1 Laatst bewerkt door Kaatjecrx (19-04-2012 22:04)

Onderwerp: Wie helpt mij met aanvullen of feedback geven?

Hallo Dames,

Ik ben niet zo actief op het forum, maar ik lees heel veel mee! Nu heb ik de afgelopen 4 dagen me echt een ongeluk gelezen ( zo een 5 a 6 uur per dag) Ik wil namelijk graag een taart maken voor mijn dochtertjes die 3 en 2 worden in de komende 2 maanden.

Nu heb ik zo veel info gelezen, opgeschreven, onthouden en zoveel verschillende meningen gelezen over dingen dat ik echt even vast zit. Vandaar dat ik hieronder even een schema heb gemaakt en ik hoop dat jullie me kunnen helpen met vragen beantwoorden (dik gedrukt) aanvullen, verbeteren of je mening geven! Daar gaan we:

Ik wil: Een Hello Kitty taart met aardbeienjam en slagroom

Ik heb een springvorm van 26 cm. Wat is volgens jullie makkelijker? Biscuitmix bestellen hier of biscuitmix zelf maken?

Stap 1: Ingrediënten ( graag jullie antwoord op de dik gedrukte vragen! )

Biscuitmix: (gram) 340 gr
Ei (gram) 260 gr Eieren wegen als ze uit de schaal zijn? En hoe haal ik het overtollige weg?
Water (gram=ml) 35 ml
Marsepein/Rolfondant (gram) 650 gr
Aantal stukjes  18

Zelf maken:

Ei (gram)      298 gr    
Suiker (gram)  179 gr nog speciale suiker (bastaard, poeder??) of gewoon uit een 1kg pak suiker?
Bloem (gram)  147 welke bloem gebruiken jullie? Patent, zelfrijzend bakmeel, gewone bloem?
Maizena (gram) 29     (hier nog iets speciaals?)
Vanillesuiker (gram) 10    

Of is de makkelijke versie bij de recepten een oplossing?

Graag jullie mening wat makkelijker is!

Stap 2: De mixer:

Ik heb een keukenmixer van mijn moeder gekregen die al 27 jaar oud is, ding heeft tien standen en mixed nog alsof zijn leven er vanaf hangt. Met andere beslagen maken merk ik dat de klopper niet helemaal tot aan de randen van de bak komt en moet ik af en toe met een mes langs de rand gaan om dat weer in het midden te krijgen, dus ik ben bang dat als ik 10 min luchtig moet kloppen op de hoogste stand, dat niet helemaal gaat lukken. Dan heb ik nog een handmixer met 2 ballonmixertjes. Wat is volgens jullie beter? Handmixer is wel even doorzetten met een lamme arm denk ik he? Dus 10 min mixen en 2 min op de laagste stand of op een lagere stand? En wat is een tip om te zien dat het klaar is?

Stap 3: De oven:

Wij hebben een huurhuis en dat stamt uit 1978. De oven dus ook. Het is een bosch met 1 draaiknop. De linkerkant uitdraaien is grill en de rechterkant uitdraaien is, weet ik niet, ik gebruik die voor het bakken haha. Gaat erg traag, want een cupcakes en mijn rijstevlaai doen er bijna 2x langer over dan normaal, maar dan mislukken ze wel niet haha! En hoe doe ik in hemelsnaam dat spatelen? Gewoon roeren of is er een speciale techniek (bv 8tjes draaien?)

Ik las iets over een spijker in het midden doen? Wat voor een spijker en die heel de tijd laten zitten? Ik ga deze week ook zo een oventhermometer halen, maar waar moet ik die in doen? In de biscuit of in de oven?

Springvorm goed invetten of Bakpapier erin doen?
Vorm voor 3/4 vullen, klopt dat?

Stap 4: Biscuit is klaar en hopelijk gelukt.

Wat kan ik het beste doen, oven een stukje op een kier zetten en af laten koelen? Of meteen eruit halen en buiten de oven laten afkoelen? Iemand nog andere tips?

Stap 5: Biscuit snijden

Eerst aflaten koelen en dan snijden?
Afkoelen, in de vriezer en de dag erna eruit halen en dan snijden?
Warm uit de springvorm halen en dan snijden?

Stap 6: De vulling.

En hier hang ik dus echt even vast, heb helemaal geen fantasie meer over, heb zo veel verschillende dingen gezien, maar wilde eigenlijk met iets makkelijks beginnen. Een laag aardbeienjam en een laag slagroom.

