1

Onderwerp: Hoe lang chocolademousse bewaren? Ivm voorbereiding..

Hallo allemaal,
Voor zondagochtend moet ik een taart maken, die zaterdag om 15:30u opgehaald wordt. Normaal doe ik in dit geval bijvoorbeeld vrijdagavond vullen en afsmeren en evt bekleden met fondant en zaterdag decoreren. Dit doe ik bijvoorbeeld wel met banketbakkersroom (op poederbasis).
Maar voor deze taart moet ik een chocolademousse maken en daar zit slagroom in. Kan ik m dan ook al op vrijdagavond maken de mousse? Omdat het zo lang moet opstijven? Als ik dat zaterdagochtend moet doen, ben ik bang dat ik in tijdnood kom..

Bedankt alvast!

2

Re: Hoe lang chocolademousse bewaren? Ivm voorbereiding..

kan je de decoratie niet voortijd grotendeels klaarmaken??
want persoonlijk zou ik de mousse pas zaterdagochtend heel vroeg maken,(scheelt toch dik 12 uur) zodat je tussen de middag kan vullen en verder.
of evt de deco dan zaterdagochtend maken in de tijd dat de mousse staat op te stijven.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

3

Bedankt voor je antwoord! Ja het zal inderdaad wel lukken qua tijd. Dan ben ik bang dat het bijvoorbeeld niet goed gaat en ik dan helemaal in tijdnood kom.
Maar dan ga ik het idd zo doen. Mocht het echt een ramp worden, kan ik misschien vragen of het toch zondagochtend mag worden :P .

4

kan wel hoor :Y doe ik ook, nooit een probleem mee
(mousse als in slagroom verwarmen en choc erin smelten, af laten koelen en opkloppen)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

5

Ja dat zat ik later ook te denken, want slagroom dat nog niet gebruikt is, alleen verwarmd, zou je toch ook langer kunnen bewaren. Eenmaal geklopt misschien 1 dag, dat weet ik niet, ik werk bijna nooit met (geklopte) slagroom. Maar dat is dan ook één dag, want hij is voor zondag. Nou goed, ik heb nog heel even om erover na te denken. Ik heb ook weleens een chocoladebotercreme gemaakt, maar dat was erg zwaar. Ik neem aan dat dit luchtiger is..  :/

6

ik zou ook pas zaterdag de mousse maken.
en... als ie echt mislukt, de supermarkt verkoopt ook chocolademousse!

7 Laatst bewerkt door Carien (22-03-2012 09:22)

dit is echt veel luchtiger dan chocbc :Y

:think: wanneer je het zaterdagochtend pas verwarmd, duurt het erg lang voordat je kunt gaan opkloppen :s  D'r gebeurt echt niks raars mee hoor :nooo , wordt zelfs iets langer houdbaar door verwarmen :)  Gewoon na verwarmen in de koelkast zetten, zaterdagochtend opkloppen, beetje op laten stijven en in de taart doen :Y  Heb dat al zo vaak gedaan, gaat echt prima :thumb:

8

Ik zou het zelf zaterdagochtend klaar maken. Als je het in een blandakom doet en die op een kom met koud water zet. Zodat de blandakom met de bodem in het water staat. Dan in de koelkast. Zo koelt hij heel snel af. Heb ik pas ook gedaan en dat gaat heel snel.
Anders is de slagroom al bijna 2 dagen oud voor de taart aangesneden wordt.

Groetjes Gerien

9

:think: ik snap dat nooit zo goed :s  :o
De slagroom staat in de koelkast en is nog 2 weken houdbaar oid. Zodra je het openmaakt is het echt niet meteen zuur hoor, zeker niet wanneer je het steeds in de koelkast houdt.
Eenmaal opgeklopte slagroom, da's een ander verhaal, maar zo.....

10

Ik zou het ook zaterdag pas maken. De tijd dat de taart ongekoeld op je blad staat wanneer je aan het decoreren moet je ook mee rekenen.

In principe treed er na 2 uur bacterien groei(bederft het sneller) op als de taart ongekoeld staat dus als je voedselveilig wilt werken zoveel mogelijk gekoeld houden en als je de decoratie al van tevoren klaarmaakt scheelt dat ook weer tijd. Maar met deze vullingen is het altijd lastig. Je moet geen risico's daar in nemen de kleinste dingen kunnen ervoor zorgen dat slagroom sneller bederft.

Daisy's Cake Bakery - Heemraadstraat 5a - Vlaardingen - www.daisyscakebakery.nlwww.facebook.com/daisyscakebakery

11

Dus.. chocolademousse bij de supermarkt? :D
Ik maak idd de decoratie vooraf, dus die gaan er zaterdag alleen nog maar op. Ga er nog even (een dagje) over nadenken :think: . In ieder geval bedankt voor jullie reacties! :thumb: