26

Re: wat doe ik toch verkeerd met mn cakebeslag!?

VanessaAssenav schreef:

@ Djehr, Mijn vorm is niet 7cm hoog. Het is sjah...een standaard springvorm? Heb de inhoud gemeten met water en 1 ei op n halve liter gerekend. Las ook ergens dat je beslag nooit hoger wordt dan de vorm. Ga volgende week even een hoge vorm kopen.
Toch heel erg bedankt voor het meedenken.  :D

@ Time4cake, wat ontzettend balen! Vooral omdat je t volgende beslag al hebt staan. Kun je niet net zoals mij t met bloem maken?
Vond dat eigenlijk best makkelijk (ondanks de wat tegenvallende hoogte 4.5cm). Je moet wel heul veul mixen  :)  maar het kan bijna niet mislukken als je je aan t recept houdt. En bloem kost 33cent dus t proberen altijd waard toch?

Ze zijn uiteindelijk gelukt! Ben benieuwd wat jij er van vind;)

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=186231

if youre happy and you know it clap your hands

27 Laatst bewerkt door djehr (06-04-2013 11:26)

VanessaAssenav schreef:

@ Djehr, Mijn vorm is niet 7cm hoog. Het is sjah...een standaard springvorm? Heb de inhoud gemeten met water en 1 ei op n halve liter gerekend. Las ook ergens dat je beslag nooit hoger wordt dan de vorm. Ga volgende week even een hoge vorm kopen.
Toch heel erg bedankt voor het meedenken.  :D

Okay nu snap ik het. Maar dat betekent inderdaad dat je dan geen hoog taartje krijgt. Wil je naar de 6 of 7 cm. dan moet je dus de hoeveelheid beslag gebruiken voor een vorm van 6 of 7 cm hoog. En met je vorm kun je dan een beetje smokkelen. In plaats van een nieuwe vorm te kopen verhoog jeje bestaande vorm gewoon met bakpapier. Dat heb ik ook altijd gedaan toen ik nog geen hoge vormen had en werkt perfect.Zo creer je toch een hoge vorm waardoor je meer beslag in je vorm kunt doen en hogere taartjes kunt bakken. Dan hoef je niet meteen nieuwe vormen te kopen  ;)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7TBTRG3.jpg

VanessaAssenav schreef:

250gr suiker, 250gr boter, 250gr zelfrijzendbakmeel, 4eieren, 1zakje vanille suiker. Recept heb ik van t forum en heb van te voren de do's en donts gelezen.
Heb mn boter gesmolten, door de suiker en vanille gemixt, eieren (die uit warm water kwamen) erdoor gemixt, bakmeel erdoor gezeefd, mixen en in mn springvorm gedaan van 26cm.

Wat doe ik nou fout? Ben er echt zooooo zat van! Moet er nog bakpoeder door? Terwijl t zelfrijzend is? Heb gelezen dan je cakebeslag niet super lang hoeft te mixen, mix dan ook maar zo'n 5min. Wil t binnenkort nog 1x proberen met cakebeslag, als dat niet lukt maak ik n biscuit en lukt dat niet geef ik op! Vind t zo niet leuk meer. Dus als jullie weten wat ik fout doe, tell me please.

Hallo Vanessa,

Ik lees nu pas het topic, dus ik weet niet of je het nog wilt wagen om een cake te maken.. Als je het nog wel eens wilt proberen, hier volgt mijn recept dat nooit mislukt! Toen ik 10j was lukte het me zelf al ;)

Ik gebruik dezelfde ingredienten, maar een andere manier om ze te verwerken.

Stap 1
: mix de suiker, vanillesuiker en de boter door elkaar. Blijven mixen tot het goed gemengd is en je geen brokken boter meer ziet. (de boter is NIET gesmolten maar heb ik wel 2u geleden uit de koelkast gehaalt. De boter is in vierkantjes gesneden).

Stap 2:
voeg de eieren één voor één toe en mix ze onder het beslag

Stap 3: MIX HET BESLAG 10 MIN LANG! Dit is heel belangrijk om de lucht erin te krijgen! Je zult zien dat je beslag veel lichter van kleur wordt.

Stap 4: Zeef de zelfrijzende bloem en SPATEL het MET EEN HOUTEN LEPEL door het beslag. Je moet ervoor zorgen dat het goed gemengd is, maar niet echt roeren en zeker niet mixen (anders wordt je cake weer vast en gaat de lucht eruit). Als je het goed hebt gedaan, voel je echt 'de luchtigheid' wanneer je de bloem spatelt. Ik kan het niet goed uitleggen, maar als je het eens probeert, zul je wel snappen wat ik bedoel ;)

En dan is de oven tot ie klaar is.

Hopelijk heb je er iets aan en ik hoop dat je het toch nog eens gaat proberen :)

PS: soms voeg ik ook nog 2à 3 eetlepels melk toe (dan wordt de cake iets vochtiger en fluweler) tussen stap 2 en 3.

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

Het kan trouwens ook aan het merk zelfrijzend bakmeel liggen!
Ik heb het vandaag ondervonden, en het verschil is immens, niet te geloven!  :rolleyes:

30

Noooit opgeven!!
Ik heb voordat ik mijn echte gelukte cake heb gemaakt, eerst 10 mislukte cakes weggegooit. Tis een kwetie van oefenen. Ik denk ook bij vele beginelingen hieroo.. :)

Ben geen 16 ! XD :p

@ Yvonne, ik dacht dat je cakebeslag niet zolang moest mixen en dat t niet uitmaakte dat je de bloem erdoor mixed  :/
Biscuit moet je wel lang mixen en dat heb ik  inmiddels onder de knie  :cool: Jippie

Heb zelf t idee dat ik meer beslag moet gebruiken omdat cakebeslag (naar mijn idee) niet zo omhoog komt als biscuit.
Wil binnenkort nog eens n cakebeslag maken maar dan Rudolph zn versie, met karnemelk (choco cake). (zal in elk geval de boter niet smelten! en bloem spatelen)
Heb tot nu toe alleen biscuit gemaakt omdat mn vullingen toch wel erg machtig waren.

Heel erg bedankt voor het advies. Ik bak niet zo heel veel maar zal t zeker binnenkort gaan proberen.

Hallo Vanessa

Ik weet ook niet of het noodzakelijk is om het zo lang te mixen :)
Maar in ieder geval, zo heb ik het van mijn moeder geleerd (en die van haar moeder enz).. Dus ik pak het gewoon over want ik ben heel tevreden met het resultaat altijd  ;)

Ik ken ook mensen die het helemaal anders doen, die bv voor een cake eigeel en eiwit scheiden, apart kloppen enzo. Ik denk dat er veel goede manieren zijn en dat je gewoon zelf moet uitzoeken wat voor jou het beste werkt.

In iedere geval heb ik het nooit echt moeilijk gevonden :)