Taartenmarie schreef:J-nineson schreef:Ik gebruik nooit eiwit voor de botercreme, doe 1:1 suiker en boter (van de Duitse Lidl de backfein, in een boterkuipje vind ik erg goed en wordt ook mooi wit bij het loskloppen) en dan een heel klein scheutje water en evt een paar druppels vanille of citroen van dr. Oetker.
Ik maak hem wel een dag of twee van te voren, zodat de suiker mooi met de boter samensmelt en ik gebruik een fijnere korrel suiker.
Gebruikte eerst een kant en klaarmix van cake 'n party, maar daar moet vrij veel water bij en die werd bij mij ook nooit stevig genoeg. Toen ben ik minder water met de mix gaan proberen en dat gaat prima. Nu gebruik ik gewoon bovenstaand recept.
Groetjes, Janine
Er zijn maar weinig mensen die de botercreme die jij beschrijft (1:1, boter-poedersuiker) lekker vinden als vulling. Deze botercreme wordt meestal alleen gebruikt om af te smeren (zelfs dat doe ik niet want ook dat vind ik niet lekker).
ik ook niet, ik vind dat heel zwaar en te zoet smaken. Meringuebotercrème is zo ontzettend luchtig en heerlijk dat je je taart niet zwaar maakt maar luchtig én dàt is nu net wat je wil, want een taart dat op de maag licht en waarvan één stuk méér dan genoeg is is voor mij een teleurstelling. Ik ben ook maar een leek, maar oefening baart kunst
Ik gebruik voor enkel afsmeren, 170g suiker op 3 eitjes, maar ik doe daar wel nog een zakje vanillesuiker bij. Net voor ik begin haal ik een pakje van 250g roomboter uit de koelkast en snijd die in blokjes. De eitjes op kamert°, ik klop au bain marie tot ik geen korreltjes meer voel tussen mn vingers. Dan doe ik er de blokjes boter per 3 in en pas tot deze opgenomen zijn de volgende 3 enz..., op een gegeven moment likt alles te schiften, juist d an moét je verder kloppen tot één geheel en klaar!
Ik heb wel een vraagje: Ik smeer meestal af met een dikke laag, maar zie hier dat dat eigenlijk niet hoort, maar als ik dat niet doe dan krijg ik bulten en bobbels op mn taart dus helemaal niet strak en als ik lekker veel afsmeer dan krijg ik hem wél strak. Misschien komt dan omdat ik afsmeer met een pannelikker omdat ik nog geen spateltje heb..., dat zal ik dan maar is aanschaffen