1 Laatst bewerkt door maartjeh (15-03-2012 11:36)

Onderwerp: Als 'leek' een bruidstaart maken..

Hoi!

Half juni trouwen 2 hele belangrijke mensen in mijn leven. In eerste instantie wilde ik een bruidstaart laten maken voor hen, als verrassing. Dit omdat ik nog nooit een taart heb gemaakt (op appeltaart en cupcakes etc. na). Na lang wikken en wegen heb ik besloten zelf de bruidstaart te gaan maken. Omdat ik het bijzonder vind om de taart zelf te maken juist voor deze mensen, en omdat ik gek ben op bakken en dit een uitdaging vind. Of het haalbaar is?? Ik heb werkelijk waar geen idee.

De bruiloft is in de zomer, ik ben nu veel vrij dus ik heb mijn eerste bestelling bij De Leukste Taarten-shop net 'de deur uit' gedaan, zodat ik van de week al kan gaan oefenen. Roosjes maken etc. van fondant lijkt me niet zo heel moeilijk (veel geoefend met klei op m'n werk, is toch anders.. maar het idee is er), maar de marsepein of fondant mooi om de taart heen krijgen lijkt me een hele klus.
Ik wil trouwens op de uiteindelijke taart echte rozen gebruiken als decoratie, maar daar natuurlijk wel marsepeinen roosjes bij.

Ik heb gister de hele middag rond zitten snuffelen op het forum naar tips en tricks, en wat dingen opgeslagen.
Hebben jullie nog belangrijke tips voor een beginner?  ;) Wat kan ik beter gebruiken? Fondant of marsepein? Ik vind marsepein zelf lekkerder namelijk, maar fondant lijkt volgens websites makkelijker te bewerken?

Kan ik het beste oefenen met het bekleden van een langwerpige cake en cupcakes? Zijn er 'gereedschappen' die ik echt nodig heb maar nog niet besteld heb?? En waar kun je bakblikken halen voor de biscuits??

Mijn eerste bestelling;

Decoratie band 12mm -Baby Pink-, 4 meter
SK Magic sparkle dust 5gr.
FunCakes Taartdoos Blanco 32x32x11.5cm - 3 stuks
Insert v FunCakes Taartdoos 32x32x11.5cm - 2 stuks
FMM Rose leaf cutter set/3
Städter Metaal Uitsteker Strik werkt dit echt??
FMM Knife/scriber tool
RegalIce rolfondant 500 gr. Champagne
FunCakes Marsepein Rood, 250gr.
FunCakes Marsepein Groen, 250gr.
FunCakes Marsepein Blank 1:4 Rolkwaliteit -250gr- Wat willen de afmetingen zeggen bij marsepein? 1:4, is dat 't makkelijkst uit te rollen??

Dingen die ik nog moet bestellen (of jullie moeten nog een van deze dingen hebben liggen en niet meer gebruiken? Ik wil ze best van je overnemen voor een prijsje!);
- taartzaag
- taartkartons
- bakblikken voor de biscuits
- spuitzakken en spuitfles/knijpfles
- fondant met tylose of gumpaste voor de roosjes

2 Laatst bewerkt door Marie-Popo (15-03-2012 11:33)

Re: Als 'leek' een bruidstaart maken..

Heel ambitieus van je! ;)

Misschien een tip die je veel zal helpen, probeer ergens een workshop te volgen voor het maken van een basistaart. Dan krijg je goeie tips over het bekleden van de taarten. Want het ziet er gemakkelijk uit, maar het vergt best wat oefening.
Fondant of maresepein hangt af van je smaak, fondant is wat flexibeler, marsepein is korreliger, maar wel lekkerder. Ik doe vaak half om half, dan heb je het beste van beide.
Als je roosjes wil maken die gelijken op echte rozen, dan raad ik je aan om fondant met tylose of gumpaste te nemen. Marsepein is moeilijker om het mooi te krijgen en het hardt quasi niet uit.
De verhouding 1:4 is amandelen tgo suiker - in dit geval zit er dus heel veel suiker en maar weinig amandelen in de marsepein, en dat proef je. Om een echt lekkere marsepein te hebben, moet je minstens 1:3 (of 1:2) nemen, hoe meer amandelen, hoe hoger de prijs ook.

