1 Laatst bewerkt door VanessaAssenav (18-02-2012 16:55)

Onderwerp: wat doe ik toch verkeerd met mn cakebeslag!?

Hallo,

Vandaag wou ik mn eerste taart gaan maken, maar ik krijg de bodem niet eens goed.
Dit is al n paar x gebeurd. Krijg het maar niet hoog. Nog even en vind t bakken helemaal niet meer leuk :(
Ik heb t alsvolgt gedaan.

250gr suiker, 250gr boter, 250gr zelfrijzendbakmeel, 4eieren, 1zakje vanille suiker. Recept heb ik van t forum en heb van te voren de do's en donts gelezen.
Heb mn boter gesmolten, door de suiker en vanille gemixt, eieren (die uit warm water kwamen) erdoor gemixt, bakmeel erdoor gezeefd, mixen en in mn springvorm gedaan van 26cm. Omdat mijn hetelucht functie van mn combimagnetron erg heet is heb ik m op de laagste stand gebakken, 150graden 45min. Temp. niet opgevoerd. Bak ik boven de 160graden verbrandt alles.

Wat doe ik nou fout? Ben er echt zooooo zat van! Moet er nog bakpoeder door? Terwijl t zelfrijzend is? Heb gelezen dan je cakebeslag niet super lang hoeft te mixen, mix dan ook maar zo'n 5min. Wil t binnenkort nog 1x proberen met cakebeslag, als dat niet lukt maak ik n biscuit en lukt dat niet geef ik op! Vind t zo niet leuk meer. Dus als jullie weten wat ik fout doe, tell me please.

2

Re: wat doe ik toch verkeerd met mn cakebeslag!?

Wat is er precies mis met de bodem? Niet hoog genoeg, niet gaar te krijgen of iets anders?
De boter hoef je niet te smelten, alleen op kamertemperatuur laten komen. Zodat ie zacht genoeg is om te mixen.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

3

gebruik zelf funcakemix, mislukt nooit.
Een van de belangrijkste dingen is: heeeeeeel lang mixen met biscuit.
Wanneer je te kort mixt, blijft het laag.
Probeer eens je beslag langer te mixen, tot het bijna wit is ipv geel.
Anders eens een pak funmix kopen.

cakebeslag moet idd korter

I may not be perfect, but i'm always me

4

en niet opgeven!!!! hahaha het lukt vast wel

I may not be perfect, but i'm always me

Boter, zout ,citroenrasp en de suiker luchtig draaien met de mixer of KA indien nodig verwarmen met de fohn.
1 voor 1 de eieren erbij.
Als de eieren opgenomen zijn in het boter suiker mengsel de bloem erbij en bakken op 150 tot 170 gr
Voor een hoge cake 150 gr voor een taartbodem 170gr.
Temperatuur is afhankelijk van je oven.
Als het midden omhoog komt dan is de temperatuur te hoog.
Dit duurt ongeveer een 30 min om te bereiden.

Als je zondigt zondig dan lekker

6

De boter smelten had je niet moeten doen... Je boter zorgt voor draagkrachten lucht.

Dit is het basisbeslag wat ik altijd gebruik voor mijn standaard cake:

185 gram bloem (niet zelfrijzend)
1 el bakpoeder
180 gr zachte boter (ik gebruik zelf de vloeibare boter uit een fles, handig en gelijk te mixen)
150 gr fijne kristalsuiker
3 eieren
1 tl vanillearoma
2 el melk.

de bloem en bakpoeder zeven, de boter (mits vloeibaar), suiker eieren en aroma toevoegen. mixen tot een glad mengsel. Niet langer.
Voeg dan de melk toe en mix op lage snelheid tot de melk er in is opgenomen.

Dit is genoeg voor een vorm van 20 cm.

Je bakt hem op 180 graden (in een gewone over) voor zo'n 30 min.

Als ik mijn cake iets hoger wil hebben dan doe ik er meestal een beetje extra bakpoeder bij.

het is super lekker en nog nooit mislukt.

succes! en geef niet op, daar is het te leuk voor.