Hoe ga ik nu te werk? Aardbeienjam uit een potje? Met of zonder stukjes? En hoe maak ik de slagroom. Heb al bij recepten, howto's enzo gezocht, maar vind nergens wat ik het beste met slagroom kan doen. Uit een bus of zelf kloppen en wat is dan het beste merk?

Dan krijg je de botercrème...zelf maken of mix bestellen? Als ik hem zelf maak, kan ik hem dan gebruiken om af te smeren en dijkjes te maken of gaat dat niet? Smaakje aan de botercrème toevoegen zal nog wel te moeilijk voor me zijn haha!

Stap 7: Vulling aanbrengen.

Aardbeien jam smeren of met een spuitzak? En moet ik voor beide een dijkje maken zodat ze niet in contact komen met de marsepein dadelijk?

Stap 8: Afsmeren

Ik heb een paletmes, dus nu gewoon bovenop en op de zijkant botercrème aanbrengen en uitsmeren toch? En dan een zo dun mogelijk laagje proberen te creëren ? Hoe werkt dat met de koelkast? 1x afsmeren, dan 15 min in de koelkast en dan weer afsmeren? Of langer in de koelkast?

Stap 9: Marsepein

Eerst de marsepein kneden. Is daar een tijdsbestek voor en hoe weet ik of hij echt goed is? Aanrechtblok bestuiven met poedersuiker en daarop de marsepein uitrollen met een pvc roller. Na dat het uitgerold is, met pvc buis oppakken en over de taart draperen en dan beginnen te wrijven. Bovenop zo richting de zijkanten met af en toe op tillen. Kan ik vanaf begin af aan al een smoother gebruiken? Zijn die trouwens ook los te koop (xenos, supermarkt, action?) of moet ik die bestellen?

Na het smootheren, netjes langs de rand afsnijden. Kan ik de overige marsepein nog een keer hergebruiken om eventueel wat uit te steken of is het maar eenmalig gebruik?

Stap 10: Versieren.

Daar kom ik voor de rest wel uit haha, als ik maar weet of ik de restjes marsepein kan hergebruiken of dat ik een nieuw stuk moet kneden!

Het is even een heel verhaal geworden en ik heb ook 1,5 uur er over gedaan om dit te maken, met nog meer opzoek werk haha, heb nog wat dingen gevonden van hoe de beschrijving is van biscuit maken enz. Maar wil gewoon wat meningen en antwoorden vanuit jullie standpunt.

Ik hoop dat er mensen zijn die zin en tijd hebben om me hierbij te helpen en de vragen te beantwoorden of me te verbeteren of dingen willen toevoegen, misschien als de stappen compleet zijn, kunnen ze andere newbie's misschien ook helpen ;)

Alvast heel erg bedankt!!

Groetjes Carolina

2 Laatst bewerkt door Carien (19-04-2012 22:26)

Re: Wie helpt mij met aanvullen of feedback geven?

ik ga een poging doen....

Wat is volgens jullie makkelijker? Biscuitmix bestellen hier of biscuitmix zelf maken?

ik gebruik mix: makkelijk, lekker en mislukt nooit :)

Eieren wegen als ze uit de schaal zijn? En hoe haal ik het overtollige weg?
Een beetje meer ei geeft niks. Je kunt het klutsen en dan afwegen. Gewicht is zonder schil (volgens mij)

Zelf maken:

kan ik dus niks zinnigs over zeggen (behalve dat het bij mij mislukt :o

Dus 10 min mixen en 2 min op de laagste stand of op een lagere stand? En wat is een tip om te zien dat het klaar is?

Eerst effe mengen laten, dan met spatel de niet geroerde delen erbij roeren, 10 min voluit mixen, met spatel rondgaan en 2 minuten mixen. Alles met standmixer.Is klaar als het een soort stroperige, lichtgele massa is (als geslagen eiwit)

Ik las iets over een spijker in het midden doen? Wat voor een spijker en die heel de tijd laten zitten? Ik ga deze week ook zo een oventhermometer halen, maar waar moet ik die in doen? In de biscuit of in de oven?

'spijker' heb je nodig bij vormen groter dan 30cm, voor egale garing. Overnthermometer leg je in de oven, naast de biscuit.

Springvorm goed invetten of Bakpapier erin doen?   Kan beide; bij invetten zorgen dat de laag niet te dik is.

Vorm voor 3/4 vullen, klopt dat? ja

Wat kan ik het beste doen, oven een stukje op een kier zetten en af laten koelen? Of meteen eruit halen en buiten de oven laten afkoelen? Iemand nog andere tips?
Buiten de oven afkoelen, op z'n kop op een rooster; dan krijg je een mooie rechte bovenkant.

