1

Onderwerp: help!! Ik kan het ineens niet meer.........

Ik snap er geen bal van, ik bak al jaren, altijd prachtige kapsels, en ineens gaan ze allemaal aan de lopende band fout!!!! En ik heb geen idee hoe dat komt, het lijkt wel of het deeg teveel lucht heeft of is ineens de oven te heet???? Kijk maar, toen het beslag in de vorm ging was hij bijna vol en de eerste 20 minuten op 110 graden was hij nog hoger geworden en na de tweede 20 minuten op 120 graden zag ik dit.........deze is nog erger als die van afgelopen week, en die was al niks, ook in het midden helemaal ingezakt, ik snap er echt helemaal niks meer van! Het enige wat anders zou kunnen zijn is dat ik een nieuwe handmixer heb, van Philips, gaat supersnel, maar ik heb eigenlijk al meer kapsels gebakken met deze mixer en die gingen wel goed.  En hij is nu zeker gezakt tot de helft.
Zo ziet hij er dus uit nu; http://i41.tinypic.com/m7c2n6.jpg
Is er iemand die enig idee heeft?? Kost me dus al 16 eieren (8 per beslag, het is de 22 cm bakpan van Wilton) EN een opdracht waar ik nu buikpijn van krijg........Alvast bedankt!

groetjes,

Marjolein

2

Re: help!! Ik kan het ineens niet meer.........

Is 110 en 120 graden C niet veel te laag om een kapsel te bakken??

jeetje, dat ziet er echt dramatisch uit..

ik bak altijd op 160 hetelucht. gewoon constante temperatuur.

gebruik je de mix of zelf gemaakt? heb je bij mix echt niet ineens per ongeluk teveel water gebruikt?

ennuh.. ik heb gehoord dat de weegschaal van de action ook niet al te nauwkeurig is, misschien een andere weegschaal gebruikt nu?

I never met a calorie I didn't like....

het ziet er naar uit alsof het kapsel te vroeg uit de oven is gehaald, niet gaar dus

prikker erin steken, als die er schoon uit komt is hij klaar

ik bak alles op 175 graden, op laten lopen is me teveel werk

5 Laatst bewerkt door Carola (20-04-2012 16:29)

Nee, ik heb een "dure" weegschaal, ik weet het merk ff niet meer,en ik maak zelf beslag met eieren, bloem, maizena en suiker.
Mijn opa was bakker en die zei altijd dat je rijzend beslag langzaam op temperatuur moest laten komen in de oven, dan rezen ze beter. En dat deden ze dus ook altijd, behalve de laatste keren......... En ze worden elke keer dramatiser, ook dat nog! Vandaar dat ik aan mijn oven dacht. Als ik de oven hoger zette, dan bleven ze altijd laag en een bruine bovenkant terwijl de binnenkant nog niet gaar was.
Of moet er in een vorm van 22 cm soms een heat corner in het midden?? Zou ook raar zijn, maar goed, dan is mijn taart voor mijn verjaardag laatst "per ongeluk" erg mooi en hoog geworden.

Ik had hem nog niet uit de oven gehaald, heb hem weer terug gezet om hem gaar te laten worden, dan kan ik hem nog gebruiken voor de "push up cakes". Maar als hij gaar is is hij nog steeds maar een cm of 3 hooguit.
Bedankt voor het meedenken.

Marjolein

Gebruik je de mix? Ik heb wel eens gehoord dat er slechte leveringen tussen zitten.

Life is what you bake it.

7

ik bak ook altijd op 170 graden in eletric oven,en gaat prima,volgens mij heb je veel te laag gedaan.En ik gebruikt pme maar volgens mij het is bij u probleem met die temp.

is het alleen bij kapsels of is je oven misschien overleden?

9

Dat dacht ik ook al, het overlijden van mijn oven.......mijn moeder wil het nu bij haar proberen, kijken of het daar wel lukt, maar ik baal er van ales een stekker, eerste opdracht maar ook mijn laatste, want ik word hier helemaal zenuwachtig van! Bedankt voor jullie reacties! En mischien probeer ik volgende week een hogere temperatuur.

