1

Onderwerp: Swedish princess cake/Zweedse prinsessentaart

Ik kwam op internet een aparte taart tegen: Zweedse prinsessentaart.

http://www.lovescool.com/uploads/princesscake.jpg

Het recept ervan staat hier: http://www.grouprecipes.com/106282/swed … -cake.html

Ben benieuwd of iemand er eerder van gehoord heeft? Of gemaakt heeft?
En of deze taart nou heel anders is dan een gewone marsepeintaart .. volgens mij is in ieder geval de vulling anders en zit er ook vulling op de bovenkant ofzo.
Is het ook niet heel moeilijk iets met zo'n superronde vorm te bekleden?

nou ben benieuwd :)

2

Re: Swedish princess cake/Zweedse prinsessentaart

Zie nu pas dattie  verkeerd geplaatst is  :x

3

Yep, ik heb hem al geprobeerd, voor mijn Zweedse oom...

http://i844.photobucket.com/albums/ab5/Florijn_album/princesstarta.jpg

en die vond hem geslaagd...

groetjes, Florijn

Klinkt echt super lekker, sta in gedachten al te bakken.. :9

Alleen, denk dat je verkeerd staat, weet niet welke rubriek beter past, misschien ingezonden recepten. Ik meld je daarom even, dan kan je verplaatst worden.

5

Het is een echte bakken & vullen vraag, ik zal je verplaatsen.
Btw, als je zelf al ziet dat je verkeerd staat meld het dan even, dan verplaatsen wij het voor je.

"Whatever you do, do it with chocolate"
https://regenbooghuisje.com

6

Ze verkopen hem ook bij de Ikea :Y
http://www.ikea.com/ms/nl_NL/food/menu_ … gebak.html

Official Wilton Method Instructor.Kijk voor al je bakingrediënten, taartdecoratie-materialen en voor leuke workshops op www.debakwinkel.nl

7

tssss, wat IKEA al niet verkoopt....  :thumb:

zo'n superronde vorm is juist supermakkelijk te bekleden :Y  (net als een boltaart; bekleding valt er zo omheen :) )

*gaat nu recept eens effe lezen, ziet er erg smakelijk uit O-) *

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

jup ikea, in de diepvries voor mee naar huis, en ook in het restaurant om ter plaatsen te proeven.

alettasbakery.nl

florijn schreef:

Yep, ik heb hem al geprobeerd, voor mijn Zweedse oom...

http://i844.photobucket.com/albums/ab5/Florijn_album/princesstarta.jpg

en die vond hem geslaagd...

groetjes, Florijn

welk recept had jij gebruikt? hij ziet er mooi uit!

I never met a calorie I didn't like....

10

Ik heb het recept uit een Zweeds kookboek van mijn ma, ik vraag het recept nog een keertje terug en dan zet ik het erbij...
Het is eigenlijk biscuit met een soort van aangevette room en de marsepein had ik in Zweden gekocht, die is al uitgerold.  Hij was wel veel stugger dan de marsepein die ik gewoonlijk gebruik.  En ook niet zo lekker...  Maar hij was "Zweeds" volgens mijn oom.  ;)

De biscuit zit wel alleen onderaan, dus niet echt met een blandavorm gebakken... gewoon een ronde biscuit gevuld en dan een berg gemaakt met de vulling, lang in de frigo en dan afgewerkt. (hmm, ben ik wel duidelijk???)

groetjes, Florijn

11 Laatst bewerkt door florijn (17-03-2012 19:25)

1 keer was wel voldoende denk ik!! :/

12

Hallo,
Hierbij het recept nog:
Nodig: biscuit, aardbeienjam, geklopte slagroom.

Maak een bodem van 2 cm biscuit en strijk daar de jam en slagroom over.  Dek af met een 2e laag biscuit en opnieuw een dikke laag slagroom.  (hier maak je de bolling mee)  Lekker laten opstijven in de ijskast en dan de marsepein erover. (die voorgefabriceerde die ik in Zweden kocht is niet weggesmolten met de room, of dit met 'gewone' marsepein lukt, weet ik niet!)  Of: bedek voorzichtig met amandelcréme...