Eerst aflaten koelen en dan snijden?
Afkoelen, in de vriezer en de dag erna eruit halen en dan snijden?
Warm uit de springvorm halen en dan snijden?

Warm snijden lukt nauwelijks, krijg je een bult kruimels. Ik doe ze eerst in de vriezer en snij ze half bevroren.

Aardbeienjam uit een potje? Met of zonder stukjes? En hoe maak ik de slagroom

Jam die je lekker vindt ;)  Slagroom kun je 1 op 1 mengen met mascarpone (250 slag, 250masc, 2 eetlvansuiker, 1 zakje klopfix)
Uit een bus of zelf kloppen en wat is dan het beste merk?
Zelf kloppen, minimaal 35%vet

zelf maken of mix bestellen? kan ik hem dan gebruiken om af te smeren en dijkjes te maken of gaat dat niet?

250 roomboter 10 min mixen (hoog), dan 250 poedersuiker erbij, weer 10min mixen. Daarmee afsmeren en dijkjes

Aardbeien jam smeren of met een spuitzak? En moet ik voor beide een dijkje maken zodat ze niet in contact komen met de marsepein dadelijk? smeren; bij jam hoeft geen dijkje

1x afsmeren, dan 15 min in de koelkast en dan weer afsmeren? Of langer in de koelkast?
kan prima zoals jij zegt

Is daar een tijdsbestek voor en hoe weet ik of hij echt goed is? Als hij soepel is is het goed (ik gebruik Zeelandia, die is soepel van zich, dus kort  :)

Kan ik vanaf begin af aan al een smoother gebruiken? Zijn die trouwens ook los te koop (xenos, supermarkt, action?) of moet ik die bestellen? ja (is niet makkelijker, zet het meestal eerst vast met de hand en daarna nog effies smoothen) en nee

Kan ik de overige marsepein nog een keer hergebruiken om eventueel wat uit te steken of is het maar eenmalig gebruik?
kan hergebruikt, mits er geen botercrème/kruimels aanzitten

en verder: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

succes!

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

3 Laatst bewerkt door xhafal (19-04-2012 22:29)

Biscuit : zelf maken of mix : mix is gemakkelijker , zelf maken is niet moeilijk en volgens mijn persoonlijke mening beter. (ik ben een beetje een zeur op dat punt en raad iedereen aan om zonder mix te proberen)

eieren : wegen als ze uit de schaal zijn, maar je mag ongeeer rekenen op 50-60 gram per ei. Voor een zelfgemaakte bicuit (dus zonder mix) reken je op 25 gram bloem, 5 gram maizena en 30 gram suiker per ei + pakje vanillesuiker per 4 à 5 eieren

suiker : is gewone suiker, kristalsuiker inderdaad zo uit pakken van 1 kilo

bloem voor biscuit : ofwel patisserie bloem of gewone tarwebloem gebruiken

maizena : geen expressmaizena gebruiken, dus gewoon maiszetmeel/maizena

makkelijkste versie bij recepten : moet ik zelf nog eens nakijken welke versie hiermee wordt bedoeld

mixer : handmixer is inderdaad een lamme arm, maar dat gaat evengoed, als je de handmixer gebruikt goed door heel het belsag gaan, als je vaste mixer van je moeder echt het beslag op de wanden niet meeneemt zou ik toch oppassen

spatelen : dat is echt voorzichtig de bloem erin vouwen!! niet roeren!!!! echt wat bloem erbij doen (ik doe de mijne meestal in drie keer erin) dan steek je je lepel/spatel onderaan in het belsag en vouw je hem om terwijl je hem naar boven haalt.echt voorzichtig anders gaat de lucht terug uit je beslag

spijker = bloemspijker, zie even in de webshop, dat wordt gebruikt om het midden ook mee gelijkmatig te verwarmen, kan handig zijn, is niet noodzakelijk. Als je hem erin doet laat je hem zitten tot je biscuit gebakken is

oventhermometer : in de oven niet in je biscuit

vorm : 2/3 vullen, 3/4 lijkt mij iets te veel (vooral als je beslag goed rijst) springvorm : invetten en bebloemen (goed de randjes doen onderaan) zo doe ik het

Biscuit gebakken : als hij gaar is direct uit de oven , uit de vorm op een rooster laten afkoelen gewoon op je aanrecht

eerst laten afkoelen en dan pas snijden, als je hem de dag erna gebruikt hoeft de biscuit niet in de vriezer, gewoon in huishuidfolie op het aanrecht is goed. Ik snij hem dan ook niet, pas juist voor het vullen

jam : gewoon gebruiken wat je zelf het lekkerste vindt

slagroom : je koopt room van minstens 35% vet (liefst 40%) , goed laten koelen en dan kloppen met je mixer, eens de slagroom dan wat lobbig is, stilletjes aan wat poedersuiker naar smaak bij doen en blijven verder kloppen tot je slagroom de gewenste stevigheid heeft. Dit kan even duren, maar eens hij begint te verstevigen kan het snel gaan, pas dan op anders klop je teveel en heb je boter
Uit een bus gaat niet, die smelt direct. Beste merk : zie naar het vetpercentage.

