Onderwerp: Wie helpt mij met aanvullen of feedback geven?
Hallo Dames,
Ik ben niet zo actief op het forum, maar ik lees heel veel mee! Nu heb ik de afgelopen 4 dagen me echt een ongeluk gelezen ( zo een 5 a 6 uur per dag) Ik wil namelijk graag een taart maken voor mijn dochtertjes die 3 en 2 worden in de komende 2 maanden.
Nu heb ik zo veel info gelezen, opgeschreven, onthouden en zoveel verschillende meningen gelezen over dingen dat ik echt even vast zit. Vandaar dat ik hieronder even een schema heb gemaakt en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met vragen beantwoorden (dik gedrukt) aanvullen, verbeteren of je mening geven! Daar gaan we:
Ik wil: Een Hello Kitty taart met aardbeienjam en slagroom
Ik heb een springvorm van 26 cm. Wat is volgens jullie makkelijker? Biscuitmix bestellen hier of biscuitmix zelf maken?
Stap 1: Ingrediënten ( graag jullie antwoord op de dik gedrukte vragen! )
Biscuitmix: (gram) 340 gr
Ei (gram) 260 gr Eieren wegen als ze uit de schaal zijn? En hoe haal ik het overtollige weg?
Water (gram=ml) 35 ml
Marsepein/Rolfondant (gram) 650 gr
Aantal stukjes 18
Zelf maken:
Ei (gram) 298 gr
Suiker (gram) 179 gr nog speciale suiker (bastaard, poeder??) of gewoon uit een 1kg pak suiker?
Bloem (gram) 147 welke bloem gebruiken jullie? Patent, zelfrijzend bakmeel, gewone bloem?
Maizena (gram) 29 (hier nog iets speciaals?)
Vanillesuiker (gram) 10
Of is de makkelijke versie bij de recepten een oplossing?
Graag jullie mening wat makkelijker is!
Stap 2: De mixer:
Ik heb een keukenmixer van mijn moeder gekregen die al 27 jaar oud is, ding heeft tien standen en mixed nog alsof zijn leven er vanaf hangt. Met andere beslagen maken merk ik dat de klopper niet helemaal tot aan de randen van de bak komt en moet ik af en toe met een mes langs de rand gaan om dat weer in het midden te krijgen, dus ik ben bang dat als ik 10 min luchtig moet kloppen op de hoogste stand, dat niet helemaal gaat lukken. Dan heb ik nog een handmixer met 2 ballonmixertjes. Wat is volgens jullie beter? Handmixer is wel even doorzetten met een lamme arm denk ik he? Dus 10 min mixen en 2 min op de laagste stand of op een lagere stand? En wat is een tip om te zien dat het klaar is?
Stap 3: De oven:
Wij hebben een huurhuis en dat stamt uit 1978. De oven dus ook. Het is een bosch met 1 draaiknop. De linkerkant uitdraaien is grill en de rechterkant uitdraaien is, weet ik niet, ik gebruik die voor het bakken haha. Gaat erg traag, want een cupcakes en mijn rijstevlaai doen er bijna 2x langer over dan normaal, maar dan mislukken ze wel niet haha! En hoe doe ik in hemelsnaam dat spatelen? Gewoon roeren of is er een speciale techniek (bv 8tjes draaien?)
Ik las iets over een spijker in het midden doen? Wat voor een spijker en die heel de tijd laten zitten? Ik ga deze week ook zo een oventhermometer halen, maar waar moet ik die in doen? In de biscuit of in de oven?
Springvorm goed invetten of Bakpapier erin doen?
Vorm voor 3/4 vullen, klopt dat?
Stap 4: Biscuit is klaar en hopelijk gelukt.
Wat kan ik het beste doen, oven een stukje op een kier zetten en af laten koelen? Of meteen eruit halen en buiten de oven laten afkoelen? Iemand nog andere tips?
Stap 5: Biscuit snijden
Eerst aflaten koelen en dan snijden?
Afkoelen, in de vriezer en de dag erna eruit halen en dan snijden?
Warm uit de springvorm halen en dan snijden?
Stap 6: De vulling.
En hier hang ik dus echt even vast, heb helemaal geen fantasie meer over, heb zo veel verschillende dingen gezien, maar wilde eigenlijk met iets makkelijks beginnen. Een laag aardbeienjam en een laag slagroom.
Hoe ga ik nu te werk? Aardbeienjam uit een potje? Met of zonder stukjes? En hoe maak ik de slagroom. Heb al bij recepten, howto's enzo gezocht, maar vind nergens wat ik het beste met slagroom kan doen. Uit een bus of zelf kloppen en wat is dan het beste merk?
Dan krijg je de botercrème...zelf maken of mix bestellen? Als ik hem zelf maak, kan ik hem dan gebruiken om af te smeren en dijkjes te maken of gaat dat niet? Smaakje aan de botercrème toevoegen zal nog wel te moeilijk voor me zijn haha!
Stap 7: Vulling aanbrengen.
Aardbeien jam smeren of met een spuitzak? En moet ik voor beide een dijkje maken zodat ze niet in contact komen met de marsepein dadelijk?
Stap 8: Afsmeren
Ik heb een paletmes, dus nu gewoon bovenop en op de zijkant botercrème aanbrengen en uitsmeren toch? En dan een zo dun mogelijk laagje proberen te creëren ? Hoe werkt dat met de koelkast? 1x afsmeren, dan 15 min in de koelkast en dan weer afsmeren? Of langer in de koelkast?
Stap 9: Marsepein
Eerst de marsepein kneden. Is daar een tijdsbestek voor en hoe weet ik of hij echt goed is? Aanrechtblok bestuiven met poedersuiker en daarop de marsepein uitrollen met een pvc roller. Na dat het uitgerold is, met pvc buis oppakken en over de taart draperen en dan beginnen te wrijven. Bovenop zo richting de zijkanten met af en toe op tillen. Kan ik vanaf begin af aan al een smoother gebruiken? Zijn die trouwens ook los te koop (xenos, supermarkt, action?) of moet ik die bestellen?
Na het smootheren, netjes langs de rand afsnijden. Kan ik de overige marsepein nog een keer hergebruiken om eventueel wat uit te steken of is het maar eenmalig gebruik?
Stap 10: Versieren.
Daar kom ik voor de rest wel uit haha, als ik maar weet of ik de restjes marsepein kan hergebruiken of dat ik een nieuw stuk moet kneden!
Het is even een heel verhaal geworden en ik heb ook 1,5 uur er over gedaan om dit te maken, met nog meer opzoek werk haha, heb nog wat dingen gevonden van hoe de beschrijving is van biscuit maken enz. Maar wil gewoon wat meningen en antwoorden vanuit jullie standpunt.
Ik hoop dat er mensen zijn die zin en tijd hebben om me hierbij te helpen en de vragen te beantwoorden of me te verbeteren of dingen willen toevoegen, misschien als de stappen compleet zijn, kunnen ze andere newbie's misschien ook helpen
Alvast heel erg bedankt!!
Groetjes Carolina