8 Laatst bewerkt door djehr (18-02-2012 17:18)

Allereerst is je recept voor een springvorm van 24 cm en niet 26. Ik gebruik voor normale cake altijd 5 eieren en niet 4 voor dit recept.  (alle ingredienten een gelijk gewicht).
Dus dit zouden al 2 redenen kunnen zijn waarom je cake niet omhoog komt.

Persoonlijk bak ik cake altijd op 160 graden (biscuit bak ik wel op 180 graden). Dus je tijd en temperaatuur zijn volgens mij goed.

De boter hoef je niet echt te smelten maar zorgen dat hij zacht is. Kamertemperatuur is zacht genoeg.

Je kunt er voor kiezen om alle ingrediënten in 1x bij elkaar te doen en dan inderdaad een minuut of 5 mixen.
Zelf mix ik boter, suiker en smaakje 10 minuten. dan 1 voor 1 de eieren erbij en de bloem er daarna door.

Wil je toch je 26 cm vorm gebruiken dan heb je nodig:
7 eieren
350 gram boter
350 gram zelfrijzend bakmeel
350 gram suiker.

Hoop dat je iets aan deze tips hebt

Pooh schreef:

Wat is er precies mis met de bodem? Niet hoog genoeg, niet gaar te krijgen of iets anders?
De boter hoef je niet te smelten, alleen op kamertemperatuur laten komen. Zodat ie zacht genoeg is om te mixen.

Hij wordt maar niet hoog. En als ik boven de 150graden bak verbrandt hij. Kun je boter, ik gebruik margarine, dan wel mixen als t nog n vaste vorm heeft?

@nagelsan, als ik t weer ga proberen met cakebeslag zal ik het idd eens mixen tot t bijna wit is. Anders ga ik t echt opgeven met dat stommr cakebeslag haha wil sowieso de funmix idd nog eens proberen. Die mislukt nooit lees ik in forums, echt iets voor mij dus ;)

@ land delftje dat komt toch overeen met wat ik heb gedaan?

Iedereen heel erg bedankt voor t meedenken!

10

Wat bedoel je met boter gesmolten, ik haal deze meestal de dag van tevoren gewoon uit de koelkast en op kamertemperatuur laten komen . Deze mix ik het eerst en dan afwisselend wat suiker en eieren doormixen. IK leg de eieren ook op voorhand uit zodat ze op kamertemperatuur zijn. De zelfrijzende bloem zeven en telkens wat eronder mixen. Het lukt bij mij op deze manier goed, misschien vinden anderen deze manier wat omslachtig maar je hoeft het telkens maar even mixen tot het eronder zit, dus het gaat bij mij snel en ondertussen is de oven voorverwarmd. Hopelijk lukt het nu wel, ik heb nog nooit een mislukte cake gehad.Groetjes

11

Even nog een weetje:
jij hebt een recept voor cake.
Deze moet je absoluut niet mixen totdat hij wit is.

Nagelsan heeft het over biscuit.
Dit is een luchtig soort cake waar geen boter in zit en veel eieren.
Deze wordt veel gebruikt voor de marsepein en fondant taarten.

Deze twee moet je niet door elkaar halen.

12

Je kan wel warm cakebeslag maken en dat moet je wel witslaan..
En eigenlijk altijd je bloem erdoor spatelen ipv in de mixer..

Iedereen heel erg bedankt voor alle reacties!

Vandaag ga ik de taart maken, mits t biscuit lukt haha
Morgen visite dus het moet vandaag gewoon goed gaan.
Ik ga vandaag t recept van biscuit proberen.
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/3/Biscuit+2/
Dusss, als ik t goed heb gebruik ik 6 eieren voor n ronde springvorm van 26cm. 180gr suiker, 180gr bloem. Iemand nog op en-of aanmerkingen?  :rolleyes:

Wat gebeurt er met t biscuit als ik t ipv op 180graden op 160graden bak? Want in mijn combi hetelucht gaat het anders echt verbranden op 180 graden. En moet ik de hetelucht echt voorverwarmen?