Botercreme: sommigen gebruiken de mix om af te smeren anderen (zoals ik) smeren alleen af met gewone 1 op 1 botercreme (gelijke delen boter en poedersuiker) als je hem dus zelf maakt, kan je er mee afsmeren en  dijkjes en zo spuiten

vulling : jam gewoon uitsmeren over je biscuit (na een dijkje te hebben gespoten als je er nog slagroom opdoet ofwel eerst smeren en zien dat je niet te dicht tegen de rand komt)

afsmeren : zien dat je BC goed zacht is, inderdaad boven en zijkant gewoon met paletmes een dun laagje op smeren probere nzo recht mogelijk. in de ijskast tot het gehard is (hangt wat af van de ijskast hoe lang dit duurt, je mag het ook langer laten staan natuurlijk) na de eerste keer afsmeren met een warm, droog mes alles glad maken, eventueel een tweede laagje BC als je bv veel kruimels had in je eerste laag BC

Marsepein ; gebruik ik niet, maar zoals fondant denk ik echt goed doorkneden tot hij echt soepel is. bij fondant voel je dat , ik veronderstel bij marsepein ook

Marsepein op de taart : eerst boven aan beginnen af te vlakken , mag met smoother direct. dan ook je bovenste randje van de zijkant al "vastplakken" aan de taart zodat het niet scheurt. de zijkanten best van beneden naar boven smootheren/wrijven. Als je teveel naar beneden wrijft kan je marsepein/fondant scheuren aan de bovenrand.  zijkanten beetje bij beetje de plooien wegwerken (geduld hebben!)

marsepein afsnijden : als daar niets aan is kan je er van gebruik maken om verder je taart te versieren, meestal plakt er toch wat BC of zo aan dus kan je hem best wegdoen (ik rol er bolletjes van voor mij 2 zoontjes, ze zijn er zot van)
  denk dat ik al je vragen heb beantwoord. Anders mail je maar.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4

Carien : je typt sneller dan ik  :lol:

Ga je voor die 20000?  ;)

5

wou net typen dat we goed bezig zijn :Y  :o  ;)

:think: zullen we de verschillen eens zoeken O-)

6

enneuh, als ik voor de 20000 zou gaan, had ik alle vragen wel apart beantwoord O-)  :D

7

Carien schreef:

wou net typen dat we goed bezig zijn :Y  :o  ;)

:think: zullen we de verschillen eens zoeken O-)

:lol:

jouw uitleg is beknopter, to the point! ik heb meer woorden nodig om hetzelfde te zeggen

8

denk dat we  op 1 punt verschillen : mix of zelfgemaakt  :+  O-)  ;)

9

:Y
zo erg, ik kan het gewoon niet :nooo  als er in een recept staat 'spatel er voorzichtig door' dan hou ik maar op, gaat steeds fout  :grr:  :x  :rolleyes:  enz

Nou truste hoor, ik ga slapen :)

10

slaapwel Carien. Kom maar eens af,  ik zal je leren spatelen :lol:

11

Ik ben hier al heel erg blij mee! Bedankt voor de moeite en ben nog benieuwd naar de rest!

12

welke rest?

13

Of er nog meer op of aanmerkingen komen bedoelde ik haha! Sorry, ben een beetje moe van dat hele verhaal tikken  :s  Maar nogmaals heel erg bedankt, ik kom hier al een heel stuk verder mee!

14

nu snap ik hem. veel succes ermee.

15

xhafal schreef:

slaapwel Carien. Kom maar eens af,  ik zal je leren spatelen :lol:

:think: Hoboken...... da's maar 2 u en 18 minuten van hier  :think:

16

Ik had nog wat aanvullingen, waarbij ik niet zeg dat de dames voor mij verkeerde antwoorden hebben gegeven, maar ze lijken zo ervaren :D
Ik ben een beginneling en voel me heel veilig door even bij m'n jam een dijkje te spuiten. Maar ik ben dan ook zo'n kluns die de lagen op elkaar zou duwen, waardoor de jam eruit loopt, waardoor m'n marsepein smelt... Ga zo maar door. Dus ik speel altijd op safe qua dijkjes en doe het gewoon wel ;)

En over de marsepein kneden, Xhafal wist 't niet en Carien gebruikt Zeelandia. Ik gebruik Funcakes en geloof mij maar... Je voelt het echt wel. Kan niet missen :D

Succes!