Receptje voor de amandelcréme zoals in het originele recept:
75 g boter,
2 el suiker,
2 eidooiers,
100 g fijngehakte amandelen,
limoenkleurstofpoeder

Smelt de boter in een pan, op laag vuur.  Meng ondertussen in een kom de suiker en de gehakte amandelen.  Voeg daar de eidooiers en de gesmolten boter aan toe.  Klop het geheel voorzichtig met een mixer.  Doe dan de kleurstofpoeder erbij en zet de créme 10 minuten in de koelkast.

groetjes, Florijn

13

Mijn Zweedse schoondochter maakt zelf de originele prinsessentaart op de volgende manier. 2 taartbodems, vulling dikke vanillepudding,  een half uur in de koelkast, slagroom en marsepein uitrollen met poedersuiker.
Taartbodem vullen met vanillepudding, daar slagroom op, weer een taartbodem, vanillepudding en slagroom. Marsepein met poedersuiker aan beide zijden goed uitrollen en over de taart plaatsen. Een dag in de koeling laten staan.
Niet te zuinig met de poedersuiker op de marsepein anders smelt het in de koeling. De taartboden wordt zacht als cake. Snel, makkelijk en lekker. Ik neem de marsepein in rollen mee uit Zweden, maar bij de Action kan je  marsepein in blokken en verschillende kleuren kopen

14

Ik heb hier een zweeds recept boek liggen. Deze taart is hier ´DE standaart taart bij een feestje en inmiddels al erg saai voor ons.
Zal het recept opschrijven uit het standaart kookboek (Vår kokbok):

4 eieren
2 dl suiker= 170 gram
1 dl bloem= 60 gram
1 dl aardappelzetmeel = 80 gram
(kan evt door maizena vervangen Worden wordt dan 55 gram)
1 theelepel bakpoeder.
oven op 175 graden ronde vorm circa 2 liter.
De suiker en de eieren schuimig kloppen, de bloem met het aardappelzetmeel ´mengen en dan voorzichtig door de bloem scheppen.

Vulling:
Vanillecreme:

1 dl slagroom en 1 dl melk
2 eigelen
1,5 eetlepel aardappelzetmeel of 2 eetlepels maizena.
1 eetlepel suiker
2 theelepels vanillesuiker.

alles behalve de vanillesuiker mengen in een kleine pan. geen stalen klopper met een aluminiumpan gebruiken. op laag vuur al roerend laten opwarmen  tot het dikker wordt. niet laten koken. dan aflaten koelen en de vanillesuiker er doordoen. met aardappelzetmeel meteen gebruiken, maizena kan de dag tevoren Worden gemaakt.

rest van de vulling:
1 dl frambozenjam (heb hier helaas geen gewicht voor maar een klein drinkglas is 1,25 dl)
2 dl slagroom

Deel de taartbodem in 3 delen.
doe op de onderste bodem de jam, de volgende bodem is gevuld met de vanillecreme gemeng met net de helft van de slagroom. deze Word in een bergje gevormd, zodat de taart een bolle vorm krijgt. als laatste wordt de slagroom op de tarrt en rondom gesmeert, niet te zuinig bovenop.

De garnering:
200 gr amandelmassa (nederlands spijs is groffer en nattiger).
1 3/4 poedersuiker= 105 gram
4 theelpels glucose
groene kleurstof.
( Wij kunnen kant en klaar uitgerolde marsepein krijgen)
vermeng de amandelmassa met de poedersuiker en glucose, het liefst in de keuekenmachine. voeg de kleurstof toe en kneed door tot een mooie gladde massa. rol tussen twee vellen bakplaatpapier de marsepein uit tot een circel van 30 cm. haal de bovenste laag papier weg en snij een paar 3 cm grote inkepingen rondom. leg over de taart. een beetje poedersuiker over de taart strooien,roze roosje erop is hier de standaart versiering.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Esther