1

Onderwerp: Wat doe ik fout?

Ik heb van t weekend een kapsel gemaakt..die WEER niet hoog werd..
heb mn eieren lang genoeg geklopt, het kwam tot de bovenkant van de kom en daarna de bloem er doorheen gespatelt, sla ik mijn beslag dood ofzo? en hoe kan ik dat voorkomen?

Degene waar de taart voor was vonden hem lekker maar hij viel wel heel erg zwaar vond ik zelf terwijl biscuit toch luchtig hoort te zijn?

Wat doe ik toch fout?!?!?

Re: Wat doe ik fout?

Gebruik je mix of alleen ´echte´ ;) ingredienten?
Ik heb alleen ervaring met die laatste.
Dan zijn de tips:
-beginnen met handwarme eieren.
- eerst een minuutje boven een pan met net gekookt water opkloppen.
- suiker in beetjes toevoegen
- 10 minuten minimaal mixen
- bloem en maizena voorzichtig doorspatelen, wel zorgen dat alles doorgespateld is.
- meteen in een al voorverwarmde over zetten, niet te lang laten rusten op het aanrecht.
- temperatuur voorzichtig beginnen. eerste 10 minuten 140, dan langzaam naar 160 en afhankelijk van je over naar 180.

Viel de taart zwaar door het biscuit? Want veel vullingen en botercreme zijn ook zwaar, laat staan de fondant of marsepein. Ik zoek dus ook naar luchtigerder vullingen en afsmeercremes.

Ja ik doe het met 'echte' ingredienten..
en ik doe de suiker er in een keer in dus ik denk dat dat het is.
En het recept wat ik gebruik staat dat je 10 min op de hoogste stand moet mixen en dan 2 min op de minimale, maar bedankt voor de tips ik ga het is op jouw manier proberen en dan hopen dat het wel wat word

o,ja, doe je genoeg beslag in je bakblik? Per halve liter gaat er 1 ei in + bijhorende ingredienten. Even met water meten hoeveel water erin past. Ik vermoed namelijk dat de tabel van hiernaast, hoeveel er in hoort niet klopt voor 'echte' ingredienten. Als je er dan te weinig in doet, blijft hij natuurlijk ook lager.

Vraag me namelijk af of het alleen van de suiker kan komen, zeker als je beslag tijdens het mixen wel mooi omhoog komt.

Succes met weer proberen!

ja ga ik ook even doen even kijken hoeveel liter erin gaat het is een vorm van 28 cm en dan moet ik hem tot 2/3 vullen toch?

dankje!

6

mieperdepiep schreef:

.
...
- 10 minuten minimaal mixen
....

voordat er een spraakverwarring optreedt (dat idee heb ik nl :think: );
hier wordt minimaal 10 minuten mixen op de maximale stand bedoeld (volgens mij dan :o ).

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

a, dank Carien, lees nu pas wat er te verwarren is (lastig soms toch internet..) Inderdaad wel op maximale stand mixen en in tijd minimaal 10 minuten.

Voor het meten van de inhoud, wel tot de rand toe vullen met water. Je krijgt vervolgens een beslag wat ongeveer 2/3 het blik vult.

8 Laatst bewerkt door VanessaAssenav (20-03-2012 13:14)

Ik doe mij suiker ook in 1x erdoor en mijn bisquit wordt minimaal 7cm hoog. Ik verhoog mijn springvorm wel met bakpapier, toen ik dat nog niet deed werd mijn bisquit ook niet zo hoog, ongeveer 4cm
Ik denk dat als ik een extra hoge bakvorm koop dat ze nog hoger worden, maar ik vind t wel prima zo. Passen ze nog in mn taart euh...draag ding ;)

Owh en ik zet mn eieren in het heetste water wat uit de kraan komt, dan de rest vd spulletjes klaarzetten (duurt ongeveer 10min), suiker in n kom, eieren erin (tegelijk) en dan mixen 10min. Mijn hetelucht stand van mn combimagnetron zet ik maar op 150graden, Heet genoeg, anders verbrand alles.

Hoop dat t de volgende keer wel lukt bij je. Succes!

ps. ik gebruik beslag voor n 24cm voor mn 20cm vorm en 28cm beslag voor mn 26cm vorm. Dus ik neem altijd n eitje ofzo meer en reken zelf mn inhoud uit door m te vullen met water. n halve lieter water is 1 ei.

9

ik maak beschuitmix, van de mix zelf, maar ik snap eigenlijk niet waarom iedereen zegt dat je 10 min. minimaal moet mixen. Ik mix vaan max. 5 min. en dan is mijn mix echt wel klaar. Het maakt bij mij niks uit als ik nou 5 min. of 10 min. aan het mixen ben.

Waarom wordt het dan zoveel gezegd?

En de ene keer wordt mijn taartje hoger dan de andere keer, maar kan er altijd 2 vullingen indoen, en dat vind ik wel genoeg

Ik denk dat dat t verschil is tussen de kant en klare mix en de 'gewone' ingredienten Chan.
Heb zelf nog nooit met de kant en klare mix gewerkt. Vind zelf samenstellen ook makkelijk en het is stukken goedkoper  :Y

11

Je zegt het beslag kwam tot de bovenkant van de kom. Mix je met een handmixer? Dan kan het zijn dat je beslag toch niet goed genoeg gemixt is. De gardes van de mixer mixen dan eigenlijk alleen in  het onderste gedeelte van de kom, in het bovenste gedeelte draaien dan alleen twee stangetjes rond. Dus zorg ervoor dat je beslag niet (of slechts weinig) boven de gardes van je kom uitkomt.

Ik ga het vanavond weer even opnieuw proberen.. dus ben benieuwd!
En anja66 ik mix met een hand mixer en zorg ervoor dat de gardes niet onder het beslag zitten.

Ik denk dat de fout bij mij ook zit dat ik maar op 1 stand bak, verwarm hem voor op 165 en daar laat ik hem ook op staan..

dus vanavond even anders proberen =D bak overigens met een heteluchtoven.. weet niet of dat uitmaakt?

13

ik bak alles op 150 graden. 165 hetelucht is misschien wel te warm! voor de rest mixen idd in een grote kom waardoor de gardes niet onder het beslag komen..
dat ziet er allemaal goed bij je uit.
succes de volgende keer!

14

Ook een optie: beetje bakpoeder toevoegen, daardoor wordt je biscuit ook al luchtiger.

En inderdaad voorzichtig de bloem eronder spatelen en onmiddellijk bakken.

Veel succes!

15

Je moet toch op 160 graden bakken bij een Heteluchtoven.

chantal1980
Waarom bak jij de taarten dan op 150 graden?

bakpoeder heb ik ook al eens gedaan maar dat maakte ook geen verschil.. maar wat raden jullie me aan qua temp. ?

heb nu 15 min gemixt en de oven op 150 en hij komt boven de vorm uit! :D

7 eieren
210 suiker
175 bloem
35 maizena
beetje bakpoeder
snufje zout

in een braadslee! :D

18 Laatst bewerkt door Carien (22-03-2012 22:30)

ik doe ook constant 150 hetelucht; je moet je oven leren kennen :rolleyes: Bij de één 150 is heel anders dan bij de ander 150graden :s  :x  :grr: enz    ;)

Fijn te lezen dat het nu goed gaat :Y  :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

19

MamavanJaylen schreef:

heb nu 15 min gemixt en de oven op 150 en hij komt boven de vorm uit! :D

7 eieren
210 suiker
175 bloem
35 maizena
beetje bakpoeder
snufje zout

in een braadslee! :D