Groetjes,
Marieke

17

heb een filmpje gevonden voor het spatelen, klopt dat zo?

http://www.youtube.com/watch?v=qxe6QhZKDfY

18

Kaatjecrx schreef:

heb een filmpje gevonden voor het spatelen, klopt dat zo?

http://www.youtube.com/watch?v=qxe6QhZKDfY

Vind ik het gek dat het zo lang duurt, vergeleken met dit filmpje... spatelt hij wel heel hard... :D  :D  :D  Ik doe schepje voor schepje en dan voorzichtig spatelen tot al het bloem is opgelost... en dat duurt wel even... MAAR... het wordt wel luchtiger dan het er door te mixen.

Meer geweld gebruiken dus!

O ja... ik weeg nooit eieren af, ik pak maatje M en als ik eieren vers haal (mijn voorkeur) dan doe ik eentje extra als de eitjes wat klein zijn. Ik maak overigens mijn kapsel gewoon van bloem en dan maakt een extra eitje niet uit.

19

En zo komen we stukje bij beetje verder!! Dank je wel!!

Nog een vraag. Hoe vriezen jullie een kapsel in en hoelang mag je hem invriezen of maakt dat niet uit? Is er buiten een sateprikker ook nog iets anders wat je in de biscuit kan steken om te kijken of hij gaar is van binnen? Een klein vorkje misschien of is daar kans op inzakking?

20 Laatst bewerkt door Carien (20-04-2012 12:42)

Ik doe huishoudfolie om het kapsel en dan in een pedaalemmerzak in de vriezer. Ik bak hooguit 1 week vooruit, geen idee hoe lang ze in de vriezer kunnen :nooo

Wanneer een kapsel gaar is, krimpt het; de randen laten los van de vorm. Tegelijk kun je voelen met je hand (die prikker, dat lukt mij niet hoor :nooo  :o ); wanneer je tegendruk voelt (als een spons) is het kapsel gaar, wanneer je een luchtbel voelt, istie nog niet gaar.

Onze kippen houden zich ook niet aan de M ;)
Ik weeg de eieren en trek daar het gewicht van de schillen (zo'n 6gr p/s) van af. Gewicht moet dan boven het gewenste uit de tabellen liggen.

21

Carien schreef:

.

Onze kippen houden zich ook niet aan de M ;)
Ik weeg de eieren en trek daar het gewicht van de schillen (zo'n 6gr p/s) van af. Gewicht moet dan boven het gewenste uit de tabellen liggen.

Wat een rare kippen.... heb je ze niet getraind? :)

22

Ik vraag me toch af hoe jullie weten dat het kapsel lekker is haha, je kan natuurlijk niet proeven neem ik aan?

Ik heb vanmiddag alles in huis gehaald om het zelf te gaan proberen, dus ik ga zo aan de slag...Ik ben benieuwd!

Nog een laatste vraag voor de botercreme. Als je daar een vanille of choco smaakje aan wilt toevoegen las ik iets over sanoma. Maar ik heb hier een pakje pudding zonder te koken in de smaken vanille en chocolade...dat zal het wel niet zijn he?

23 Laatst bewerkt door Kaatjecrx (20-04-2012 14:36)

Nou we gaan eens testen!

24 Laatst bewerkt door jo-oosie (20-04-2012 14:46)

ken je die staafjes mocca/oploskoffie van Nescafé o.i.d.?

Ik gebruik altijd 1 staafje mocca op botercreme 1:1 250 gram van elks.

250 gr roomboter van de Aldi, 250 gr poedersuiker, steefje oplossen in nog geen theelepeptje kokend water en dit bijvoegen als je botercreme al klaar is,even mixen en....   :9

Ook kids vinden dit tot nu toe lekker.....

succes

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

25

Nou hij staat in de oven...

Het mixen ging perfect op 10 min hoog en 2 min laag, was mooi geel en schuimig!

Het spatelen was echt een ramp haha, zelfs met het filmpje erbij...Hij begon in een keer in te zakken en toen ik wat rustiger deed kwam hij weer een heel klein beetje omhoog.

Ik heb net geen 2/3 van de bak vorm vol gekregen en voor hij in de oven ging begonnen er allemaal luchtblaasjes om hoog te komen en die knapte. Zo kreeg ik allemaal kleine gaatjes, weet niet of dat goed was...

Dus nu afwachten!