1

Onderwerp: toch vraag ik me dit al een hele tijd af..

waar komt het verhaal toch vandaan dat je alleen maar af kunt smeren met 1:1 boter crème.???

ik gebruik nu al behoorlijk wat jaren de mix en die maak ik aan met houdbare yoghurtdrank en basterd suiker en gezeefde jam en dus boter...  (en echt langer dan een uur laat staan voor dat ik de boter erin doe..)en nog nooit is dat een probleem geweest. bij warm weer, met verschillende vullingen etc..

elke keer lees ik hier weer dat je echt niet af moet smeren met de mix, dat ik me toch echt af vraag of er nog meer mensen afsmeren met de mix waarbij dat ook altijd goed gaat.. Het lijkt me namelijk zo veel lekkerder dan een hap boter in je mond.. (nou, lust ik ook geen boter, dus dat speelt natuurlijk een grote rol.. :lol: )

en tegelijkertijd is het ook even het in het zonnetje zetten van de mix, want het is zo aangemaakt erg lekker en werkt perfect...  :lol:

dat water en fondant/ marsepein niet samen gaan weet ik... dus dat is niet wat ik me afvraag.....

You can't get what you want, till you know what you want...
www.pleppestaarten.nl

2

Re: toch vraag ik me dit al een hele tijd af..

Je kan er wel mee afsmeren (doe ik zelf namelijk ook), maar 1:1 is schijnbaar beter! Waarom precies dat weet ik eigenlijk ook niet, maar ik denk dat ie dikker/steviger is en daarom beter!

Groetjes

3

ik smeer ook voornamelijk af met de mix botercreme gewoon omdat ik dit zelf ook heeeerlijk vind.. met de fondant van funcakes/jamin/sligro nooit problemen mee gehad.
maar ik heb wel gemerkt dat de fondant van bakels (heb alleen de witte gebruikt) begon te smelten, die kon er dus niet tegen..

"Let’s face it, a nice creamy chocolate cake does a lot for a lot of people; it does for me." Audrey Hepburn

4

Smeer ook af met de mix als dat zo uitkomt, geen probleem, alleen heb ik weleens met bepaalde fondant gehad dat die smeltte. Nu ben ik geswitcht naar witte chocoladeganache en zweer ik daar bij!

Een ongeluk zit in een klein hoekje, geluk zit in al de rest!

ik krijg juist positieve reacties op de 1:1, die staat in een bak bij workshops en als daar een likje van wordt genomen vinden mensen die lekkerder dan de mix.

Peggy porschen maakt haar toeven met 1;1 botercreme met een smaakje. Ik laat hem wel 15 minuten kloppen op de hoogste stand :Y
Soms, als het erg warm weer is, doe ik er wat extra suiker bij, zodat het nog wat steviger is.

De kans is aanwezig dat het misgaat met mix, dat wil dus niet zeggen dat het alle keren mis gaat met de mix. Vaak lezen mensen ook niet goed het recept en laten hem een kwartiertje staan en gaan dan verder. Zo zijn er meerdere voorbeelden te noemen.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik sluit me aan bij Tirza.

Veel mensen laten de mix niet lang genoeg staan. Ik ook niet en daarom smeer ik er ook niet mee af.

Enne, ik moet wel een klein beetje gniffele om "het is zo klaar gemaakt". Ik vind dat uur wachten gewoon erg lang en ook niet handig. Maar ik ben juffertje ongeduld die alles op het laatste moment snel, snel wil O-)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

7

Ottolien schreef:

Veel mensen laten de mix niet lang genoeg staan. Ik ook niet en daarom smeer ik er ook niet mee af.

Enne, ik moet wel een klein beetje gniffele om "het is zo klaar gemaakt". Ik vind dat uur wachten gewoon erg lang en ook niet handig. Maar ik ben juffertje ongeduld die alles op het laatste moment snel, snel wil O-)

je kunt 'm ook aanmaken voordat je gaat bakken....    ;)    :D
Is  'ie 'oud' genoeg tegen de tijd dat je aan afsmeren toe bent....   ;)

Wat je met liefde maakt, mag je absoluut met gepaste trots showen....  ;-)

8

heb idd ook gehoord dat het aanmaken volgens de methode op verpakking moet.. en vaak laat ik de yoghurtdrank en de suiker en de mix een uur of 1,5 uur staan.. dan de boter erin en een kopje jam..  misschien dat de jam ook wel veel doet, of kan dat niet.... en dan minstens 8 minuten goed in de mixer..

maar ook al laat je de botercreme 1:1  15 minuten romig kloppen, na het opstijven is dat toch weer gewoon boter met suiker?? Ik ga het nog maar wel eens proberen met een smaakje erbij.. kijken of ik het dan wat vind, ben wel nieuwsgierig naar...

die witte chocoladeganache klinkt ook super, ga ik eens testen..

www.pleppestaarten.nl

9

Ottolien schreef:

:lol:  :lol:

www.pleppestaarten.nl

10

ik maak altijd de botercreme extra met of zonder extra smaak en smeer hier ook altijd mee af, moet ik erbij zeggen dat ik vrijwel altijd met marsepein werk. :think:
Het is bij mij nog niet /nooit misgegaan :x  :shh:

groetjes Colinda   mijn motto : bijzonder feest , eigen taart
                              www.bijzondertaartje.nl

Ik gebruik sinds kort de botercrememix van zeelandia, die hoef je maar 5 minuten te laten staan. Wat scheelt dat een tijd zeg!  :D

12

Ik zweer ook bij de 1:1  :Y . En net als wat Tirza zegt.....de 1:1 is bij mij eerder gemaakt dan de mix.  De 1:1 vind ik ook fijner om mee af te smeren omdat ik de structuur fijner vind en deze harder wordt dan de mix. Soms laat ik het mengsel langer staan dan een uur omdat dit zo uit komt, maar gebruik het dan nog niet om mee af te smeren.
Ik hou ook niet echt zo van yoghurt en jam.....
De Zeelandia heb ik ook eens geprobeerd maar deze vind ik nog meer naar boter smaken dan de 1:1. Komt misschien omdat deze zalviger is dan de FC mix en dus meer een boterstructuur heeft, zeg maar. Of ik heb iets niet goed gedaan....

