1

Onderwerp: Onderzijde biscuit wordt "nattig"

Ik ben nog vrij nieuw in de taartenmaakwereld. Heb al best wel wat gemaakt en met tips en help van een fijne vriendin al een eind gekomen.
Echter nu loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan:
Gister voor het eerst een blanda 20cm met chocobiscuit gebakken.
Ruim 45 minuten aangehouden zoals hier wordt aangeraden en idd na 45 min. voelde het biscuit lekker veerkrachtig en gaar.
IK had de vorm licht ingesprayd met baukje bakspray.
De taart viel er goed makkelijk uit, dat ging perfect. Ik legde de taart op de bovenkant op het rooster, zodat de bolling van de schaal boven was. Uiteraard was hij ook wat bol omhoog gekomen en dat zakte nu keurig op het rooster recht in, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

IK heb er een bakpapier onder gelegd omdat je anders het rooster gauw terugziet in je onderkant. Echter gaat de taart dan aan het bakpapier vastzitten en de onderzijde van de taart wordt dan wat nattig. KOmt dat nu door het gebruik van het bakpaier? Had ik dat misschien beter niet kunnen doen?
Of doe ik iets anders verkeerd waardoor die onderzijde zo "smotzig" wordt? Ik heb het met gewoon biscuit in een ronde springvorm ook al eens gehad. Geen idee waar ik dan fout ga.

Ik hoop op jullie tips, bedankt alvast

Net begonnen met deze hobby, maar nu al verslaafd.....

2

Re: Onderzijde biscuit wordt "nattig"

ik dacht idd dat je de taart gewoon op een rooster moet leggen en laten "ademen"... De onderkant zie je toch niet dus of de lijntjes vn je rooster erinstaan of niet, doet er toch niet toe (en als het toch de bovenkant wordt smeer je hem gewoon goed af... )

...Maar ik kan mis zijn... ;)

3

Ik denk hetzelfde als Mistique. Ik denk dat je zo de zuurstof naar de taart afsluit door het bakpapier en de lijntjes maken idd toch niet uit.

'You can't buy happines but you can buy cupcakes, and that's kind of the same thing'

Ik deed  de taarten ook afkoelen op Bakpapier en inderdaad werden ze erg nattig. Nu ik ze gewoon weer op het rooster laat afkoelen is er niets meer aan de hand.

5

Door het bakpapier kan het (afkoel)condensvocht nergens heen en zal het dus 'terug' in je biscuit trekken. Vandaar dat het nattig wordt...

Bakpapier weglaten, laten afkoelen rechtstreeks op je rooster (die 'streepjes' zie je toch niet, het is immers de onderkant die op het karton staat ;)) en je hebt nergens last van.

6

Nou dat is duidelijk dus. Niet meer doen dus dat bakpapier haha
Dank jullie wel dames!

7

Volgens mij is het een combi van bakpapier en bakspray. Ook al denk je lichtjes te spuiten...toch kan dit soms te veel zijn. Ik smeer de bakspray altijd nog een na met een stukje keukenrol. Daarnaast klopt het wat hier boven al geschreven is. Vrij ademen op een rooster is beter. Die streepjes zie je toch niet meer.
Hopelijk heb je er wat aan.

8

Ik haal de taart altijd uit de bakvorm, en leg hem dan omgekeerd, (dus met de bovenkant naar beneden) op een stukje keukenrol, gewoon op het aanrecht. Hierdoor heb ik nooit last van natte biscuit, omdat het vocht dan opgenomen wordt in het keukenpapier. En ook geen strepen in m'n biscuit.

Veel liefs,
Willeke

9

Dat is ook een goed idee Willeke, dank voor de tip

10

Van t weekend weer gebakken. Direct uit de vorm op het rooster laten afkoelen. Een paar uur later hadden de spijlen van het rooster in mn taart gesneden als het ware en kon ik zien dat t vochtig was onder de laag die wat losliet. Uiteindelijk heb ik t opgelost door de onderste laag eraf te snijden, maar baalde er wel van. Rest vd taart was top.

Nu was het wel een rooster van zo,n 10 cm hoog, wellicht moet ik een lagere proberen?

Aan de bakspray kan t niet loggen want dat komt alleen op de plaatsen waar de taart de vorm raakt en dus niet op de bovenkant van de taart. En ik dep de vorm na voor ik em vul zodat er niet teveel bakspray in zit.