Succes!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

Die workshop zat ik ook al aan te denken, het jammere is alleen dat die meestal vanaf 8 personen of meer gaan en dat ik niet zoveel mensen in mijn omgeving heb die zo van koken en kokkerellen houden als ik.. Een vriendin van me die houdt er wel van en heeft er ook wel meer ervaring mee als ik heb, ik ben wel van plan om samen met haar wat te gaan oefenen, dat had ze me ook al aangeboden, maar daar leer je natuurlijk niet zoveel van als bij een workshop..

Marsepein vind ik inderdaad ook lekkerder, ik heb allebei besteld zodat ik een beetje kan gaan kijken waarvan ik het mooiste de taart kan bekleden uiteindelijk.. want het oog wil ook wat natuurlijk.  ;) Mocht marsepein me echt niet goed afgaan dan zal het toch fondant worden maar dan met een wat heftigere vulling binnen in de taart denk ik.
Als ik je goed begrijp is het lekkerste (en mooiste wbt uitharden van de roosjes) dus een taart bekleed met marsepein en de roosjes van fondant ipv marsepein?

Ik begreep trouwens dat de biscuit het lekkerste (en minst droge) is als ik hem na het bakken invries en weer ontdooi?? Of is dit niet echt nodig als je goede vullingen gebruikt?
En hoe lang van te voren begin je meestal met het bakken en decoreren van een taart?

Super bedankt voor de tips in ieder geval! Hier heb ik al een hoop aan! :)

4

Je kan je eender waar inschrijven bij een workshop, hoor. Als je de rubriek "vraag&aanbod ivm workshops" opent, dan zie je daar heel wat bedrijfjes die hun agenda online gooien of een link geven naar hun website. Dan sluit je gewoon aan bij de groep, je hoeft niet met z'n 8-en te zijn. Er zijn er ook die privéworkshops willen geven. Even zoeken, het is echt de moeite!

De roosjes die je met fondant/tylose of gumpaste maakt en die dus uitharden, die zijn eigenlijk niet zo lekker om te eten. Althans, dat is mijn smaak. Je doet dat meer voor de sier. Met marsepein kan je bv wel rolroosjes maken (moet je eens op zoeken bij de how-to's). Dan zijn ze wel lekker en eetbaar, maar ze gelijken niet op de echte rozen... Wat je zelf wil!

Biscuit is het best te combineren met vullingen en afsmeren en fondant of marsepein (het zijn echt wel machtige taarten!), want biscuit is erg luchtig. Ikzelf doe de biscuits nooit in de vriezer, ik vind dat je het toch proeft, maar de meningen zijn hierover sterk verdeeld en er zijn er die het zelfs lekkerder vinden. Als je biscuit iets té droog aanvoelt bij het aansnijden, dan kan je het tremperen, insmeren met een siroopje (gewoon met een kwastje) en dat siroopje kan je een smaak geven, afhankelijk van je vulling.
Planning is altijd een belangrijke stap in het taarten maken. Een biscuit bak ik gemakkelijk een paar dagen (max 3) op voorhand, en dan hou ik het biscuit in vershoudsfolie verpakt, maar het kan ook in de vriezer en dan kan het al langer op voorhand. Marsepeinen of fondant versieringen die kan je gemakkelijk tot een paar weken op voorhand maken en in een plastic doosjes bewaren (fondant droogt dan wel niet uit op die manier). Vullingen en dergelijke, afhankelijk van de houdbaarheid van de ingrediënten, bv met slagroom moet je dit echt niet langer dan 1 of 2 dagen op voorhand maken en gekoeld bewaren.

Er staat echt al onnoemelijk veel informatie op deze site, dus neem je tijd om wat rond te kijken, de zoekfunctie te gebruiken, de stickies te lezen, de recepten, tabellen en dergelijke hier links... Het gaat heel veel verhelderen!

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Hmm dat is even een overweging.. roosjes van marsepein of van fondant. Daar ga ik nog even over nadenken! Ik zal ook wel eens kijken in dat subforum. Denk dat ik van zo'n workshop heel wat opsteek! Ik wil sowieso voor de ondertrouw een kleiner taartje maken voor ze, een beetje als 'verassing' en op die manier vertellen dat ik hun bruidstaart ga maken, want dat weten ze dus nog niet. Voor die tijd dus nog maar goed oefenen.

