1

Onderwerp: Help.. stapeltaart zakt in?

Hallo allemaal,

Ik heb nog niet zo ervaren op taart gebied, ik heb nu ongeveer 4 á 5 taarten gemaakt (waaronder 2 keer stapeltaart met 2 lagen)

Nu maak ik voor mijn moeder een taart met 3 lagen,
25-20-15 De bovenste 2 zijn perfect, mooi stevig en ook redelijk stevige vulling (bokkepootjes vulling en witte chocola/yoghurt vulling)
De onderste is gebakken in een springvorm en gevuld met dikke laag banketbakkers room en vlaaivulling.
Nu heb ik de bovenste 2 op de onderste gezet, inclusief onderbord en rietjes om te ondersteunen. Nu heb ik het gevoel dat de onderstaart niet zo stevig is en ook een beetje begint te zakken.
De bisquit van de eerste 2 is ook veel steviger?
komt dit door de banketbakkersroom, ik kan me voorstellen dat dat nog wat gaat 'werken' Of kan het zijn dat de bisquit net niet gaar genoeg is. Ik heb me gehouden aan de baktijd en geprikt met een sateprikker. Die was schoon. Toen ik de cake open had gesneden twijfelde ik wel een beetje of het midden wel helemaal gaar was.
Maar aangezien ik geen biquitmix meer had ben ik doorgegaan.
De taart staat nu in de vriezer (uit elkaar)
De verjaardag is zondag en ik begin nu wel een beetje te twijfelen of het wel goed komt... kan de cake wat steviger uit de vriezer komen?
Ik heb eigenlijk geen tijd, geen mix en geen fondant meer om de onderste taart opnieuw te maken.

Wie kan mij helpen met antwoorden?
Groetjes Thea

2 Laatst bewerkt door Ottolien (23-04-2012 12:19)

Re: Help.. stapeltaart zakt in?

Ik zou kijken of je opnieuw met iets stevigers de onderste taart kan douwelen.

Ik denk dat de douwels (rietjes) te licht zijn voor het gewicht van de bovenste 2 taarten.
In pricipe steunen de bovenste 2 taarten op de douwels en niet op de taart, dus die zou niet mogen inzakken door hun gewicht.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

3

Dat is snel! Bedankt voor je antwoord, ik kan zeker even kijken of iets stevigers heb. Ik had misschien achteraf ook voor de onderste taart misschien beter een andere vulling kunnen kiezen.. Want de banketbakkersroom is natuurlijk niet een hele stevige vulling

4

BBR is geen stevige vulling, maar het enige effect wat je zou kunnen krijgen is dat de vulling naar buiten komt door zijn eigen gewicht (dus van de lagen van deze taart erboven).

Vulling moet niet uitmaken bij stapelen omdat de taart als het goed is niet op de taart steunt ;) .
Anders misschien je douwels een klein beetje langer maken zodat de taart ook echt niet steunt op de onderste (evt. wegwerken met een extra randje/lintje om de taart). Dan "zweeft" hij als het waren boven de onderste taart.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

ik denkt dat ik zowieso daar de fout al in ga, ik heb de rietjes net zo hoog als de onderste taart. Hij rust dus wel op de taart maar steunt om de rietjes. Ik zal hem inderdaad wat hoger doen, maar dan krijg je dus dat de taart een beetje zweeft. Ik heb een parelrand maar die verdoezeld mijn foutjes onderaan de taart... Misschien inderdaad een wat groter lint er om heen doen zodat je en de zwevende ruimte niet meer ziet en de eerste cm van de taart.

Het klopt wel wat je omschijft hoor, het is net of kan de vulling elk moment naar buiten komen.

Stel dat de taart in het midden inderdaad niet helemaal top gaar is hoe erg is dat dan? Hij is goed verhit (50 min, 175 graden)

6

Ik vrees dat de rietjes je probleem zijn. Die kunnen het gewicht van de 2 taarten erboven nooit (langdurig) opvangen.

Hopenlijk heb je de taarten alweer afgestapeld?  ;)

Als je niet bij een taartenshop in de buurt woont (daar kun je dowels kopen) kun je misschien wel maiskolfprikkers kopen bij een andere winkel. Die kun je ook op maat knippen (een mm boven je fondant laagje) en opnieuw in de taart steken.

~ Never waste a good crisis... ~

7

Ikzelf gebruik kitkats om te stapelen.

Goed stevig en ook nog eetbaar! Werkt erg goed al zeg ik het zelf!

8

alleen jammer dat ze niet recht zijn en ook nog eens zacht worden.. dus nee kitkats zijn ook niet ideaal om mee te stapelen

9

Bedankt nog voor de reacties! Ik heb inderdaad kitkats gehaald, had ik al eens vaker gehoord. Nu lees ik de laatste reactie en twijfel toch weer. Misschien eerst even uitproberen. Een taartenwinkel binnen 1,5 uur rijafstand is hier niet te vinden  :(
Ik heb nog dikke sateprikkers in huis dus dat zou ik ook nog kunnen proberen.