Marjolein

10

Ook ik maak mijn beslag van bloem eieren, suiker en maizena en bak op 160 graden. Constant. Geen enkel probleem!

11

Het lijkt wel of het kapsel ook wat nattig is... Is ie wel gaar? Wat balen zeg... Zo ineens! Succes.

What goes around, comes around.
Sinds 1 januari 2012 bestaat n'Cakes: www.n-cakes.nl

Nog even los van het probleem (ik werk zelf met mix, dus ik kan hier weinig over zeggen), zou ik de bakvorm verhogen met bakpapier als je de vorm zo vol doet.

Ik denk dat het aan je oven ligt. Als je een heteluchtoven hebt is waarschijnlijk je ventilator overleden. Daardoor wordt de bovenkant in je oven gloeiend heet en de onderkant bakt bijna niet.
Heb je er al eens een thermometer in gezet?

Wel héél vervelend voor je, sterkte! Ik hoop dat het bij je moeder beter gaat.

Twee keer knippen, nog te kort.

14

Echt??? Ik heb inderdaad een hetelucht oven........ :think: Ik snap ook inderdaad gewoon niet dat ze tot twee weken geleden nog prima gingen, zelfde taart, zelfde beslag, zelfde oven, zelfde bakvorm.
Ik zal de thermometer bij mijn ouders meenemen en er nog een keer 1 bakken. Ik hoorde wel van mijn moeder dat mijn opa de lage temperatuur bedoelde bij cake en niet bij biscuit, dus niet goed opgelet.  :nooo Maar dan nog, deed ik het al jaren zo en het gin gewoon jaren goed! Mijn moeder is nu aan het bakken, ik hou jullie op de hoogte.

Marjolein

15

110 is ook te laag voor cake hoor...

16

Nou, dan wil jij mijn cakes niet zien  :lol: Gaat toch echt perfect bij mij.

17

8 eieren in een 22 cm? dat krijg ik niet voor elkaar.. er gaan er 5 in.
of heb je misschien een ander soort eieren gebruikt? verse eieren zijn vaak ook een reden waardoor een biscuit kan mislukken.
110 klinkt idd erg laag.
ik bak alles op 150 graden.

18

Het biscuit bij mijn moeder is wel goed gelukt. Chantal, ik gebruik altijd verse eieren, maat M. En ik heb de hoge bakpan, in mijn gewone sprinvormen gingen er ook minder in. Ik heb een paar keer gebakken met de nieuwe vorm en steeds wat meer gedaan, dus 1 ei erbij, en toen ik bij het recept van 8 was werden ze perfect.

19

chantal1980 schreef:

.... verse eieren zijn vaak ook een reden waardoor een biscuit kan mislukken...

:think: ik haal de eieren soms warm uit het hok op om ze te gebruiken (ik til nog net de kippen niet op ;) ), nooit last van mislukte biscuits of wat dan ook hoor :nooo

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

20

Carien schreef:
chantal1980 schreef:

.... verse eieren zijn vaak ook een reden waardoor een biscuit kan mislukken...

:think: ik haal de eieren soms warm uit het hok op om ze te gebruiken (ik til nog net de kippen niet op ;) ), nooit last van mislukte biscuits of wat dan ook hoor :nooo

Zijn de eieren ook niet te koud :D  :cool:
(koude eieren kloppen slechter luchtig)

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

21

Carien schreef:

:think: ik haal de eieren soms warm uit het hok op om ze te gebruiken (ik til nog net de kippen niet op ;) )

:lol:

22

met basisrecept gebruikte ik nog net geen 6 eieren voor een 22,5cm maar dat terzijde, dat heeft geen invloed op het wel of niet gaar worden.
Hier heb ik de hetelucht altijd op de 1 van 150gr staan, dus net iets minder qua temperatuur (zo´n draaiknopje...) maar als je dat altijd al deed, is daar niets mis mee... dus ik denk ook, dat je even met een oventhermometer moet nakijken...

Groetjes, Dorothea.