1

Onderwerp: glad maken taart

http://www.notquitenigella.com/2010/11/ … ye-cahill/

Ik heb een vraagje. Ik ging via via naar deze site en heb gekeken hoe ze het daar doen (het glad maken van de taart) NU gebruiken ze daar ganache. Prima maar ik vind het nogal dik of ligt dat aan mij? Ook de fondant is erg dik. Ik rol het altijd dunner uit.
Maargoed als jullie ganache gebruiken maken jullie die laag dan ook zo dik of is die dunner?
Ik snap wel met een donkere biscuit en donker ganache dat je de fondant niet te dun moet uitrollen anders komt de bruine kleur erdoor. Maar is het dan niet handiger om witte ganache te maken? Of zeg ik nu iets heel geks?

Ben bezig om voor mij de juiste manier te vinden om mijn taarten zo strak mogelijk te maken. Vandaar mijn zoektocht op het net.
gr lenneke

2

Re: glad maken taart

ind.dikke laag van fondant

3

tsja, engelsen.... :s
Ik hou er ook niet van :nooo  M'n eerste laag ganache is echt superdun, om de kruimels en vulling vast te zetten ( :shh: ik doe niet aan dijkjes ;) ), die ganache is ook echt heel soepel/dun. Dan in de koelkast op laten stijven, na een half uurtje met dikkere ganache (zelfde samenstelling, maar koeler) nog een laagje eromheen.
Ik heb ook altijd ruzie met kartons, ze zijn te groot, maar dat komt (volgens mij) door die superdikke lagen in Engeland en VS, dan heb je wel van die grote kartons nodig :s
Ik gebruik uiteindelijk ook vaak minder dan de helft van de voorgeschreven fondant/marsepein hier uit de tabellen (en da's dan incl deco ;) ).
Kwestie van uitproberen en ervaren wat je zelf (en de mensen voor wie je taart) het lekkerst vindt. :)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

4

Als ik hier de how to's bekijk dan is de fondant nooit zo dik. Ik ben gek op chocolade dus ganache mag wel zo dik hahaha maar of het de taart lekkerder maakt? Denk het niet. Maar vroeg me af hoe jullie dat deden.

5

Mijn ervaring is juist dat je geen witte ganache of bc moet gebruiken bij een witte taartbekleding. Je kan je ganache of bc beter de kleur van je biscuit geven, dan zie je dus niet die kleurverschillen met je biscuit door je fondant heen.

Ik heb het filmpje niet bekeken, maar ik ga ervan uit dat het geen nederlands filmpje is :+ . In Engeland en Amerika smeren ze veel dikker af en daar gebruiken ze ook een veel dikkere laag fondant.

Ik heb zelf (nog) nooit afgesmeerd met ganache, maar ik krijg mijn taarten ook strak met bc. Het gaat erom dat je afsmeerlaag goed strak is. En (in mijn ogen) moet je fondant ook best soepel zijn. Ik smoother hem dan glad met de smoother. Ook de randen (al hou ik weer niet van te scherpe hoeken).

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

6

Zorg dat je eerst de zijkanten gelijk hebt met de biscuitlagen.
Ga dan pas te werk met ganache of fondant.

Ik rol de fondant ook geen 1/2 cm zoals op filmpjes, ik vind dat veel te zoet.

Chocolaag dikte is afhankelijk van de temperatuur van je chocolade, heter dan is je chocolade vloeibaarder en dunner.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

7

Hallo Lenneke,

Ik ga voor het eerst proberen een taart te bekleden, en ben dit filmpje tegengekomen. Het is dan wel met marsepein maar ik denk dat het principe hetzelfde is met fondant of marsepein :).

http://rudolphsbakery.24kitchen.nl/rece … pein&f

Succes! Ik ga eens aan mijn taartje beginnen.

Groetjes, Katinka

'Wees jezelf, er lopen al zoveel anderen rond.'
www.verslavendlekker.nl