1

Onderwerp: Rode fondant smelt en scheurt

Hey hey,

Ik heb al redelijk wat ervaring met taarten maken, bekleden en decoreren. Maar nog nooit heb ik veel met rode fondant gewerkt. Gisteren en vandaag was de eerste keer omdat ik een sportwagen moest bekleden.

Alles ging echt hartstikke goed tot vandaag mijn fondant ineens begon te smelten en te scheuren (alleen de rode fondant deed dit). Ik heb echt geen idee hoe dit kan. Ik heb dit namelijk nog nooit gehad met mijn andere taarten en heb niets anders gedaan.

Heeft iemand dezelfde ervaring met rode fondant? En zou ik hier iets tegen kunnen doen zodat het de volgende niet meer gebeurt?

Om nog even aan te geven wat ik doe met de taart:
- Ik gebruik een vulling van aardbeienbavarois (zelf gemaakt)
- 's Nachts gaat de taart de koelkast in

Ik heb nu al gelezen dat de fondant kan gaan smelten als het de koelkast in gaat, maar dit probleem heb ik dus nooit eerder gehad.

Groetjes,

Amanda

2

Re: Rode fondant smelt en scheurt

Heb je dijkjes gespoten?  (vanwege de vulling?)
Waarmee heb je de taart afgesmeerd?

3

@ JufjeA: wat zijn dijkjes? (hahaha zoooo veel ervaring heb ik dus niet dat ik dat weet haha)

De fondant is afgesmeerd met de aardbeienbavarois. Ik wil het de volgende keer afsmeren met ganache van witte chocolade maar ook daar zit slagroom in dus ik vraag me af of ik dan niet hetzelfde krijg.

4

je moet je taart niet afsmeren met aardbeienbavarois, dat is veel te vochtig, daardoor smelt je fondant. Afsmeren met ganache kan wel omdat die heel stevig wordt door de chocolade en de slagroom in de chocolade is opgenomen.
Of afsmeren met botercrème 1:1.

Dijkjes spuiten wil zeggen een randje spuiten van botercreme zodat je vulling niet in aanraking kan komen met de fondant.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

5

@ Sil: bedankt voor de tip! Dan ga ik het de volgende keer met ganache of botercreme doen. Dan zou het wel goed moeten gaan ;).

6

Inderdaad... met ganache of botercreme 1:1 moet het helemaal goed komen.  Al doende leert men he?
Zelf ben ik ook een beginner hoor ;)

7

@ JufjeA: haha ja zo leer je continu weer nieuwe dingen. Ik ga het dit weekend met ganache afsmeren dus dan zal het helemaal goedkomen (hoop ik). Ik laat het jullie weten!

8

Niet dat ik je nu schrik wil aanjagen, maar het hoeft niet alleen aan de vulling te liggen. Rode fondant (ook de voorgekleurde_ bevat veel kleurstof en is (bij mij althans) ook altijd veel gevoeliger voor scheuren. Als ik een taart met rode fondant moet bekleden, houd ik de laag altijd net iets dikker en zorg ik ervoor dat mijn handen koel zijn... Dat helpt altijd iets...

Succes!

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart