1

Onderwerp: SChuim toefjes maken, help!!

Hallo,

Ik heb gisteren een onwijs leuk idee gevonden om uit te delen volgende week als mijn oudste 3 wordt. Het gaat om cake in ijsbakjes en dan een toefje erop dat op een softijsje lijkt. Nu zag ik zelfs een plaatje van grietje die er ook nog kleur doorheen had, maar dat zal voor de eerste keer wel erg moeilijk zijn ben ik bang niet?

Nu heb ik weer op het forum zitten zoeken, maar ik vind maar geen goede how-to over het maken van de schuimpjes. Ik las bij grietje dat je de eiwitten half los moet kloppen en dan langzaam de suiker erbij en dan verder stijf kloppen.

Heeft iemand een how-to / plaatjes / duidelijkere uitleg voor een newbie??

En de schuimpjes, kunnen die gewoon op een bakplaat met bakpapier eronder of moeten ze op een rooster met bakpapier?

Hoop dat iemand me kan helpen!

Groetjes Carolina

2

Re: SChuim toefjes maken, help!!

Ik lees ff mee!

3

Ik ook :)

Die van mij zitten net in de oven!! :lol:
Ik heb 8 eiwitten stijf geklopt(tot je er pieken van kan trekken die blijven staan)op hoge snelheid.Dan doe je er lepel per lepel(belangrijk!!) 400 gr. suiker bij.telkens een lepel,wachten tot deze is opgenomen,dan de vlgnde lepel en zo verder, op lage snelheid.Op het einde moet je een stevig beslag hebben waar je nog steeds pieken van kan trekken.(Dit is wel iets zachter dan eerst).Voor de kleurtjes doe je met een prikkertje een streepje kleurstof in je spuitzak alvorens je er de merinque indoet.Toefjes spuiten op een met bakpapier beklede bakplaat(geen rooster!).Bakken op een 80° ,een drie-tal uurtjes!
Succes!

Groetjes,Marie.
Making a cake.....It's my personal therapy!!!

5

Ik kan je niet helpen maar ik heb je wel even gemeld. Dit topic is voor het showen van klein & fijn.  :Y

Groetjes Puck

6

Move to ~> Bakken en vullen

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

7

Ik zat al te twijfelen of het bij bakken en vullen mag, maar ik zag dit aan voor cc, excues ervoor

@ aubainmarietje. Hoe doe je kloppen? Met een keukenmachine, handmixer of met de hand met een garde?

Voor de kleur (even voor de duidelijkheid) Ik neem een sateprikker, die doop ik in de kleurstof en dan trek ik aan de binnenkant een streep van beneden naar boven...moet dat in een keer of in etappes om een goede kleur te behouden? En een tweede kleur eventueel, moet die streep dan aan de overkant?

8

Hallo, aubainmarie doet het ongeveer hetzelfde als ik ( schuimpjes :) )
Het kan zelfs met nog iets minder suiker, 45 gr per eiwit lukt ook prima en is net iets minder zoet.

Kan met keukenmachine, handmixer, wat je wilt.

Eiwit bij voorkeur op kamertemperatuur.
(Zet de eieren de dag ervoor op het aanrecht).
Splits de eiwitten 1 voor 1 in aparte mokken en voeg het goed gelukte gesplitste eiwit in een brandschone kom!
(Desnoods de kom nog even met heet water omspoelen en drogen.)
Als je tenslotte genoeg eiwitten in je kom hebt verzamelt, voor de hoeveelheid schuimpjes die je wilt maken, begin je te mixen.
idd tot half stijf/ lobbig mixen, voeg dan een deel van de suiker toe, mixen tot het niet meer krast op de bodem ( suiker is dan opgelost) volgende deel erbij totdat alle suiker op is.
Als je goed gemixt hebt, kun je de kom onderste boven houden zonder dat er wat uitvalt. Anders nog even mixen.
Mengsel in een spuitzak doen en hoopjes spuiten op de bakplaat in de door jou gewenste vorm en grote.
2 1/2- 3 uur op 80-90 graden bakken.

Voor de kleurstof, sommige trekken strepen in de spuitzak, sommige doen 2 kleinere/platte spuitzakken in 1 grote spuitzak, kijk ff op Youtube wat voor jou de beste manier is.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

@Kaatjecrx: doe dit met de keukenmachine,met een handmixer lukt het mss ook,maar zal langer duren eer de merinque stijf is,en iets moeilijker om hier de suiker telkens aan toe te voegen.

Voor de kleur: idd,zoals je hebt beschreven,ik zat er soms wel wat naast met de streep :/ ,maar dit gaf geen lelijk resultaat, dus het hoeft niet al te perfect te zijn! :lol: Als je 2 kleurtjes wil, idd aan weerszijden van je zak doen.Ik heb het in een snoepzak gedaan(gebruik deze altijd,makkelijk en wegwerp! :thumb: ) en deze heeft 2 vouwtjes,die kan je makkelijk volgen met je prikker!

Groetjes,Marie.

10

Ja ik heb wasbare spuitzakken, dus daar moet het ook wel mee lukken haha! Nu alleen nog kleurstof vinden.

En als je het in de keukemachine doet, doe je dan op de hoogste stand?

