1

Onderwerp: workshop 8 pers. hoeveel fondant nodig?

Ik heb binnenkort mijn eerste workshop voor volwassenen.

Er komen 8 volwassenen een taartje van 15 cm doorsnee bekleden in het thema Pasen.

Ik zit er een beetje mee, hoeveel fondant ik moet gaan kopen.
Zullen 8 pakjes van 250 gram fondant in verschillende kleuren genoeg zijn?

Ik dacht eraan om alle 8 de pakjes op de tafel te leggen, dan kunnen ze zelf pakken wat ze willen. Goed idee? Of een hoeveelheid voorsnijden voor elk persoon?

Hopelijk hebben jullie een antwoord.

..*Heerlijk aan het bakken*..

2

Re: workshop 8 pers. hoeveel fondant nodig?

Ik hou voor workshops meestal 500 gram witte fondant per persoon aan, die ze zelf mogen kleuren. Ik werk met 18 cm taartjes omdat ik heb gemerkt dat deelnemers dat makkelijker vonden om mee te werken. Voor een 15 cm taartje zou je aan 400 gram ook voldoende moeten hebben.

Van die 500 gram blijft wel best wat over na het bekleden waardoor je alvast wat verschillende kleurtjes hebt om uit te wisselen voor de decoratie.

Verder zorg ik dat ik een stuk of zes verschillende kleuren heb liggen in 250 gram verpakking. Daar mogen ze van pakken als ze een ander kleurtje willen dan er door de deelnemers zelf is gekleurd.

Restjes fondant mogen de deelnemers na de workshop mee naar huis nemen.

Voor de workshop die jij gaat geven zou je dus aan 8x400 gram witte fondant en 6 pakjes met 250 gram voorgekleurde fondant zitten. Verder nog een stuk witte fondant extra, want veel mensen willen toch ook wat wit op hun taart.

3 Laatst bewerkt door Belletain (30-03-2012 08:40)

Wel veel fondant.
Ik koop via mijn werk, dus het moet schoon op

..*Heerlijk aan het bakken*..

4

Dan probeer je je te houden aan de hoeveelheden in de tabel hier op de site: 325 gram fondant voor het bekleden van een 15 cm taartje.

Als ik zelf een taartje maak blijft van de hoeveelheid uit de tabel altijd wel wat over, maar hou er rekening mee dat echte beginners vaak iets meer nodig hebben dan jijzelf. Het uitrollen gaat bij hen wat minder makkelijk en  het bekleden gaat sowieso al makkelijker met een iets dikkere en grotere lap fondant dan wat iemand nodig heeft die al veel vaker een taartje bekleed heeft.

Als je voor acht man twee keer acht pakjes (in de verschillende kleurtjes) van 250 gram pakt, en dan voor iedereen vast 350 tot 400 gram apart legt (dus één vol pakje en dan nog 100-150 gram erbij van dezelfde kleur dat je in huishoudfolie verpakt) hou je van elke kleur nog 100 tot 150 gram over voor de decoratie. Dan denk ik niet dat je heel veel over zult houden (desnoods bak je er 24 cupcakes bij zodat iedereen met de restjes nog wat cupcakes kan decoreren). Voor de administratie handiger (want je hoeft er het gebruik van de kleurstoffen niet bij te zetten omdat je die niet nodig hebt) en je bent ook nog eens sneller klaar (of houdt meer tijd over voor het versieren en dat vinden mensen vaak het leukst) omdat ze niet zelf hoeven te kleuren (scheelt zeker een kwartier, misschien zelfs langer).

Wat je ook kunt doen is ipv 15cm ronde taartjes 8 kleine boltaartjes (uit de 12 cm blanda's) bakken. Dan heb je aan 250 gram per persoon zeker genoeg (en hou je daar ook voldoende van over voor het decoreren omdat iedereen bij elkaar de restjes vandaan kan pakken). Ben je ook nog eens eerder klaar met bakken, want die blanda's schuif je gewoon per 6 in de oven ;-)