1

Onderwerp: Variant voor de grote roller?

Hallo allemaal,

over twee weken moet ik mijn eerste taart gaan bekleden met fondant. nou heb ik even rond gekeken hoe de meesten dat doen. en ik zie overal dat er een grote roller gebruikt wordt. maar de prijs van zo'n grote roller is toch wel erg veel!

ik weet dat je een investering moet doen aan matteriaal als je het goed wil doen. maar momenteel zit het er echt even niet in, en de taart is in opdracht van iemand dus die moet er wel echt komen.

iemand een idee wat ik voor alternatief kan gebruiken? gewone deegroller is lang niet groot genoeg en ik ben bang dat dat strepen gaat achterlaten. heeft iemand daar ervaring mee?

2 Laatst bewerkt door Kirst77 (02-05-2015 12:59)

Re: Variant voor de grote roller?

.

3

dat geeft geen smaak of iets dergelijks af? (gewoon een vraag hoor)

Nee pvc buis werkt geweldig :D

Maar is niet gemaakt om te gebruiken icm voedsel, dus niet voedselveilig. Ik heb hem ook gehad als hobbiebakster, maar snel ingeruild voor een grote siliconen toen ik het hoorde! Die overigens ook veeeel prettiger werken, maar idd wel een grote uitgave...

Eventueel zou je een vel bakpapier eroverheen kunnen leggen tijdens het uitrollen? Ik roep maar wat hoor, nooit geprobeerd.

6

ik rol altijd uit met een houten rollen en die is ook niet zo groot. Van die grote witte krijg ik last van mijn polsen. Als je gewoon goed rolt krijg je geen strepen. Even met de smoother over de lap voordat die over de taart gaat en voila  :)

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

7

bedankt voor de reacties. jammer dat pvc niet voedselvriendelijk is, anders was het ideaal geweest. ik denk dat ik toch maar de grote deegroller ga gebruiken. duim voor me dat het werkt ;)

8 Laatst bewerkt door Carien (29-03-2012 11:55)

niet voedselveilig, maar om een keer uit te proberen of je het wat vindt kan het toch geen kwaad lijkt me zo :nooo
Recht afzagen, goed de randen schuren, in de vaatwasser en rollen :thumb:
Wanneer je meer gaat taarten en ook voor anderen gaat werken, dan wordt het anders natuurlijk ;)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

9

ik gebruik ook een PVC buis voor het uitrollen. Heb de grijze variant en heb uit 1tje er stukken uitgezaagt, en je kan zelf nog kiezen welke maat je wilt ook.

niet voedselveilig, wat kan ermee gebeuren dan?

Ik heb er nog geen comentaar op gehad.
En zoals hierboven al ergens stond, goed schuren aan de zijkanten, en als je hem gebruikt hebt, in de vaatwasser, of gewone handwas, en dan leg ik hem op de vensterbank (eronder verwarming) om te drogen.
IDEAAL! :Y

Onzin om zo'n dure te kopen!

10

ik gebruik gewoon de ouderwetse houten roller. Draai de fondant wel regelmatig even om. Soms beetje stickie, maar dan wrijf ik er een klein beetje maizena in.

Groetjes Silvia

11 Laatst bewerkt door SweetForYourSweet (29-03-2012 21:54)

Je moet de PVC buizen inderdaad niet eten, maar ons drinkwater gaat er toch ook doorheen??? Dat water komt een stuk langer in aanraking met het PVC dan je fondant, lijkt me....
Ik heb een verschillende PVC rollertjes  in diverse diktes en lengtes en een paar zijn echt mijn favoriet :Y

Enjoy the little things in life.
Someday you'll realize they were the big things.

12

Ik gebruik ook een houten roller, ik heb ook zo'n siliconenroller, speciaal om marsepein end. uit te rollen, maar dat kost mij zoveel kracht. Met de houten roller rolt het makkelijker. Wel draai ik de marsepein af en toe om om het glad te krijgen.

(Ik doe huishoudfolie om de roller heen, dan plakt de marsepein niet).

13

voor zover ik weet gaat drinkwater niet door PVC buizen heen. die worden alleen gebruikt voor afvoer. ik heb zojuist een artikel gelezen dat PVC gebruikt in de bouw chemicalien afgeeft en daarom gevaarlijk is.

aan de mensen die folie gebruiken, laten die geen patronen en strepen achter in het marsepein/fondant?

persoonlijk gebruik ik altijd poedersuiker om het plakken tegen te gaan.

