1

Onderwerp: creaworkshop school, hoe, wat????

In april ga ik bij m'n dochter op school op 3 woensdagen een workshop geven met cc's maken en/of een klein marsepein taartje.

Is er iemand die dit al een keer gedaan heeft en zijn er nog tips, over hoe de workshop in te delen?

Weet er iemand nog een leuk thema voor de maand april, met daarbij iets dat ik de kinderen kan leren boetseren?

En als ik de ene woensdag de cc's met ze bak, kunnen we ze dan (als ik het goed luchtdicht verpakt) een week bewaren, zodat we er de volgende woensdag mee door kunnen gaan?

Ik hoop dat er iemand is die me kan helpen??

2 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (14-03-2012 10:24)

Re: creaworkshop school, hoe, wat????

edithkoohen schreef:

En als ik de ene woensdag de cc's met ze bak, kunnen we ze dan (als ik het goed luchtdicht verpakt) een week bewaren, zodat we er de volgende woensdag mee door kunnen gaan?

dat zou ik niet doen, tenzij je ze invriest. maar je kan ze ook samen bakken en kaal mee naar huis geven (hoewel een snelle versiering niet heel lang hoeft te duren, no pun intended) dan weten ze hoe dat moet, en hoe die kaal smaken, en dan voor de volgende week gewoon zelf verse bakken.

maar hoe oud zijn die kinderen?

thema, pasen, voorjaar, koninginnedag, ik zeg: keuze genoeg!

I never met a calorie I didn't like....

3 Laatst bewerkt door Sandra-lala (14-03-2012 10:30)

Ik heb regelmatig op school kookworkshops gegeven en ook cupcakes en kleine taartjes gebakken, met kinderen op een gewone basisschool van groep 5 t/m 8 door elkaar en het cc bakken deed ik ook op een school met meervoudig gehandicapten leerlingen van 14-16 jaar.
Voor de taarjes gebruikte ik de kleine blanda van IKEA. Maar of je de kinderen zelf het beslag laat maken en laat bakken hangt van veel af; de tijd, de ruimte/lokaal (ik had een keuken op beide scholen), hoeveel kinderen tegelijk en vooral de leeftijd.
Soms bakte ik de blanda's zelf en liet ik de kids, snijden, vullen, afsmeren en bekleden. Daar heb je soms met 9 of 10 kids je handen aan vol en konden ze daarna de decoraties zo op hun taartje leggen en ging het vers mee naar huis.
Je kunt je cupcakes ook invriezen voor een week maar ik bewaarde het bakken voor de dag dat het mee naar huis ging.

Dus ik vind het handiger om eerst de decoraties te maken van fondant, deze goed afgesloten te bewaren tot de volgende week.

Daarnaast vond ik het ook handig om voor het bekleden van de blanda te vragen welke kleur ze voor hun taartje wilde (en dat opschrijven), dan kon ik gericht fondant per kleur kopen en wist ik zelf ook nog wie welke kleur had besteld (voor de grappenmakers die het zelf niet meer wisten)

Vullen deed ik met een laagje aarbeienjam (grote potten van de Lidl).
Als er tijd over was (b.v. voor kinderen die snel klaar waren) had ik vierkante stukken wit karton liggen waar ze een randje op konden tekenen/versieren. Later kwam daar het taartje op, stuk folie eromheen met een lint en trots mee naar huis.

Het thema liet ik altijd vrij, kinderen hebben zelf creativiteit genoeg en anders worden alle taartjes al snel jou voorbeeld. Of willen ze allemaal het beestje/bloemetje wat de juf heeft gemaakt. Maar dat is mijn idee.

Ik wens je heel veel plezier en vraag een extra hulpmoeder al is het maar voor de afwas en de rommel erna opruimen  ;)

Shower the people you love with love - James Taylor and me ;-)

4 Laatst bewerkt door taartenprinsesje (14-03-2012 15:50)

o, dat is een handige tip sandra, helemaal niet aan gedacht, dat het eerst maken van decoraties handiger is!

ik heb je even gemeld, 2 rubrieken

6

Ik heb je berichtjes even samengevoegd, dank taartprinsesje voor het melden :)

Ik heb trouwens nog wel een tip voor je wat betreft de boetseerseltjes.
Ik verzamel linkjes met how to's, tips en trucs, dus kijk maar eens op mijn site (zie mijn onderschrift). Van de paas how-to's heb ik ook een pinterest board gemaakt, snuffelt makkelijker:
http://pinterest.com/jozien/how-to-s-pasen/

PS: overschat kleuters niet, en de begeleiding die ze nodig hebben! Zelfs eenvoudige boetseersels (lijkend :D ) maken is al erg lastig voor ze. Ik heb een tijdje terug rolroosjes gemaakt met kleuters, dat ging wel aardig. Plus uitgestoken blaadjes.

Iets grotere kinderen kunnen vaak al wel een niet al te ingewikkeld boetseersel maken, ee  kikker heb ik al vaak gedaan met kinderen, als ze een beetje aanleg hebben kan die er heel leuk uitzien.

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

7

Bedankt alvast voor de reacties!! Het gaat om kinderen van groep 5t/m 8. Leuke ideeen voor thema's en het idee voor een extra hulpouder ga ik zeker menemen ;-)