.
Dan kun je daar misschien verder mee werken.

Heb trouwens zitte kijken naar speculoos pasta. Het enige wat er in zit is tarwe. Nou las ik dat het het liefst niet op tarwe basis is, maar misschien kun je wel die kant in gaan voor eventueel zoetmaker. Wat mag ze zelf b.v. als zoete snack?

Succes met de zoektocht.

15

THOAN schreef:

Kokosmelk zou een optie geweest kunnen zijn, maar jammer genoeg mag ze ook niets van noten  :nooo . Vandaar dat ik jullie te hulp heb geroepen : ik geraak niet verder dan havermout en rijstmeel, maar dan zit ik vast. De melk en dergelijke kan ik inderdaad vrij gemakkelijk vervangen door lactosevrije producten, maar om dan nog iets smakelijks te maken zonder fruit, suiker, noten, kruiden ...

In elk geval, super dat jullie zo hard meedenken  :Y

Ik kan t mis hebben, maar kokosnoot valt volgens mij niet onder het kopje noten/pinda's ed.
Kan Stevia? Dit is een zoetstof, gemaakt uit een plant wat ik me kan herinneren.

succes

groetjes Anneke, www.taartspeciaal.nl

16

mmaas schreef:

Als ik jouw was zou ik ff bij de ouders checken wat ze thuis geven.
Dan kun je daar misschien verder mee werken.

Heb trouwens zitte kijken naar speculoos pasta. Het enige wat er in zit is tarwe. Nou las ik dat het het liefst niet op tarwe basis is, maar misschien kun je wel die kant in gaan voor eventueel zoetmaker. Wat mag ze zelf b.v. als zoete snack?

Succes met de zoektocht.

in speculoospasta zit suiker

Havermout is niet glutenvrij. Haver op zich wel, maar haver heeft hier bijna altijd kruisbesmetting met tarwe

Mag geen enkele suiker of mag gewone suiker niet omdat daar fructose in zit? Als het het laatste is kan je rijststroop gebruiken. Dat  is nl fructosevrij. Of dextrosepoeder. Dat is pure glucose zonder fructose dus.

Verder rijstmelk of sojamelk en van sojatoo heb je ook rijst- of sojaslagroom.

Als eieren wel mogen kan je er misschien een soort custard mee maken.

En botercreme van wajang met dextrose is ook goed te doen om af te smeren.

Heel veel succes!! Ik weet uit ervaring dat dit niet meevalt..... en idd vragen om een lijst met dingen die wel mogen. Ga er samen voor om de tafel zitten. Zou super zijn als het gaat lukken!!!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

17

@mmaas : de ouders is hier niet echt van toepassing : het is voor een vriendin die tram 3 al gepasseerd is ondertussen  :P .

@sweettooth : Ze heeft me al wel een lijst gegeven met dingen die ze wel mag, maar het blijft zoeken naar iets lekkers, want nu leeft ze eigenlijk op rijstpap en boekweitpannenkoeken. Die laatste durft ze nu echter niet meer eten want op boekweitpasta heeft ze heel hard gereageerd.

@mirjam5 : ze mag geen gewone suiker (dus ook geen dextrose), geen honing, geen fructose en suikervervangers als Tagatesse of Stevia slechts in heel beperkte mate (lees : 1 ding per dag met deze zoetstof max). Fruit mag ze dus ook zo goed als niet (behalve een beetje pompelmoes) en de meeste groenten (die zoeter zijn) ook niet.

Ik heb ondertussen wel al een soort ijsdessert gemaakt op basis van lactosevrije room en eieren met een beetje stevia en dat viel wel in de smaak. Nu nog blijven zoeken naar een soort koekje of cakeje dat ze tussendoor kan knabbelen

18 Laatst bewerkt door THOAN (06-05-2012 20:32)

oeps, 1 keertje is genoeg

19 Laatst bewerkt door ireen123 (06-05-2012 21:39)

En dextrose kan van tarwe zijn gemaakt. Dit kunnen de gevoelige mensen ook niet hebben. ( en zo te lezen is dat hier het geval).

Kokosnoot of klapper is eigenlijk geen noot maar een steenvrucht van de kokospalm

Van de site natuurdietisten:
Producten met een hoog fructosegehalte zijn:
• Fruit, compote, marmelade, gedroogd fruit, vruchtensap
• Repen of koekjes met gedroogd fruit
• Kokosnoot, kokosmelk
• Honing
• Frisdrank
• Diksap
• Sportdranken
• Bier, wijn (vooral de zoete soorten)
• Sauzen; zoetzure suas , barbecuesaus, ketchup, chutney, etc.
• Sommige bouillonblokjes, sommige ontbijtgranen
• Medicatie (vooral die op siroop basis)
• Maissiroop HFCS toegevoegd aan frisdranken, bakkerproducten, etc.

Dus we kunnen kokosnoot ook vergeten maar nu vanwege de fructose

20

dan toch rijststroop.

Fructosevrij is echt heel moeilijk als het om zoet gaat!!!

21

Rijstsiroop gebruikt ze nu ook om iets te zoeten, maar als je het warm gebruikt, gaat het zoetmakend effect weg  :s.

22

Kokos is geen noot maar een vrucht (al is de naam verwarrend).

Het is dus niet zo dat iemand met een notenallergie automatisch geen kokos mag.

23

rijstciroop eroverheen gieten na het bakken? is dat een idee?

zoon met alergie voor koemelk en soya

24

bijdethee schreef:

rijstciroop eroverheen gieten na het bakken? is dat een idee?

Verdunnen en tremperen....
Alleen mis je dan het volume van de stroop. Zou ik wel extra bakpoeder gebruiken, want zonder suiker (stroop) blijft je cake compacter.

Ik heb zelf wel met rijststroop gebakken. Is wel alweer een paar jaar geleden, maar ik kan me niet herinneren of het minder zoet werd. Op zich heb je er wel meer van nodig omdat het glucose is en dat is half zo zoet als gewone suiker.