1

Onderwerp: Helppp! Mijn taart blijft Nat!

Hallo iedereen,

Ik probeer al een tijdje taart te bakken in een 25 diameter bakblik. Ik maar zoals normaal taart met bloem, eiren etc... Als ik dezelfde ingredienten gebruik om cupcakes te maken, heb ik geen probleem. Mijn cupcakes die smaken heerlijk. Op het moment dat ik het naar een grote hoeveelheid schakelt blijft mijn taart altijd nat van binnen. Aan het buitenkant blijft het zacht en veerachtig. Als ik een prikker erin steekt komt het droog uit, maar als ik het gaat snijden komt de teleurstelling. De smaakt goed en alles. Ik bak mijn taarten op 175 grade celcius en ik heb een hetelucht oven. Het is alleen met dit soort taart want met biscuitbeslag heb ik geen probleem.

Kan iemand mij helpen? Wat doe ik eigenlijk fout? Hoe voorkom ik dat mijn taart nat van binnen blijft?

Hellupppppppp!

Alvast dank voor de tips!

Groetjes,

Ludinaira

2

Re: Helppp! Mijn taart blijft Nat!

bak je met oplopende temperaturen?
ik bak altijd 11min op 150 graden, 11 min op 165 graden en 11minuten op 175.

3

lievemama schreef:

bak je met oplopende temperaturen?
ik bak altijd 11min op 150 graden, 11 min op 165 graden en 11minuten op 175.

Hoi Lievemama,

Nee, ik bak niet met oplopende tijd. Ik zet de cake in het midden en laat de temperatuur op 175 grade.

Maakt het een verschil als je steeds van temperatuur veranderd? Ik hoor ook mensen zetten dat je de taart eerst in het midden moet zetten en daarna onderin in de oven. Bij cupcakes en bij bakblik van 20 diameter lukt het aardig. Alleen als ik boven de 20 diameter bakt lukt het me niet!

4

Hoe lang bak je je cake?
Oplopend bakken is echt onzin

5

Ik heb het idee dat je taart middenin niet gaar wordt. Daar bestaat volgens mij een soort kegel voor (ik weet even niet hoe het heet) of een bake-evenstrip van Wilton. Die maak je nat en doe je om je bakvorm heen, zodat de warmte beter verdeeld wordt. Of je zou eens kunnen proberen op lagere temperatuur langer te bakken. Dan gaat het wat langzamer en hopelijk wel gaar in het midden.

Lastig hoor,

Tieneke

6

ik heb  ook een heteluchtoven, en ik bak, net als lievemama, met oplopende temperaturen. Bakblik in het midden, en dan beginnen bij 150 en ik eindig bij 175, en dan telkens 13 minuten. (moet er wel bij zeggen dat ik meestal de mix van funcakes en soezie gebruik)

7

etmc schreef:

Hoe lang bak je je cake?
Oplopend bakken is echt onzin

Hoi ETMC,

Ik heb inderdaad geen tijd om steeds de temperatuur te veranderen. Ik bak mijn taart ongeveer 50 minuten. Als ik het prik komt de prikker schoon naar buiten. Ik ga dan ervan uit dat het klaar is. Toch krijg ik de verassing als ik het snijd dat het niet helemaal gaar is dus het blijft in het midden nat!

8

Maxii schreef:

ik heb  ook een heteluchtoven, en ik bak, net als lievemama, met oplopende temperaturen. Bakblik in het midden, en dan beginnen bij 150 en ik eindig bij 175, en dan telkens 13 minuten. (moet er wel bij zeggen dat ik meestal de mix van funcakes en soezie gebruik)

Hoi Maxi,

Bedankt voor je reactie.

Ik gebruik voor cake geen kant en klaar mix. Ik doe alles zelf. Door eea wordt mijn cake niet gaar in het midden. Als ik buscuitbeslag gebruikt komt het goed en cupcakes ook.

9

Tante Tien schreef:

Ik heb het idee dat je taart middenin niet gaar wordt. Daar bestaat volgens mij een soort kegel voor (ik weet even niet hoe het heet) of een bake-evenstrip van Wilton. Die maak je nat en doe je om je bakvorm heen, zodat de warmte beter verdeeld wordt. Of je zou eens kunnen proberen op lagere temperatuur langer te bakken. Dan gaat het wat langzamer en hopelijk wel gaar in het midden.

Lastig hoor,

Tieneke

Hoi Tieneke,

Wat voor kegel is het? Wat voor is die kegel precies?

10

Dit wordt met die kegel bedoelt, een heating core.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … p-176.html

Groetjes Iris

"We zijn stuk voor stuk engelen met slechts 1 vleugel, en we kunnen vliegen door elkaar te omhelzen!"  Citaat L. de Crescenzo

11

IrisvR schreef:

Dit wordt met die kegel bedoelt, een heating core.

http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … p-176.html

Groetjes Iris

Ja, dat bedoel ik, bedankt. Fijn dat er altijd wel iemand is die weet wat een ander bedoelt en ook weet hoe het heet.

Tieneke

12

Mijn taarten bleven ook nat van boven zodoende nu ook oplopend aan het bakken in mijn combi en dit gaat goed. Anders gaat het te snel van boven. Je kunt dit vergelijken dat je warme choc maakt en dat het er dan een velletje opkomt, maar chocolademelk is niet heet. Zo gaat dit ook met een taart als de temperatuur te snel gaat.

Bak nu 15 min 140 dan 15 min 160 en rest 175

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

13

Dames er is wel een verschil in het bakken van een biscuit of een cake!
Deze dame heeft het over cake en die bak ik ook gewoon op een constante temperatuur. Een cake heeft gewoon veel langer nodig. Ik denk dus dat je gewoon langer moet bakken. Ruim een uur is helemaal niet vreemd hoor voor zo'n grote afmeting. En een heating  core kan inderdaad helpen.

Dat is toch een TAART waard!

14

ik denk idd dat hij langer in de oven moet
hoe lang bak je je taart dan ?

15

Volgens mij is een biscuit hoor. Gebruik je boter bij het beslag of niet?

Taart zonder naam is gevestigd in Amsterdam Noord. Facebook https://www.facebook.com/taartzondernaam

16

Welk recept gebruik je voor je cake? Want dat kan ook nog wel eens uitmaken.

<><
Cupcakeblogger voor www.huisvanbelle.nl

17

Volgens mij gaat het ook over cake, omdat biscuit wel lukt. TS heeft ook over dat de cupcakes wel lukken en daar gebruik je, over het algemeen, cakebeslag voor  ;) .
Ik vind een cake in een rond of groot vierkante bakblik een ramp! Doe het ook niet meer....Ook ik prik erin en de prikker komt er ook droog uit, maar als ik de cake doorsnij zitten er vaak van die net niet gare stukjes in. Echt balen! Terwijl ik mijn cake er zeker wel 70 (+) minuten in zet (hetelucht 160 gr)

18

cake bak je op 160 graden. niet op 175 graden... zo gaat het in de bakkerij