1

Onderwerp: hoe krijg ik mijn taart mooi van vorm gebakken

Hoi

Ik krijg steeds een lucht rand in de hoek van mijn ronde taarten, hoe voorkom ik dat ??
Ik wil graag een mooie strakke hoek.
En hoe krijg ik de boven en onderkant mooi gelijk, leg je er na het bakken een plaat op oid ??

Alvast bedankt...

2

Re: hoe krijg ik mijn taart mooi van vorm gebakken

Hij schijnt te komen dat er dan te veel bakspray in je vorm zit! En na het bakken je taart omdraaien, je kan er inderdaad eventueel even een snijplank opleggen.

3

dit doe ik zelf voor het bakken van bisc:
-in vetten met een kwastje en roomboter. Vervolgens de rond verhogen met bakpapier. en een stukje bakpapier op de bodem.
-het vullen doe ik met een spatel. Eerst een beetje er in en deze mooi in de randen duwen. Vervolgens even een paar kloppen geven op de rand terwijl je hem vasthoud. Dan gaan de luchtbellen er uit. En vervolgens de rest van het beslag er in en een klein kuiltje maken in het midden.
-Als je hem bak (ik heb een goede oven) doe ik het zelf om 170 graden. En daardoor rijst hij lekker mooi en wordt aan de buitenkant net ietsje knapperig. Ik vindt dit zelf heerlijk en daardoor kun je hem ook mooi strak maken zonder te veel bc.

succes!

Enthousiaste groet, Maxime

4

Bedankt voor jullie reacties  :Y 
Ik zal eens op een andere manier in gaan vetten en kijken of dat helpt.

Tari... Waarom dat bakpapier op de bodem en de rand verhogen ??

5

Tari

Thanks voor je tips, ik doe er ook altijd bakspray in, maar hoe maak jij het bakpapier vast langs de randen, en wordt je taartje dan altijd hoger?

en net als hierboven, waar bakpapier op de bodem?

6

@jaggie
dat is als je een lage bakvorm hebt anders stroomt deze over
succes

En bakpapier op de bodem is om te verkomen dat het aan de bodem vast gaat zitten

8

maar aan de zijkanten dan, moet je daar ook bakpapier doen?

Dus ik moet niet teveel bakspray of van dat vet gebruiken?

Ik heb een PME rondbakblik van 15 cm, normaal gesproken is hij 7 a 8 cm hoog, en als ik hem hoger wil dan moet ik er dus bakpapier omheen doen, maar hoe maak je dit vast?

Verder heb ik een springvorm, en rechthoekige taarten maak ik in mijn ovenschalen.

chan1985 schreef:

maar aan de zijkanten dan, moet je daar ook bakpapier doen?

Dus ik moet niet teveel bakspray of van dat vet gebruiken?

Ik heb een PME rondbakblik van 15 cm, normaal gesproken is hij 7 a 8 cm hoog, en als ik hem hoger wil dan moet ik er dus bakpapier omheen doen, maar hoe maak je dit vast?

Verder heb ik een springvorm, en rechthoekige taarten maak ik in mijn ovenschalen.

je vet je vorm in en plakt het bakpapier er tegen aan aan de binnenkant dus.

ik heb nu een andere bakspray en na het invetten doe ik er even een keukenpapiertje door en klaar is kees

ik zat nl met hetzelfdeprobleem

10

Met PME bakpannen hoef je geen bakpapier te gebruiken.. dat doe je alleen als je springvormen gebruikt

Invetten met cake release vind ik prettiger dan bakspray.. sindsdien geen bellen meer.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

11

Super bedankt allemaal, het is idd sinds ik nieuwe bakvormen heb, maar ben sindsdien ook bakspray gaan gebruiken :o .
Ik dacht dat het aan de vormen lag  ;)

12

Goh wat toevallig, ik zit met hetzelfde probleem, kon er eerst niks  over vinden haha,

ik heb ook de bakblikken van PME en sinds ik bakspray gebruik heb ik van die luchtbellen in de rand...Grrrrr, ik haat het!
En hoorde eerst dus al dat je met je vinger langs de rand moet gaan om overtollig spray weg te halen, nou, net geprobeerd en nog steeds bellen! Misschien dan maar een andere spray gebruiken, dat cake release ken ik niet, gewoon in de winkel te verkrijgen? En dan nog met een keukenpapiertje erdoor?

Pfff hoop dat ik er dan vanaf ben, anders vet ik weer gewoon in met boter...

groetjes Merel

13

Sjucht.....wat een heerlijk forum hebben we toch, lekker rondneuzen en dan zie je ineens weer zo`n goede tip voorbij schuiven!!!!

14

Cakerelease is te koop in de webshop (of in 1 van onze winkels  :+  ) Je doet er veel langer mee dan met de bakspray.

Ik doe gewoon een klein beetje in de pan, even met een kwastje goed uitspreiden en dan geen keukenpapiertje er door..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!