Ik heb net ook al heel veel informatie van de 'how to's' afgehaald (echt handig!) en alles in een stappenplan in een word-documentje gezet. Daarnaast ook wat documentjes met wat ik nog nodig heb aan gereedschappen en soorten vullingen die er zijn en die ik wil gaan gebruiken. Champagnecreme lijkt me sowieso wel wat..

Zo'n flexibel rolmatje he.. is dat heel handig en zou je me dat aanraden en zo ja waar voor??

6

Yep, zo'n rolmatje raad ik je zeker aan  :Y

Die bureaumat van IKEA doet perfect dienst.
Ik smeer er een heel klein beetje crisco op, dan fondant of marsepein erop uitrollen tot de lap groot genoeg is voor de taart (makkelijk af te meten met een lintje dat je over de taart doet van de ene onderkant tot de andere onderkant, voor een ronde taart moet je lap in alle richtingen groot genoeg zijn). Dan matje met de lap erop omdraaien boven je taart en eraf laten komen, dan heb je alleszins al geen scheuren bij het verplaatsen van je lap fondant/marsepein.
Verder gebruik ik het om alles uit te rollen, ook voor decoraties. Ik hoef dan geen poedersuiker te gebruiken.

7

Ik zou aanraden veel "droog" te oefenen met bekleden; gewoon een bakblik ondersteboven zetten en dan bekleden met marsepein, of fondant, wat jij prettiger vindt. Als het mislukt, alles eraf pulken, samenkneden en opnieuw beginnen (natuurlijk deze marsepein later niet meer gebruiken voor de uiteindelijke taart :)).

Je kunt trouwens zowel van fondant als van marsepein roosjes maken, ikzelf ben handiger met marsepein maar heel veel mensen werken liever met fondant, dat moet je echt zelf uitproberen.

Ik doe mijn biscuits wel altijd even in de vries, al is het maar voor een paar uurtjes, omdat ik ze daarna netter doorgesneden krijg.

Qua vullingen is het echt wat je zelf en het bruidspaar smakelijk vinden. Ik heb heel veel bestellingen met botercreme-mix met een smaakje; deze is prima vooraf te maken (een paar dagen tevoren en dan in de koelkast bewaren), zodat je dit niet meer op de laatste dag hoeft te doen.

Afhankelijk van het tijdstip van de bruiloft, maak ik mijn planning; als het begin van de middag plaatsvindt, vul ik meestal de avond ervoor de taart en smeer hem glad. De dag van de bruiloft bekleed ik 's morgens de taart met marsepein/fondant en werk hem daarna af.

Heel veel plezier met je voorbereidingen, oefenen en de bruiloft zelf natuurlijk !

Groetjes, Conny

Waar ik zelf ook veel van geleerd heb is filmpjes kijken op You Tube

Je typt dan bij You Tube How to fondant rose  en zo kan je van alles in typen daar over fondant.

Heb wel de ervaring dat je met fondant meer dingen vindt daar en dan kan je het nog van marsepein maken.

Veel succes met het oefenen van je bruidstaart

9 Laatst bewerkt door Esthers Feestelijke Taart (15-03-2012 18:54)

Fondant hardt ook uit zonder tylose! Gewoon aan de lucht laten drogen! Ik heb nog nooit tylose gebruikt, alleen om lijm van te maken!
Dus dan zijn je roosjes ook nog lekker ook!

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

10 Laatst bewerkt door Carien (15-03-2012 22:15)

dat ligt wel aan het soort fondant; zag dat je RegalIce besteld hebt, dat hardt vanzelf erg goed uit :Y

:shh: Zeelandia marsepein is veul lekkerder en makkelijker te verwerken dan die van FunCakes (sorry Marianne :o ).

denk bij vullingen ook aan of het in de koelkast bewaard kan of niet :)

heel veel succes, leuk joh :thumb:

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

11

Wat een lief idee om dit je vrienden aan te bieden! Zelf lijkt het me een hele klus, die ik nog niet zou aandurven, maar zonder aspiraties ben je nergens...

op je lijstje basiselementen: een smoother!

Voor je verder plannen maakt zou ik eerst eens beginnen met zelf 1 taartje maken, dan zie je meteen wat je vaardigheden zijn. (Én hoe moeilijk het is..) Sommige mensen zijn echt superhandig, kijken 1 filmpje en onder hun handen ontstaat meteen een mooie taart en anderen lukt het niet eens een biscuit uit de vorm te krijgen, laat staan te bekleden. Tijd voor een cursusje dan.. :D 
Het zou mij zelf niet zijn gelukt om binnen 3 maanden goed genoeg te worden om voor een huwelijk te bakken, ben ik na een half jaar nog steeds niet goed genoeg voor, maar misschien ben jij wel een talent op dit gebied.