Hij gaat vanavond uit de vriezer, dus morgen het uur van de waarheid!

10 Laatst bewerkt door Carien (27-04-2012 08:16)

ik zou voor de satéprikkers gaan :Y  en dan wat meer dan gewone dowels en wel effe de spitse punt eraf knippen.... succes  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Carien schreef:

ik zou voor de satéprikkers gaan :Y  en dan wat meer dan gewone dowels en wel effe de spitse punt eraf knippen.... succes  :thumb:

Ik wilde precies hetzelfde zeggen  :Y .
Zelfs bij een kleine stapel gebruik ik geen rietjes of kitkat. Altijd houten dowels. Bij mij is nog nooit een taart ingezakt. Tenminste, niet bij mij in huis.
Een dikke laag vulling kan er wel voor zorgen dat de taart een beetje uit gaat puilen maar niet dat dat een reden is voor inzakken (of de dowels zijn te kort...)

12

Carien schreef:

Misschien nieuwe rietjes erin duwen en die opvullen met meerdere satéprikkers? Dan blijven de prikkers lekker strak bij elkaar.

~ Never waste a good crisis... ~

13

Jullie hebben mij overtuigd! ik ga voor de sateprikker en zal even kijken of die inderdaad in rietjes kunnen. Dan zijn ze net nog even dikker. Best jammer, moeten we zelf de kitkats maar opeten  :9

Bedankt voor alle hulp!

14

Ik heb laatst bij een bouwmarkt een dunne lange stok gekocht en zelf op maat geknipt met een snoeischaar en goed gescheurd. Werkt prima, ook gebruik ik weleens van die chocoladestokjes wat bij ijs ofzo wordt gebruikt. Zijn ook best stevig en lekker !

15

Klavertje 4 schreef:

Ik heb laatst bij een bouwmarkt een dunne lange stok gekocht en zelf op maat geknipt met een snoeischaar en goed gescheurd. Werkt prima, ook gebruik ik weleens van die chocoladestokjes wat bij ijs ofzo wordt gebruikt. Zijn ook best stevig en lekker !

De stokken van een bouwmarkt zijn alleen niet voedselveilig....jammer genoeg...

16

Ik gebruik Amecelli sticks, zijn net even langer dan de kitkat.

Ook heb ik een keer afther eights sticks gebruikt maar de pepermunt gaat door de hele taart heen. Was bij deze taart niet erg was met aftereight gevuld.

17

etmc schreef:

alleen jammer dat ze niet recht zijn en ook nog eens zacht worden.. dus nee kitkats zijn ook niet ideaal om mee te stapelen

Wat bedoelje met niet recht?? Ik gebruik ze ook altijd en zet ze recht op in de taart, dus dan zijn ze toch recht? Ik heb ook niet het idee dat ze zacht worden...ligt er mss ook aan wat voor vulling in je taart zit?

Maargoed, ik gebruik ze dus zonder problemen, en dathet eetbaar is wordt toch altijd gewaardeerd door de ontvanger.

18

ik kan me best veel vullingen voorstellen waarbij een chocoladestick niet echt combineert qua smaak... laat staan kitkat  :s

19 Laatst bewerkt door xhafal (27-04-2012 18:31)

etmc schreef:

dan heb ik geluk gehad. Mijn kitkats waren nog keihard na 24 uur in een 4-laags stapeltaart. Ik heb wel een  belgisch merk dat niet in nederland te koop is. Misschien ligt het daaraan?

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

20

Sietske72 schreef:
etmc schreef:

Wat bedoelje met niet recht?? Ik gebruik ze ook altijd en zet ze recht op in de taart, dus dan zijn ze toch recht? Ik heb ook niet het idee dat ze zacht worden...ligt er mss ook aan wat voor vulling in je taart zit?

Maargoed, ik gebruik ze dus zonder problemen, en dathet eetbaar is wordt toch altijd gewaardeerd door de ontvanger.

Huh ik weet zeker dat ze vroeger niet recht waren op t einde... Maar heb ook al 5 jaar geen kitkat op  :o

21

Carien schreef:

ik kan me best veel vullingen voorstellen waarbij een chocoladestick niet echt combineert qua smaak... laat staan kitkat  :s

chocolade past toch bij alles?  :lol:  :lol:  :lol:

nee even serieus, je hebt gelijk maar je kan gewoon tegen de ontvangers van de taart zeggen dat die erin zitten voor de steun en niet voor de smaak en je de kitkat best apart opeet.

22

Ik snijd altijd die (nog altijd, etmc ;)) schuine hoekjes van de KitKat af, nog nooit problemen gehad bij stapelen.....

23

Oh haha ben niet gek geworden ;) maar als je m snijd is je coating weg en dus ook je beschermlaag tegen evt zacht worden

24

etmc schreef:

Oh haha ben niet gek geworden ;) maar als je m snijd is je coating weg en dus ook je beschermlaag tegen evt zacht worden

belgische kitkats komen kopen  :lol:  :lol:

25

:think: maar waarom niet gewoon dowels dan?