pennyroyaltea schreef:ireen123 schreef:pennyroyaltea schreef:als je eventueel ook voor allergieen of intoleranties bak is het hoe dan ook verstandig om aparte materialen te hebben..
want er hoef maar een microspoor in een kom of op een spatel of wat dan ook te zitten en er kan een reactie komen.
Goed heet afwassen met afwasmiddel, doet wonderen.
Microsporen heb je niet indien je gesloten materiaal gebruikt en op gesloten werrkoppervlakten werkt.
Krassen in kommen/oude kommen is voor niemand gezond, vervang ze liever
niet helemaal.. mijn tante heeft haar hele keukengerei moeten vervangen.. ze reageert helaas wel degelijk ook al is het goed heet afgewassen met afwasmiddel (zij heeft overigens een gluten intolerantie zo zwaar dat schar glutenvrij reacties geeft)
Dat vervangen, moet idd meestal gebeuren bij de overgang van glutenvol naar glutenvrij omdat er krassen in de materialen (potten, pannen, kommen, roermateriaal) zitten waar de gluten zich in kunnen nestelen. Niet als je glad materiaal hebt waar je beide mee bereid.
(Ga anders maar nooit uit eten met een dieet)
Je tante is dus 1 van de pechvolgels die wss op aroma's en maltodextrose reageert. Dat is het meest moeilijke glutenvrije dieet.
Zo zie je maar, af en toe kan ik dan blij zijn dan ik "alleen" een gluten en tarwezetmeelvrij dieet heb.
Ik bak en kook, gluten en tarwevrij