1

Onderwerp: hoeveel lorann smaakstof gebruiken?

ik gebruik nogal eens de lorAnn olie als smaakstof.
wie weet hoeveel ik kan en mag gebruiken op welke hoeveelheid chocolade?
in 1 flesje zit 1 theelepel...wie weet moet ik meerdere flesjes op voorraad hebben om een grote hoeveelheid smaak te kunnen mengen

2

Re: hoeveel lorann smaakstof gebruiken?

ik gebruik echt altijd maar heel weinig van die smaakstof, die is zo sterk geconcentreerd. Heb het in chocolade nog nooit geprobeerd, eet de choco liever zo  :D

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

3

Ik heb het ook gebruikt om mijn marsepein een lekker smaakje te geven, 1 druppel op 25 gram marsepein.

Veel plezier!

4 Laatst bewerkt door Taart van Anna (02-04-2012 07:02)

Ik ben aan het experimenteren geweest met de bakvaste emulsie, sinaasappel, van LorAnn. Heb 'm in dit geval koud gebruikt. De lekkerste hoeveelheid vonden wij 5 ml (= 1 tl) op 500 gram product. Dat betekent bij de geconcentreerde LorAnn dan 1,25 ml op 500 gram koud product. Je zou eventueel met een miniem weegschaaltje kunnen afwegen wat dan 1 druppel weegt. Je weet dan hoeveel druppels je moet toevoegen.

Ik denk wel dat t bij chocolade afhangt van de soort: wit, melk of puur en hoeveel cacao dan. Extra bitter heeft waarschijnlijk veel meer nodig dan wit.

Voor warme bereiding schijn je wat meer nodig te hebben. Dat ga ik binnenkort proberen, dus daar kom ik nog op terug.

Twee keer knippen, nog te kort.

5

Bedankt!
Ik heb zo'n milliliter lepeltje van tupperware die 1.25 ml aangeeft, dus das handig.

als je dan bv. cakebeslag neemt en je op 500gr 1,25 ml gebruikt, doet dat dan ook af aan de smaak nadat je hem bakt?
dus koud verwerken en warm bereiden??

Dat ga ik uitproberen. Volgens LorAnn kun je bij koude bereidingen met minder smaakstof toe. Daar gebruikte ik de 5 ml per 500 gram. Het is de bedoeling deze week nog een biscuit te maken, een warme bereiding dus, met de smaak citroen. Ik laat je weten hoe het bij mij geworden is  :9

Gisteren ben ik aan het bakken geweest met LorAnn bakvaste emulsie citroen. Het etiket geeft aan dat er bij koude bereidingen minder emulsie nodig is dan bij warme.

Ik heb gisteren biscuit en cup cakes gemaakt. Dit omdat er in biscuit geen en in cakebeslag wel vet zit. In beide gevallen gebruikte ik 5 ml emulsie: op 375 gram biscuit en op 400 gram cakebeslag.
Bij de biscuit heb ik 5 ml water vervangen door 5 ml emulsie. Bij het cakebeslag heb ik de 5 ml gewoon toegevoegd.

We hebben zowel gisteren als vandaag gekeurd. De smaak van het biscuit was gisteren en vandaag hetzelfde. Een lichte citroensmaak. Wij vinden het zo lekker. Bovendien ben ik bang dat bij een hogere dosering emulsie de smaak 'chemisch' wordt.
De cup cakes waren vandaag lekkerder dan gisteren. De smaak van citroen was intenser, maar zeker niet overheersend. Het smaakt ook zeker niet 'chemisch'.
Onze conclusie is dat de zowel in biscuit als in cake goed smaakt. Het resultaat in cakebeslag vinden wij lekkerder.

Samengevat hoeveel LorAnn bakvaste emulsie ik gebruik:

Koude bereiding:
1 ml per 100 gram

Warme bereiding:
1 ml per 80 gram voor biscuit
1 ml per 75 gram voor cake