@ireen123. Super bedankt voor de uitleg, dus als ik de kom op de kop houdt en niets valt eruit, dan is het goed ?

11

Als je kijkt op de site maakjetaart punt nl dan zie je onder het kopje "hoe en wat"  een aantal online workshops staan.
Een daarvan is toefjes van meringue schuim maken, ik heb die zelf ook gebruikt en ze zijn bij mij goed gelukt. (mijn kinderen vonden ze in ieder geval lekker ; )  )

Misschien heb je hier wat aan en veel plezier bij het maken.

Groetjes van Cora

12

kijk maar eens op mijn site, staat ook een filmpje bij over het opspuiten van meringues/schuimpjes
het recept staat er ook op!

13

Zorg wel dat je kom vetvrij is. Ik ga zelf altijd even met een papiertje met citroensap door de kom. Een klein beetje vet kan er al voor zorgen dat je eiwitten niet stijf worden. En wat betreft de keukenmachine, ik neem aan dat je dan wel gewoon met een (ballon) garde bedoelt, want met messen of de k-klopper krijg je er niet genoeg lucht in.

14

Ok, heb net de halve winkel leeggekocht haha! Maar kan vanavond gaan oefenen. Ik wil beginnen met 2 eiwitten om te oefenen, dus dat doe ik een in kom met een handmixer.

Jullie maken het schoon met citroensap? Ik heb zo een geel, bol flesje met een groene dop, dat is ook citroensap, kan het daar ook mee?

15

ja even een tissue met wat citroensap (uit zo'n flesje) de kom nagaan na het afwassen.
wil je knapperige, écht luchtige schuimpjes of nog wat taai in het midden?

16

Ik heb nog nooit schuimpjes gegeten, dus ik zou niet weten hoe het smaakt! Het is voor 30 kinderen haha, dus wat is lekkerder?

17

dat is naar smaak natuurlijk. als ze nog iets zacht zijn in het midden, lijkt het wel een beetje marshmellow achtig. denkelijk vinden de kids dat wel lekker

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

18

Hoi.
Goed gesnapt kom onderste boven en je houd het erin...prima :thumb:

Zolang duurt het kloppen niet hoor, ik heb de eieren op kamertemperatuur en mix mss 5 minuten. Suiker toevoegen gaat makkelijk door het in een kommetje te doen, zo kun je makkelijk porties toevoegen.

Citroensap gebruik ik zelf nooit om te ontvetten, heetttttttttt water gebruiken en goed naspoelen met heet water na het afwassen.

ieder heeft zo zijn handigheidjes, kijk maar wat voor jou werkt.

19

ik vind ze goed uitgedroogd het beste, anders gaat het plakken tussen je kiezen. Het geeft géén marshmalloweffect maar een taai plakkerig geheel in het midden....

20

Bedankt allemaal! Ik ga er morgen mee aan de slag.

Nu zag ik bij de c1000 vandaag stiften staan waar je marsepein mee kan kleuren, ik neem aan dat ik die niet kan gebruiken voor de vleur in de spuitzak he? Dat zal wel echt kleurstof moeten zijn neem ik aan?

Ik denk dat je die stiften event.wel kan gebruiken hoor!Tenzij het niet mag verhit worden,eens kijken od verpakking of even proberen!? ;)

Groetjes,Marie.

22

hee dit was mijn idee ook om uit te delen voor mijn dochter die in juni 5 wordt :D
de toefjes schuim heb ik gewoon bij de supermarkt gekocht.. was pasen dus ze lagen voor 50 cent in de schappen. dan had ik witte en groene.

maar... hoe leuk het ook is, ik wil juf niet achterlaten met een vloer vol met schuim. want die dingen die kruimelen als een gek. 10 x erger als het cakeje zelf.
ik hou het dus bij een toefje creme met wat spikkels en een parasolletje!

(oja, schuimpjes hebben we zelf opgegeten ;) )

23

Kaatjecrx schreef:

Bedankt allemaal! Ik ga er morgen mee aan de slag.

Nu zag ik bij de c1000 vandaag stiften staan waar je marsepein mee kan kleuren, ik neem aan dat ik die niet kan gebruiken voor de vleur in de spuitzak he? Dat zal wel echt kleurstof moeten zijn neem ik aan?

dat gaat niet genoeg afgeven vanuit de spuitzak om je schuimpjes te kleuren. Als je spuit zal dus de kleur er niet mee uit komen of heel weinig volgens mij

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

24

Nou ze staan in de oven! Ben erg benieuwd haha, het rozetten spuiten is gigantisch mislukt en de kleurstof werkte ook niet optimaal, maar ik ga morgen eens kijken voor andere spuitzakken.

Ik heb geprobeerd toefjes te spuiten, maar het is gewoon weer in elkaar gelopen, dus heb nu een hoopje opgeklopt eiwit op de bakplaat liggen haha!

Moet zeggen dat ik het nu voor het eerst gemaakt heb en het eiwit net eens geproefd heb, maar smaakt zeker niet verkeerd!!!

25

Als het mocht uitlopen kun je bij de volgende versie, nog iets meel toevoegen om het geheel meer te binden.

En een niet te kleine spuitmond voor de rozet gebruiken, scheelt ook.