Ik ga straks beginnen met bakken...spannend!!!
Als jullie nog tips hebben hoor ik die natuurlijk heel graag! Alvast bedankt!  :D

14

Je moet een hete lucht oven echt voorverwarmen. Als de dat met de cake ook niet deed rijst hij echt niet. Over dat recept kan ik niet meepraten omdat ik dat nog nooit gedaan heb maar de biscuit die ik bak moet ik het eiwit apart opkloppen en er onder spatelen vlak voor je de bloem eronder spatelt . Misschien heeft iemand ervaring met dit recept.
Succes, myriam :Y

15 Laatst bewerkt door Esther68 (23-02-2012 11:41)

Ik bak mijn biscuits (en cakes) op max 160 gr hetelucht. Het is ook beter om langer te bakken op lagere temp. Mijn 25 cm bv gaat zeker wel 50 minuten de oven in  :Y
Oh ja, sowieso de oven idd voorverwarmen

het kan wel met gesmolten boter, maar dan moet je:

eerst eieren en suiker 8 min mixen, bloem erdoor spatelen, en op het laatst snel de gesmolten boter erdoor.

zo deed ik het vroeger altijd, lukte altijd. nu smelt ik de boter niet meer.

5 eieren
250 van de rest
snufje zout
citroenrasp,
evt chocoladevlokken voor een leuk gemarmerd chocolade effect

160 C bakken tijd: tot ie gaar is ;)

( :o en: investeren in een gewone oven, dat geeft de beste resultaten)

I never met a calorie I didn't like....

Hij staat in de oven! Eerst voorverwarmd!  :D
Na 15min even gekeken en hij komt al omhoog! Nog 2cm onder de rand van de springvorm. Ben heel benieuwd.
Heb hem eerst 50min op 150gtraden gezet. Loeiheet is dat ding van mij.

@ Taartenprinsesje, ik zou heel graag een gewone willen hebben maar heb ik geen plek voor  :nooo
Wil dit jaar of begin volgend jaar verhuizen en dan wil ik sowieso 2 dingen hebben in mn keuken, n gewone oven en een super mega grote koelkast  :lol:

Naja ik hou jullie op de hoogte van mn biscuit!

nou, als je nog een huis zoekt in Nieuwegein, daar zit de oven al bij  ;)

hoop dat ie nu wel gelukt is voor je!

I never met a calorie I didn't like....

Dit is m dan!

http://img832.imageshack.us/img832/5917/imag0408jh.jpg

Alleen kan er niet 2lagen van maken. Wou m vullen met chocomouse en aardbeimouse.  :nooo
Ben bang dat als ik de cake te dun snij dat t dan niet goedkomt.
Nou ja, dit is al stukken beter dan eerst en volgende x gebruik ik 1 ei extra en misschien n theelepel bakpoeder.

@ taartenprinsesje,  woon in de stad Groningen dus nee op zich niet op zoek naar n huis is Nieuwegein haha. Mn broer woont er wel maar voor zover ik weet is die niet van plan om te verhuizen  ;)

20 Laatst bewerkt door djehr (23-02-2012 18:34)

VanessaAssenav schreef:

Dusss, als ik t goed heb gebruik ik 6 eieren voor n ronde springvorm van 26cm. 180gr suiker, 180gr bloem. Iemand nog op en-of aanmerkingen?  :rolleyes:

Als jullie nog tips hebben hoor ik die natuurlijk heel graag! Alvast bedankt!  :D

Jammer dat ik je bericht niet eerder zag, want ik denk dat als je wat meer beslag had gemaakt je taartje hoger was geweest. Normaal houden we per halve liter inhoud van de vorm het basisrecpet aan. dat betekent dat het basisrecept van 5 eieren voor een 24 cm vorm dat op de site staat uitgaat van een hoogte van 5,5 cm. Wil je een hoger biscuit dan moet je dus meer beslag gebruiken. Klopt het dat je taartje ongeveer 5,5 cm hoog is? Als dat inderdaad zo is dan moet je denk ik volgende keer onderstaande hoeveelheden gebruiken.