Daarnaast; botercreme met smaakje, jam en een biscuit is niet meteen een bruidstaart, dus proef je resultaat en kijk of je er een groep bruiloftsgasten mee kunt verwennen. Hangt ook heel erg van je kokkerel-ervaring tot nu toe, wat je al gewend bent te maken aan taarten en desserts. Én wat het bruidspaar verwacht.

Daarnaast moet je vooral bedenken hoe je uberhaupt voor een grote groep, weet niet hoeveel, wilt bakken, bekleden bewaren, koelen of invriezen, vervoeren, presenteren en vers houden voor het moment supreme. Is toch wat anders dan een 10-persoontaartje in je koelkast te hebben staan...

Oftewel; het lijkt me héél cool om dit voor vrienden te kunnen doen, maar over 3 maanden is al best snel, dusseh... oefenen!
Veel plezier!!

12

Ik heb alleen een workshop gevolgd. Was erg leuk en heb toen 6 leuke mensen ontmoet. Vond het wel raar om te gaan maar het was super leuk. Nu ben ik inmiddels bijna 2 jaar verder en ben blij dat ik het gedaan heb.
Maak gewoon een taart en kijk dan wat je ervan vind. Zou die goed genoeg zijn als bruidstaart of moet er nog veel geoefend worden.
Heel veel succes.

13

Ik zou ook zeker een workshop volgen....gewoon ergens aansluiten. Ook al ken je de rest niet. Je steekt daar zoveel van op en dan zie en leer je hoe je bv. uitrolt, hoe je afsmeert en de taart moet bekleden. Ik zeg niet dat je het niet van you tube af kunt halen maar geloof me dat het zelf doen veel beter is. Vanuit daar kun je dan verder thuis gaan oefenen. En....het is gewoon erg leuk zo'n workshop!

14

Ik sluit me aan bij het volgen van een basis workshop, ik heb er zoveel van geleerd en het is toch handig dat er iemand eventjes met je meekijkt de eerste keer zodat je weet waar het fout kan gaan.

Verder is het belangrijk om van te voren heel goed te gaan bedenken wat voor soort taart je wilt gaan maken.
Ga je hem stapelen, dan heb je een cakedrum nodig en natuurlijk benodigdheden om hem niet in te laten zakken.
Of ga je misschien voor verschillende taarten op een standaard? Bedenk dan wat voor soort standaard je wilt hebben, soms zijn ze zelfs te huur en hoef je ze niet aan te schaffen.
Dan zou ik de taart ook zeker even uit tekenen zodat je van te voren in kan schatten hoeveel bloemen, roosjes, lintjes etc. je nodig hebt en eventueel al kan gaan maken zodat je op de dag zelf de taarten alleen hoeft te bekleden en de decoratie hoeft te plaatsen op de plaats zoals je van te voren hebt bedacht.

Je schrijft ook dat je voor de dag zelf echte rozen wilt gaan bedenken, je moet dan even goed nakijken hoe je die moet bevestigen zonder dat ze de taart raken want echte rozen zijn niet eetbaar en je wilt natuurlijk ook niet dat vloeistoffen uit de rozen op je wél eetbare taart komen.

En vooraf... oefenen oefenen oefenen!
Ik heb zelf 1 bruidstaart gemaakt en ik ben daar in totaal 19 uur mee bezig geweest dus maak een goede planning en onderschat het vooral niet.

Heel veel succes!!!  :thumb:

It's just a piece of cake

15

Marie-Popo ik heb gister een blauw rolmatje meegenomen bij de Action! :)

cbuckens, dat droog oefenen is een goede! Thanks! :)

Mieperdepiep, de smoother had ik inderdaad ook aan m'n word-bestandje toegevoegd. :) Op Youtube ziet het er allemaal zo 'makkelijk' uit, maar dat zijn natuurlijk ook mensen die het al veel en veel langer doen.
Ik weet ook echt niet of 't een haalbaar idee is van me hoor, het hoeft ook geen perfecte taart te zijn. Als 't een mooie strakke simpele taart is geworden zonder al te veel decoraties ben ik er ook al blij mee. Het bruidspaar verwacht niets want zij weten hier helemaal niets vanaf en hebben ook helemaal geen taart op de planning staan omdat ze na de bruiloft gewoon gaan borrelen (champagne etc..) met de gasten en 's avonds met hen uit eten gaan. Dus wat dat betreft kan het alleen maar leuk uitpakken voor ze als er TOCH ineens een taart is als verrassing.
Ik wil de taart doen voor 15 personen, omdat het grote feest de volgende dag is en daarvoor wil ik geen taart doen maar cupcakes.