14 Laatst bewerkt door appeltaartenvrouwtje (30-03-2012 08:06)

hoi, er staat al ergens een stuk op het forum over pvc buizen, je kunt ze volgens mij gewoon gebruiken,stuk goedkoper.,

hier is het stukje:
PVC pijp wordt over de wereld zeer veel toegepast om drinkwater door te pompen. Google maar eens op "are PVC pipes safe for drinking water", dan kom je diverse sites tegen waar deze vraag beantwoord wordt.
De redenen waarom men daar soms 'nee' op antwoordt heeft nooit met het product PVC te maken, maar met de verbindingen tussen de stukken pijp. Die moeten gelijmd worden en dat kan een aantal schadelijke gevolgen hebben.
Aangezien de PVC pijp bij het taart-maken niet gelijmd wordt, is dat voorbehoud niet van toepassing.
Er bestaat overigens wel mogelijk risico voor de gezondheid n.a.v. PVC (weten ze nog niet zeker), maar dan die waar weekmakers aan toegevoegd zijn (en dat is bij PVC pijp zeker niet).
Quote van site van VWA: "Voor toepassingen waarbij het PVC rubberachtige eigenschappen moet hebben, worden weekmakers toegevoegd om het materiaal zacht en flexibel te maken. Er worden ook kleurstoffen en andere additieven aan PVC toegevoegd. Deze stoffen en ook andere stoffen waaronder ook losse moleculen vinylchlorde kunnen migreren naar het voedsel, met name naar vette levensmiddelen. Een aantal stoffen kan, vooral op langere termijn, schadelijk zijn voor de gezondheid. "
Als je dan het bijbehorende rapport leest zie je dit:
"PVC wordt gebruikt als materiaal voor bakjes voor vlees en kaas. PVC wordt soms toegepast als fles voor o.a. zuivel.(5) Deze flessen zijn transparant en kleurloos. Weekgemaakt PVC wordt gebruikt als (afdek)folie voor bijvoorbeeld salades, groente, vlees en kaas, in PVC slangen in de zuivelindustrie(5) en als witte kunststof pakking in metalen deksels op glazen potten. PVC folie wordt ook wel “cling film” genoemd. Hierin wordt vrijwel uitsluiten de weekmaker di-(2-ethylhexyl)adipaat gebruikt, die vervolgens kan migreren naar bijvoorbeeld kaas of vet vlees, vis en sauzen.(6-8) Afhankelijk van de hoeveelheid weekmaker in de folie is deze geschikt voor alle levensmiddelen of alleen voor niet-vette producten. In de praktijk wordt met dit laatste vaak geen rekening gehouden.(9)"
Het is dus maar de vraag of de huishoudfolie die zo kwistig gebruikt wordt, wel voedselveilig is voor vette stoffen zoals marsepein!!

15

Ik gebruik altijd een gewone deegroller. Ik vind ze zelf nog handiger dan de “echte” en niet zo duur.

www.madebyanke.nl Groetjes van Anke

16 Laatst bewerkt door Sugar Pop (31-03-2012 09:46)

hoi,

ik was weer eens op het web aan het struinen en ik heb laatst deze aangeschaft:

ebay.com/itm/250863260101?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

hij is 50 cm en kost ongeveer € 13,50

groetjes

Dear Lord, if You can't make me skinny, please make all my friends fat!

17 Laatst bewerkt door Sugar Pop (01-04-2012 23:45)

en nog een tip, ik vond deze misschien ook handig:

huis-inrichting.marktplaats.nl/keuken-keukenbenodigdheden/543611272-taarten-deeg-roller-nieuw-40cm.html

ebay.com/itm/180840024847?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

ebay.com/itm/280847031216?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

aangezien de laatste 2 van hout zijn heb je het hele probleem van weekmakers niet.

18

ik dacht ook wat duur maar toch gekocht omdat moet bekleden groot taart en ben zo blij mee het was waard

19

Sugar pop, bedankt voor het meedenken, ik kan alleen je ebay links niet laden, de website geeft aan dat de pagina verlopen is.

vanwelie, ik zou hem ook graag kopen, maar ik woon thuis bij mijn ouders en mijn moeder gaat over het geld. die vind hem dus absoluut veel te duur

20 Laatst bewerkt door Sugar Pop (01-04-2012 23:51)

ik stuur je wel even een email met een link.

of probeer er eens http:// of www. voor te zetten...