Je ronde vorm van 26 cm (en dan ga ik even uit van een hoogte van 7cm) heeft een inhoud van 3,7 liter. Dat is 7,4x het basisirecept.
Dus wil je meer hoogte van je cake hebben (7cm dus) dan zou je de volgende hoeveelheden aan moeten houden:
1 ei (M) =50 gram: 50 X 7,4 = 370 gram ei
30g suiker: 30 x 7,4 = 222 gram suiker
30g bloem: 30 x 7,4 = 222 gram bloem

21

Fijn dat het al veel beter lukt. :thumb:
Nu nog wat oefenen en dan ken je je oven ook veel beter. :Y

22

Bij mij is het vanavond ook drama :/  de taartshop hier is dicht (stomme carnaval) en moet voor zaterdag 3 taarten maken.
Dus ik reed naar de boerenbond hebben ze ook een mix! In mijn 27 bakvorm rond gedaan : er staat voor 22 cm op de verpakking
200 gr mix 3 eieren en 20 ml water.
Ik heb voor 27 cm  gedaan 246 mix 5 eieren en 25 ml water.
Word niet hoger dan 3 cm :mad:

O wat heb ik hier de balen van,en kan mezelf voor mijn kop staan want heb het volgende beslag al klaar staan!

if youre happy and you know it clap your hands

23 Laatst bewerkt door djehr (23-02-2012 19:56)

time4cake schreef:

Bij mij is het vanavond ook drama :/  de taartshop hier is dicht (stomme carnaval) en moet voor zaterdag 3 taarten maken.
Dus ik reed naar de boerenbond hebben ze ook een mix! In mijn 27 bakvorm rond gedaan : er staat voor 22 cm op de verpakking

O wat heb ik hier de balen van,en kan mezelf voor mijn kop staan want heb het volgende beslag al klaar staan!

Evene weer rekenen
22 cm vorm met een hoogte van 6 cm heeft een inhoud van 2,3 liter.
Jouw vorm heeft een inhoud van 3,4 liter.
Je zou dan moeten gebruiken:
200: 2,3x3,4 = 296 gram mix
150:2,3 x 3,4 = 222 gram ei (iets minder dan 5 eieren)
20: 2,3 x 3,4 = 30 ml water

Dus ik denk dat je gewoon te weinig mix hebt gebruikt :s. Daardoor kloppen de verhoudingen niet meer en komt je cake dus niet omhoog...

Als je de verhouding van de mix hetzelfde wilt houden en je wil 5 eieren gebruiken dan heb je 333 gram mix nodig, 5 eieren en 33 ml water...

@ Djehr, Mijn vorm is niet 7cm hoog. Het is sjah...een standaard springvorm? Heb de inhoud gemeten met water en 1 ei op n halve liter gerekend. Las ook ergens dat je beslag nooit hoger wordt dan de vorm. Ga volgende week even een hoge vorm kopen.
Toch heel erg bedankt voor het meedenken.  :D

@ Time4cake, wat ontzettend balen! Vooral omdat je t volgende beslag al hebt staan. Kun je niet net zoals mij t met bloem maken?
Vond dat eigenlijk best makkelijk (ondanks de wat tegenvallende hoogte 4.5cm). Je moet wel heul veul mixen  :)  maar het kan bijna niet mislukken als je je aan t recept houdt. En bloem kost 33cent dus t proberen altijd waard toch?

25

djehr schreef:
time4cake schreef:

Evene weer rekenen
22 cm vorm met een hoogte van 6 cm heeft een inhoud van 2,3 liter.
Jouw vorm heeft een inhoud van 3,4 liter.
Je zou dan moeten gebruiken:
200: 2,3x3,4 = 296 gram mix
150:2,3 x 3,4 = 222 gram ei (iets minder dan 5 eieren)
20: 2,3 x 3,4 = 30 ml water

Dus ik denk dat je gewoon te weinig mix hebt gebruikt :s. Daardoor kloppen de verhoudingen niet meer en komt je cake dus niet omhoog...

Als je de verhouding van de mix hetzelfde wilt houden en je wil 5 eieren gebruiken dan heb je 333 gram mix nodig, 5 eieren en 33 ml water...

Nou het is uiteindelijk toch goed gekomen,heb de taarten in de parade gezet.Ben benieuwd wat je er van vind!

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=186231

if youre happy and you know it clap your hands