1

Onderwerp: Experiment : slagroom kloppen in een vette kom

Ik had nog wat slagroom over en wou eens even weten of het waar is wat hier dikwijls op het forum wordt gezegd : dat je geen slagroom kan kloppen in een vette kom. Sommigen waaronder ikzelf dachten dat het wel moest lukken dus kom ik het niet laten met mijun restje room te proberen.

Dus kom royaal ingevet met maisolie (neutraal van smaak, ik dacht als het lukt  dan kan ik tenminste een lekkere koffie met slagroom drinken  ;) ) , ongeveer 200 ml room erin (een restje van een 1 liter room die ik gisteren had opengedaan), beginnen mixen, halfweg de wanden nog eens goed geschraapt zodat de olie zeker vermengd was met de room en niet alleen aan de wanden bleef kleven,  wat bloemsuiker erbij naar het einde toe en.......................................

Het gaat dus wel zonder problemen :Y  :Y  :Y , room even stevig dan anders en ik zit lekker aan de koffie met slagroom.  :9

Dus nu voor eens en voor altijd  : mocht je een restje vet hebben in je kom kan dit geen kwaad als je room klopt (wel bij eiwitten daar is iedereen het over eens dacht ik en anders probeer ik dat ook wel eens uit :lol: )

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

2 Laatst bewerkt door Carien (24-04-2012 21:54)

Re: Experiment : slagroom kloppen in een vette kom

:lol:

alleen....  :think:  je gaat normaal toch geen slagroom kloppen in een 'vuile' kom??

Overigens, dat van die eiwitten dat klopt hoor O-)
dat heb ik al eens (onbedoeld, in een warrige bui) uitgeprobeerd  :cool:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3

nee maar sommigen op het forum beweerden dat je om slagroom te kloppen ook nog eens speciaal je kom moet ontvetten zodat je geen spoortje vet meer zou hebben in je kom, maar room = vet dus  :think:
en ik moest het gewoon weten of ik gelijk had of niet.  :lol:  :lol:
(als ik geen gelijk had gehad, had ik hier ook het resultaat eerlijk vermeld hoor)

4

xhafal aan t expirimenteren?http://vrouwenpower.nl/smilies/forumsmiley2423.gif

de slagroom is toch ook vet dus als je kom niet vervrij is maakt dit toch niets uit
je zou zonder moeite in een kom waar gele room in heeft gezeten zonder af te wassen je slagroom kunnen kloppen
er zijn er ook die met saroma en jam de slagroom opkloppen

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

5

zo redeneerde ik dus ook Coco en daarom wou ik het ook bewijzen. Maar speciaal mijn kom niet afwassen om slagroom te kloppen voor het bezoek gisteren vond ik een beetje te ver gaan  :lol:
dus vanavond voor mezelf geprobeerd

6

Ik heb die redenering hier nog nooit gelezen??? Ben je zeker dat het niet over eiwit ging?

7 Laatst bewerkt door xhafal (24-04-2012 22:12)

ja hoor, ik zal eens zien of ik er 1 van vind

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=191279

bv berichtje 18 in dit topic, dit is nu toevallig 1 die ik snel terugvond maar er zijn er nog terug te vinden hoor van verschillende mensen.

en ik was gewoon nieuwsgierig of mij redenering van in room zit vet , dus een vette kom kan geen kwaad verkeerd was of niet.

8

ik kan het beamen, het wordt hier beweerd :Y

en overigens, dat van die kom in de vrieskist/kast zetten van tevoren, da's volgens mij ook :rolleyes:  echt nog nooit gedaan en de slagroom is altijd zo stijf :Y

9

Carien schreef:

ik kan het beamen, het wordt hier beweerd :Y

en overigens, dat van die kom in de vrieskist/kast zetten van tevoren, da's volgens mij ook :rolleyes:  echt nog nooit gedaan en de slagroom is altijd zo stijf :Y

als het echt warm is in de zomer doe ik dat wel hoor (mijn keuken is dan wel echt een sauna) anders kom ik soms in de problemen.

Maar dat is misschien voor een volgend experiment? slagroom kloppen die niet gekoeld is? :think:

10

nouou :think: 

volgende experiment: is zure, maar opgeklopte slagroom lekker? O-)

11

xhaf is dus een mythbusteres :lol:

Ik doe zelfs gesmolten boter bij de slagroom om het wat stijver te krijgen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

12

Carien schreef:

dat is jouw experiment zure room, mijn experiment is gewone op kamertemperatuur room (zonder dat ik hem zuur laat worden) ;)

13

op kamertemperatuur gaat ie makkelijker in de schift

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

14

Carien schreef:

:lol:  :lol:

15

Voor de zekerheid verhuis ik het pakje slagroom 20 minuten van tevoren van de koelkast naar de vriezer, dan is het in ieder geval koud genoeg.

Als je slagroom te warm is bij aanvang en je het dan niet stijf geklopt krijgt kun je de room alsnog koelen en daarna opkloppen.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

16

coconuts schreef:

op kamertemperatuur gaat ie makkelijker in de schift

dat wil ik graag geloven  :Y  :Y  :Y

17

xhafal schreef:
Carien schreef:

dat is jouw experiment zure room, mijn experiment is gewone op kamertemperatuur room (zonder dat ik hem zuur laat worden) ;)

Dat wil.. Maarrr.. Ik had m toen dat ie net stijf genoeg was.. Vrijwel direct In de schift.. Zoniet was het een half uur later in de spuitzak wel in de schift.. Dat is mijn ervaring ermee hoor!

18

Cynthiaa schreef:
xhafal schreef:
Carien schreef:

Dat wil.. Maarrr.. Ik had m toen dat ie net stijf genoeg was.. Vrijwel direct In de schift.. Zoniet was het een half uur later in de spuitzak wel in de schift.. Dat is mijn ervaring ermee hoor!

hoe bedoel je? toen je opklopte als de room op kamertemperatuur was?

19

xhafal schreef:
Cynthiaa schreef:
xhafal schreef:

hoe bedoel je? toen je opklopte als de room op kamertemperatuur was?

Ja de room was op kamertemp.

20

ik denk dat dat normaal is en als ik dat als experiment zou doen zou ik ook verwachten dat het niet gaat lukken om de slagroom goed op te kloppen.

misschien heb ik het verkeerd geschreven hierboven of onduidelijk maar ik geloof dus dat slagroom kloppen op kamertemparatuur niet gaat lukken. (zoals jij al ondervonden hebt) ;)