Ik wilde als een van de lagen champagnecreme maken, ik hou wel van kokkerellen dus de vulling maken lijkt me niet zo'n probleem. Ik ben wel iemand die veel combineert met verschillende smaken als ik aan 't koken ben.

Vervoeren hoeft niet, het feest wordt hier gehouden, maar een optie is wel dat ik 'm bij een vriend van me maak die een grote professionele keuken (en koeling) heeft en zelf kok is (kan hij me meteen een beetje helpen ;)), zodat het helemaal een verassing blijft. In dat geval zal ik 'm dus wel moeten vervoeren.

Ellen1981, bedankt voor je tips! Ik wil er gewoon een eenlaags taart van gaan maken. Ik wil mezelf niet meteen het hele circus op m'n nek gaan halen want dat is gewoon niet haalbaar.
Ik heb de taart inderdaad al een beetje uitgetekend. :) Dat van die echte rozen is een goede, daar had ik nog niet eens over nagedacht dat er vloeistof uit echte rozen kan komen.. Misschien kan ik de tafel waar de taart op komt te staan decoreren met echte rozen, en de taart dan toch enkel met fondant/marsepeinen roosjes.

Bedankt voor jullie tips en het meedenken! Echt super!

16 Laatst bewerkt door maartjeh (17-03-2012 12:05)

Zijn er nog ingredienten of benodigdheden die ik echt nodig heb maar vergeten ben? Om het fondant uit te rollen oid?? En kleurstoffen om de marsepein te kleuren?

De spulletjes die ik tot nu toe heb;
- Hearts stencil 50 mm
- Decoratieband babypink 4 meter
- FMM knife/scriber
- FMM rose leaf cutter set/3
- Funcakes marsepein blank 1:4, 250 gr
- Funcakes marsepein groen en rood 250 gr
- Funcakes taartdozen
- Baking cups voor cupcakes
- RegalIce rolfondant 500gr champagne
- SK magic sparkle dust 5gr
- Wilton comfort grip cutter heart
- 12 cup mini muffin pan
- rolmatje
- pizzasnijder ;-)

Wat ik nog wil bestellen;

- Wilton Easy Glide Fondant Smoother
- Wilton Featherweight Decorating Bag, 30cm
- Wilton Decorating Tip #125 Petal Flower Carded*
- Wilton Decorating Tip #2D Dropflower Carded*
- FunCakes Mix voor Royal Icing 1 kg
- Patchwork Cutter Diamond Design
- FunCakes Suikerbakkerspoeder 1 kg 
- FunCakes Mix voor Botercrème 1 kg.
- Kleurstof
- Wilton Decorator Preferred® Deep Round Pan Ø 30x7,5cm
- FunCakes Mix voor Biscuit 5 kg
- FunCakes Mix voor Chocolade Biscuit 1 kg
- FunCakes Mix voor Cupcakes 1kg.
- FunCakes Mix voor Amandel Wonder Cake 1kg.

17

Heb je een rolstok?
Je kunt ze in de shop bestellen maar ik koop altijd witte pvc-pijp bij de praxis en zaag die in verschillende maten. Zo heb ik voor weinig geld meerdere rolstokken.
Ik vind het namelijk ook handig om een klein rolstokje te hebben voor als ik kleine beetje fondant/marsepein uit moet rollen.

Kleurstof voor fondant en marsepein blijft hetzelfde. Je hebt van Wilton setjes met allerlei kleurtjes in maar als je al weet welke kleuren je gaat gebruiken kun je ze ook los kopen.