13

Botercreme mix met yoghurt?
Deze combinatie ken ik niet, ik volg gewoon het recept van funcakes mt poedersuiker, water en bote natuurlijk.
Mag ik vragen hoe de verhoudingen zijn. M.a.w. Hoe maak je deze mix?  :o

Iedere dag is een cadeautje, geniet ervan telkens weer, ook al is de inhoud niet altijd wat je wenst.

14

Peca schreef:

Botercreme mix met yoghurt?
Deze combinatie ken ik niet, ik volg gewoon het recept van funcakes mt poedersuiker, water en bote natuurlijk.
Mag ik vragen hoe de verhoudingen zijn. M.a.w. Hoe maak je deze mix?  :o

heel makkelijk: ik heb aardbeien Yoghurt drinken van AH. Je maakt de botercrememix aan: 100 gram mix met 200ml yoghurt drank. daarbij doe je 100 gram witte basterdsuiker.  Dit laat je minstens een uur staan..!!!! dan zeef je aardbeienjam (doe ik met een fijn theezeefje.. en ik gebruik bonne mamam jam..aardbeien,iets meer dan half kopje..)
dit doe je samen met 200 gram ongezouten roomboter door het mix mengsel en je laat alles minstens 10 minuten lekker mixen...!!

www.pleppestaarten.nl

15

Dank je wel.
Lees ik dit goed, gebruik je hiervoor basterdsuiker ipv poedersuiker. Die is toch groffer dan poedersuiker, of zit ik nu mis?

Iedere dag is een cadeautje, geniet ervan telkens weer, ook al is de inhoud niet altijd wat je wenst.

16

Peca schreef:

Dank je wel.
Lees ik dit goed, gebruik je hiervoor basterdsuiker ipv poedersuiker. Die is toch groffer dan poedersuiker, of zit ik nu mis?

ja, gebruik daar basterd suiker voor..soms ook poedersuiker, maar basterd suiker gaat altijd prima.. is idd wel groffer van textuur.. :)

www.pleppestaarten.nl

17

Zou dat ook lekker en stevig genoeg zijn om de zijkanten van de taart te spuiten?
Ik ben op zoek naar een lekkere versie van icing om op de zijkant van de taart zo'n basketweave patroon te spuiten en ik vind gewoon geen lekkere, niet keihard wordende icing....

18

anusz74 schreef:

Zou dat ook lekker en stevig genoeg zijn om de zijkanten van de taart te spuiten?
Ik ben op zoek naar een lekkere versie van icing om op de zijkant van de taart zo'n basketweave patroon te spuiten en ik vind gewoon geen lekkere, niet keihard wordende icing....

Heb je de American Buttercream icing al geprobeerd, met Crisco? Wordt aan de buitenkant een soort van krokant maar blijft zacht binnenin.

19

Ik heb de wilton decorator icing geprobeerd, ook met crisco, maar die smaakt heel vies, naar mijn smaak, echt niet lekker om op te eten en ik hoorde van meer mensen dat dat de smaak van de crisco doet...

20

Ik maak het zelf (naar recept dat je krijgt op de wilton cursus) en daar voeg je zelf een smaakje aan toe. Vind 'm erg lekker, mijn kinderen ook en de klanten die dit hebben geproefd ook.
De decorator icing ken ik niet...

21

Dan ga ik die eens uitproberen, ik zag het recept hier op de site geloof ik....
Het kan hooguit tegenvallen.... :D

22

Ik smeer ook altijd met de mix af. Vraag me wel af waarom je de mix een uur moet laten staan voordat je hem bij de boter doet.

Ik klop mijn boter totdat hij goed zalvig is, en daarna doe ik er gelijk de mix bij, die ik eerst met mijn staafmixer klontvrij maak. Dat samen 10 minuten mixen en mijn botercreme is klaar.

Ik heb nog nooit een taart gehad die smolt  :thumb:

Groetjes San

23

jo-oosie schreef:
Ottolien schreef:

je kunt 'm ook aanmaken voordat je gaat bakken....    ;)    :D
Is  'ie 'oud' genoeg tegen de tijd dat je aan afsmeren toe bent....   ;)

Dan is hij wel heel oud. Ik bak altijd een dag van te voren :+ . Ik zou niet eens weten of hij zo lang buiten de koelkast ongemixt kan staan.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

24

Sannn schreef:

Ik smeer ook altijd met de mix af. Vraag me wel af waarom je de mix een uur moet laten staan voordat je hem bij de boter doet.

Ik klop mijn boter totdat hij goed zalvig is, en daarna doe ik er gelijk de mix bij, die ik eerst met mijn staafmixer klontvrij maak. Dat samen 10 minuten mixen en mijn botercreme is klaar.

Ik heb nog nooit een taart gehad die smolt  :thumb:

Hier sluit ik me helemaal bij aan, doe het precies zo en nooit problemen gehad.

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

25

ik smeer zelf af met:
-ganache
-luxe bc met banketbakkerscreme
-merinque bc

Nooit problemen mee gehad.

Enthousiaste groet, Maxime