Ze zien er wel leuk en lekker uit!
Ik gebruik ook het recept van de how-to (ben ik erg blij me trouwens, nogmaals bedankt!) en na de vierde keer had ik de slag te pakken en lukken ze telkens weer.
Laat je ze voldoende drogen? Door het drogen wordt de bovenkant een klein beetje hard waardor de macaron ipv aan de bovenkant, aan de onderkant gaat rijzen en de welbekende voetjes ontstaan. Ik laat ze echt een uur staan (en maak ondertussen de vulling en ruim op zodat ze na het bakken meteen gegeten kunnen worden';-). EDIT: ik lees nu dat je ze voldoende lang laat drogen dus dat kan hem niet zijn.
Heb je ze ook eens geprobeerd zonder kleurstof, misschien dat het beslag daar niet goed op reageert (ik zit maar even hardop te denken). Ik heb een keer kleurstof van de toko gebruikt en dat werkte niet goed (was op waterbasis ofzo). Nu doe ik een klein beetje gelpaste van Wilton erbij en dat gaat stukken beter (blauw wordt wel wat groenig, maar roze is mijn favoriet. Dan hoef ik er ook niet veel kleurstof bij te gooien).
Op de how-to staat dat ze goed zijn als ze niet meer wiebelen. Als ik echt wacht totdat ze helemaal niet meer wiebelen dan zijn ze helemaal knapperig (en ook wat holler) als ze afgekoeld zijn (dan zijn ze trouwens nog steeds wel lekker). Volgens mij moeten ze aan de binnenkant nog een iiiieeeeetsiepietsie plakkerig zijn. Ik haal ze nu voortaan dan ook twee minuutjes eerder uit de oven (ik heb een heteluchtoven en bij mij gaan ze 14 a 15 minuten in de oven op 140 graden).
Het kan ook inderdaad beter worden als je iets langer mengt. Lopen ze wel mooi uit als je ze op het bakpapier spuit? De kleur ziet er wel mooi egaal uit.
Laatste ideetje, gebruik je amandelmeel of maal je zelf de amandelen? Ik heb amandelmeel (wat nog best grof is waardoor ik een gedeelte niet kan gebruiken maar dat even ter zijde) maar heb ook een aantal keer amandelsnippers zelf gemalen. Dit malen moet je niet te lang doen want dan komt er op een gegeven moment olie vrij uit de amandelen en daar kan het eiwit ook verkeerd op reageren (ik heb gelezen dat dit ook kan gebeuren wanneer je de amandelen door een zeefje drukt door er vaak met een lepel overheen te gaan, begrijp je wat ik bedoel). Ik heb ergens gelezen dat wanneer je bij het malen een klein beetje poedersuiker doet, dit ook een beetje voorkomen wordt.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt, laat je een foto zien van je volgende poging?
Groetjes, Marleen!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog voor veel zoete (on)zin:
www.zoetezinnen.nl