1

Onderwerp: Botercreme en taartcreme... ?!

Hallo,

Even een snelle voorstelling.

Ik ben King Bowser, een man (ja een man!) van 29 jaar jong en verslaafd aan taart, koek, cakejes etc maken.
Regelmatig sta ik in de keuken lekkers te bereiden.

Ik ben net nieuw en heb me eigenlijk alleen aangemeld omdat ik een brandende vraag heb!
Zelf kom ik er niet uit en niemand die ik ken kan mij de informatie geven die ik zoek.
Hoewel ik hier nog wel even blijf rondhuizen, want het is best een intressante site.

Naar de vraag dan maar.

Afgelopen zaterdag heb ik een drie lagen taart gemaakt uit een boek die ik heb (de bak encyclopedie).
Daarin stond dat ik 'taartcreme poeder' moest gebruiken.
Nu woon ik in een simpel dorp waar niets te krijgen is, dus moest ik een dorp verderop kijken waar toevallig een tijdje geleden een (zeer klein) winkeltje is geopend.

Ik heb mijn moeder d'r op uit gestuurd, en zij kwam terug met botercreme poeder.
Dit zou volgens de vrouw uit het taart winkeltje een beetje hetzelfde zijn.

Volgens mij zijn dit twee verschillende dingen!

Nu is dus mijn vraag, is botercreme poeder hetzelfde als taartcreme poeder ?
Of een goeie vervanger voor elkaar e.d ?
Want ik heb van dat soort dingen niet zo veel verstand.

Bij voorbaat dank.

2

Re: Botercreme en taartcreme... ?!

Ik zou niet weten wat taartcremepoeder is :nooo , nog nooit van gehoord en ik taart toch al een tijdje.

Waar wilde je het voor gebruiken, of waar had je het volgens het boek voor nodig?

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

ik denk dat gaat over botercreme.

4

Het kan ook over (vanille)puddingpoeder gaan volgens mij.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Of cream of tartar als je boek slecht vertaald is ;)

6

Het is een behoorlijk goed boek (al zeg ik het zelf)
Dit is hem die ik heb

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XGRHVMK8.jpg

Waarvoor ik het nodig had.
Eehm, ik ga het proberen uit te leggen.

Ik moest op de bodem jam doen, daar bovenop moest ik de taartcreme doen (ook met vanille merg d'r in enzo)
Dan kiwi's er tussen, dan volgende bodem, dan jam, dan taartcreme weer, kiwi's en daarna weer bodem.
De rest van de taartcreme is voor de afwerking, de hele taart rond gesmeerd met de taartcreme en daar nog wat aardbeien enzo tegenaan geplakt.

Hoop dat het duidelijk is, want ben een kluns in uitleggen  :)

Als het gaat over botercreme, dan is het vreemd dat ze dat niet neer hebben gezet.
Want ik weet niet precies hoe oud het boek is, maar zo heel erg oud zal ie niet zijn.
Ik gok rond 2009/2010 ofzo (wilde gok hoor)

Bedankt voor jullie reacties voor zo ver.

7

ik heb even gegoogled en het enige dat ik over taartcreme kan vinden is dat het origineel ook met slagroom wordt gemaakt.

http://forums.marokko.nl/archive/index. … 62772.html

Dus het zal een soort slagroomcreme zijn, waarmee taarten bij de bakker idd nog wel eens worden afgesmeerd en er dan kruimels of vers fruit tegen aan plakken.

Het is niet geschikt om met fondant te werken omdat er in de slagroom en de melk water zit en dit de fondant doet smelten.

Het is wel lichter verteerbaar dan botercreme. Verder zou ik het ook niet weten.

8

In Duitsland heb je een Torten-Creme van Dr. Oetker. Die maak je met melk en boter en gebruiken ze bijvoorbeeld voor zo'n cakerol.
Misschien is het dus een vertaling van een Duits boek.

www.CakeisforLife.nl
voor elke gelegenheid een taart

9

Wat moet er volgens het recept verder nog door het taartcreme-poeder?

