1

Onderwerp: hoe voorkom ik een "luchtrand"

Heb de laatste tijd steeds een rand met lucht aan de onderkant ( die dus de bovenkant wordt) van de taart  :grr:
Iemand een idee hoe dit komt en hoe ik dat kan voorkomen?
Doe niets anders dan eerder en toch heb ik dit nu steeds terwijl ik er daarvoor geen last van had.
Baal er echt van want zo kan ik de taart geen strakke bovenrand geven.
Ik hoop op de gouden tip ;)

2

Re: hoe voorkom ik een "luchtrand"

Dat is zeker vervelend. Ik had dat in het begin. Zou het kunnen dat je de biscuit er te snel in doet? Ik ga voor de zekerheid altijd nog even met mijn spatel onder de randjes langs om er biscuit in te duwen.

Succes! :)

Zonder taart geen feest!

3

Ik kreeg van iemand de tip om de bakvorm na het vullen een keer heel snel rond te draaien (gewoon een flinke zwieper geven aan de bakvorm terwijl die op een glad oppervlak staat). Sinds ik dat doe voor ik de taart in de oven schuif heb ik er nooit meer last van.  ;)

4

Ik denk dat ik de gouden tip voor je heb :p. Doe iets minder vet/spray in je bakvorm. En/of haal je vinger of een doekje even langs het hoekje waar je die rand hebt. Als je biscuitmix in de vorm doet, druk je de ingesprayde laag nl. naar buiten, juist in dat hoekje van de bakvorm. Daar hoopt zich dus vet op, waardoor het korstje niet mooi aan elkaar groeit en daardoor een blaas vormt. Ik weet zeker dat het helpt, succes!

Groetjes, Inge
Deleukstetaartenshop & Taartopmaat

5

Mijke79 schreef:

Ik kreeg van iemand de tip om de bakvorm na het vullen een keer heel snel rond te draaien (gewoon een flinke zwieper geven aan de bakvorm terwijl die op een glad oppervlak staat). Sinds ik dat doe voor ik de taart in de oven schuif heb ik er nooit meer last van.  ;)

Ik vrees dat ik dan mijn biscuit tegen het plafond heb zitten... :lol:

Zonder taart geen feest!

6

Oh ja, en inderdaad even met een tissue door de vorm na het invetten. Teveel vet kan ook een rare onderkant geven.

7

Ik had het ook toen ik bak spray gebruikte, nu ik de vorm met boter insmeer en met bloem bestrooi heb ik er geen last meer van.

Ik heb het ook gehad heeeeeel vervelend. Ik doe nu de pan invetten en daarna een bakpapier onderin de bakpan. Dit doe ik nu een week en ik heb weer luchtvrije randen. Ik ben weer blij ik weet hoe frustrerend het is! Succes

Groetjes P@trici@

9

bedankt voor jullie reacties, hier kan ik wat mee.. :Y
op naar de volgende taart en dan zonder luchtrand!!!!

10

Ik heb hier ook last van en al verschillende dingen geprobeerd.
Zo min mogelijk spray, nog ff met een tissue erdoor, bakpapier onderin...helpt allemaal niks.
Ja met boter en bloem heb ik er geen last van, maar op de 1 of andere manier vind ik dat toch niet fijn..
Dat ronddraaien zal ik nog eens ff proberen, wie weet.

Ik ben heel de ochtend aan de bak geweest met onderin het bakpapiertje en ..... geen luchtrand gelukkig!

Groetjes P@trici@

12

saltandpepper schreef:

Ik ben heel de ochtend aan de bak geweest met onderin het bakpapiertje en ..... geen luchtrand gelukkig!

Ik heb er ook last van, ook met papiertje. Bedek jij de hele bodem met papier? Bij is er nl nog een randje over van een paar mm.

Wat ik doe is de bakpan insprayen en hem even (leeg)  in de oven plaatsen. Vaak doe ik dit wanneer de biscuit mix nog 2 minuten gemixt moet worden. Ik gebruik overigens wel bakpapier in de pan, alleen langs de randen omdat mijn biscuits erg  hoog zijn (misschien toch maar eens de 10cm hoge pannen aanschaffen :think: ). Geen luchtrandje te bekennen. Ook spoel ik de pannen na het gebruik alleen om met heet water zonder afwas middel. Succes!!

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

Ik zet de bakpan op het papiertje en haal een pen erlangs. Dan knip ik hem uit en dan is hij meestal iets groter dan de onderkant dus heeft hij een klein opstaand randje. Ik spray de bakpan eerst in en dan het papiertje erin. Ik heb er vandaag 5 gebakken en geen luchtrandjes!

Succes

Groetjes P@trici@