Ik heb regelmatig op school kookworkshops gegeven en ook cupcakes en kleine taartjes gebakken, met kinderen op een gewone basisschool van groep 5 t/m 8 door elkaar en het cc bakken deed ik ook op een school met meervoudig gehandicapten leerlingen van 14-16 jaar.
Voor de taarjes gebruikte ik de kleine blanda van IKEA. Maar of je de kinderen zelf het beslag laat maken en laat bakken hangt van veel af; de tijd, de ruimte/lokaal (ik had een keuken op beide scholen), hoeveel kinderen tegelijk en vooral de leeftijd.
Soms bakte ik de blanda's zelf en liet ik de kids, snijden, vullen, afsmeren en bekleden. Daar heb je soms met 9 of 10 kids je handen aan vol en konden ze daarna de decoraties zo op hun taartje leggen en ging het vers mee naar huis.
Je kunt je cupcakes ook invriezen voor een week maar ik bewaarde het bakken voor de dag dat het mee naar huis ging.
Dus ik vind het handiger om eerst de decoraties te maken van fondant, deze goed afgesloten te bewaren tot de volgende week.
Daarnaast vond ik het ook handig om voor het bekleden van de blanda te vragen welke kleur ze voor hun taartje wilde (en dat opschrijven), dan kon ik gericht fondant per kleur kopen en wist ik zelf ook nog wie welke kleur had besteld (voor de grappenmakers die het zelf niet meer wisten)
Vullen deed ik met een laagje aarbeienjam (grote potten van de Lidl).
Als er tijd over was (b.v. voor kinderen die snel klaar waren) had ik vierkante stukken wit karton liggen waar ze een randje op konden tekenen/versieren. Later kwam daar het taartje op, stuk folie eromheen met een lint en trots mee naar huis.
Het thema liet ik altijd vrij, kinderen hebben zelf creativiteit genoeg en anders worden alle taartjes al snel jou voorbeeld. Of willen ze allemaal het beestje/bloemetje wat de juf heeft gemaakt. Maar dat is mijn idee.
Ik wens je heel veel plezier en vraag een extra hulpmoeder al is het maar voor de afwas en de rommel erna opruimen
Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)