Want als ze het over botercreme hebben moet er ook poedersuiker, water en roomboter (en eventueel smaakmakers, zoals de vanille waar je het over hebt) doorheen.

Hebben ze het over banketbakkersroom (gele room) poeder dan zal er óf alleen water, of iets van melk/room doorheen moeten (afhankelijk van welk poeder je hebt). Die crème ziet er uiteindelijk geel/geelwit uit, dus als er een foto van de taart in het boek staat zou je dat moeten kunnen zien (als er bijvoorbeeld toefjes van dezelfde crème op de taart zitten).

Het zou ook nog kunnen gaan over een versteviging (klopfix of gelatinepoeder of iets dergelijks). In dat geval moet alle smaak van de crème van de rest van de ingrediënten komen dus zal er onder andere geklopte (slag)room en suiker in moeten.

Staat er in de inhoudsopgave in welke taal het boek oorspronkelijk geschreven is? Want het lijkt inderdaad op een verkeerde/onvolledige vertaling. Zo niet, dan zou je in het begin van het boek kunnen kijken. Meestal begint een kookboek met een hoofdstuk over verschillende ingrediënten en waar je ze voor kunt gebruiken. Daar zou je dit poeder ook in moeten kunnen terugvinden.

Succes! Enne, als er nog fruit tegenaan gaat en jam erin dan kun je eigenlijk alle bovenstaande opties gebruiken. Botercreme maakt het wat zwaarder en krijgt zijn smaak vooral door wat je eraan toevoegt, banketbakkersroom heeft een beetje een puddingsmaak en combineert lekker met jam en fruit. Slagroom met versteviger is luchtig en wat neutraler van smaak en eigenlijk met alles wel goed te combineren. Je kunt dus sowieso niet echt de fout in gaan, wat je ook voor poeder kiest  ;)

10

Haha zie nu pas dat het een topic van een week geleden is. Die taart is waarschijnlijk allang gebakken...  ;)

11

King Bowser schreef:

Het is een behoorlijk goed boek (al zeg ik het zelf)
Dit is hem die ik heb

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XGRHVMK8.jpg

Waarvoor ik het nodig had.
Eehm, ik ga het proberen uit te leggen.

Ik moest op de bodem jam doen, daar bovenop moest ik de taartcreme doen (ook met vanille merg d'r in enzo)
Dan kiwi's er tussen, dan volgende bodem, dan jam, dan taartcreme weer, kiwi's en daarna weer bodem.
De rest van de taartcreme is voor de afwerking, de hele taart rond gesmeerd met de taartcreme en daar nog wat aardbeien enzo tegenaan geplakt.

Hoop dat het duidelijk is, want ben een kluns in uitleggen  :)

Als het gaat over botercreme, dan is het vreemd dat ze dat niet neer hebben gezet.
Want ik weet niet precies hoe oud het boek is, maar zo heel erg oud zal ie niet zijn.
Ik gok rond 2009/2010 ofzo (wilde gok hoor)

Bedankt voor jullie reacties voor zo ver.

Ik heb vorige maand het boek voor mij verjaardag gekregen (17e druk 2011) om welke  taart gaat het misschien is het " bijgewerkt" en dan kan ik even voor je kijken!

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

12

leon10-e schreef:

In Duitsland heb je een Torten-Creme van Dr. Oetker. Die maak je met melk en boter en gebruiken ze bijvoorbeeld voor zo'n cakerol.
Misschien is het dus een vertaling van een Duits boek.

Ik heb het boek ook, is idd een vertaling uit het Duits.
Ik denk dat je gelijk hebt en dat de Torten-Creme bedoeld word.

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

13

De taartcrème van dr oetker is idd met melk en boter. Maar is dus niet hetzelfde als botercrème. Ik gebruik m zelf ook in combinatie met fruit. Zit veel minder suikersmaak aan dan aan slagroom.