Verder kan het handig zijn om iets te hebben waarmee je de onderkant gaat decoreren omdat je misschien het niet helemaal netjes krijgt.
Je kunt daarbij denken aan een mold om een parelrandje te maken of een uitsteker waarmee je een sierrand kunt maken.
Je kunt ook de onderkant afwerken met een lint maar dan moet je wel even van te voren testen of de kleurstof van het lint niet afgeeft op je taart want dat is natuurlijk niet eetbaar.
Ben heel benieuwd wat je gaat maken  :Y

It's just a piece of cake

18

Ah, een bruidstaart voor 15 man. In mijn fantasie had ik een 10-laags taart gemaakt  :s , haha, vandaar mijn voorzichtige toon in mijn berichtje. Maar een bruidstaart voor 15 man maakt het meteen een stuk haalbaarder!  Dat gaat je vast wel lukken. En super leuk hen daar mee te verrassen.

Ik koop zelf nooit gekleurde marsepein, maar heb bij mijn eerste bestelling zo'n basissetje met 6 of 8 kleuren gekocht. Daar kan je met mengen een heel eind mee komen en scheelt ook geld. 
In principe kan je met marsepein, deze kleurstof, een bakblik, rolstokje en een taartkartonnetje en ingrediënten uit de supermarkt  bijna alles al maken. De rest is meer voor het gemak.

19

In het Wilton baiskleuren setje zitten 8 potjes met deze kleuren: ivory, golden yellow, pink, red red, violet, royal blue, leaf green en black. Prima setje om mee te beginnen.....

Ik vind het wel een leuk bruilofts-verRassings-idee van je!  :)

20

Maartjeh,
jammer dat ik best ver weg zit maar ik had je graag geholpen. Een 1 op 1 workshop basis geef ik het liefste, omdat je dan alle aandacht naar 1 persoon kan. Ook hebben bij mij 2 getuigen zelf een bruidstaart onder begeleiding gemaakt. Dat was erg leuk om te doen. Misschien dat je wel iemand in de buurt kan vinden die je helpt? Zo maak je het toch zelf maar met de ervaring van iemand die het vaker heeft gedaan en hoef je ook geen buikpijn te hebben of de taart wel goed uitvalt haha.

Heel veel succes ermee!

"Beauty is in the eye of the beholder"
                            Lieve groetjes, Miranda (Mirzan)

21

Ellen, thanks voor die tip over die rolstok! Die had ik inderdaad nog niet. :) Ik wilde inderdaad aan de rand van de taart een breed lint er om heen! Ik heb lint besteld via de leukste taarten-shop, die moet wel goed zijn toch?

Mieperdemiep, haha nee dat zou ik echt niet aandurven. Het grote feest is de dag erna maar voor de mensen die bij het trouwen in het gemeentehuis zijn wilde ik de taart maken. Wil het mezelf niet meteen TE moeilijk maken..
Over taartkartonnetjes, waar halen jullie die? Ik zie bij heel veel foto's hier op 't forum dat er een dikker plataeutje onder de taart zit, in allerlei kleuren. Ik zou zoiets ook graag willen kopen/maken.

Annick, thanks! :)

Mirzan, ik heb iemand gevonden die me een 1 op 1 workshop wil geven, via het forum. Erg blij ben ik daarmee haha.

De mensen waarvoor de taart gaat zijn zijn mijn moeder en (stief)vader. Kan dat nu wel zeggen, want ik heb 't ze gister toch maar verteld. Kwam een huuuge doos binnen van De leukste taartenshop, dus daar viel niet echt meer omheen te praten haha. Ze vinden het iig heel leuk, hadden zelf nog niet eens nagedacht over een taart. :)

22

dat versierde plaatje onder veel taarten is een plaatje mdf van de bouwmarkt (3mm), omwikkeld met leuk papier en daar folie overheen. Kost weinig en ziet er erg leuk uit door de bij de taart passende papiertjes.
Kan natuurlijk ook met ander hard materiaal... er zijn ook mensen die 2 lagen karton (van die DLTdoos ofzo O-)  ;) ) op elkaar doen en daar een papiertje om maken.

23

Maar dat snij je toch stuk met het aansnijden van de taart, dat folie en eventueel karton?

24 Laatst bewerkt door Carien (18-03-2012 22:28)

nee hoor :nooo , krijg ze regelmatig terug met folie er nog omheen; heel soms een kort sneetje, meestal volledig intact :)

(ik gebruik mdf, geen karton)

25

Dankjewel Carien! MDF lijkt me ook 'veiliger' dan karton.