Onderwerp: Harde stukken in mijn biscuit grrrrrr... HELP!!!

Hallo dames,
Ik heb af en toe een probleem met het bakken van mijn biscuit. Vooral bij de blanda 20 cm en bij biscuit vanaf 28 cm.
Ik krijg dan harde, deegachtige stukken in het midden.
Ik mix mijn mix, bak het en als de baktijd om is haal ik de taart er een stukje uit en snij ik even in de bovenkant (wat later dus de onderkant van de biscuit wordt) om te kijken of hij gaar is. Vaak is het bovenop nog niet gaar en is de mix nog vloeibaar. Ik plaats hem dan nog een 5 minuten en dan is hij goed. Het valt me wel op dat wanneer ik er een sneetje in gemaakt heb ik vaker last heb van die harde stukken. Mijn idee was dat het gene wat nog niet gaar was te snel gaar wordt, misschien door de biscuit heen zakt? en dat ik daardoor die stukken krijg. Ik heb nu een heating core besteld. Weet niet of dat zin heeft maar hier wordt ik zo flauw van. Ik heb het forum al nagekeken en daar wordt gesproken over de mix, de grootte van de eieren en de gaarheid.... maar niet echt een oplossing.....
Is er iemand die me kan vertellen hoe ik dit kan voorkomen?

Alvast bedankt

Groetjes Simone

2

Re: Harde stukken in mijn biscuit grrrrrr... HELP!!!

ik heb dit ook een paar keer gehad heb ook geen idee hoe het komt. ik gebruik nu moscalux van zeelandia en heb het daar nooit bij gehad. met de funcakes heb ik het een aantal keren gehad ook tussen door weleens een zak funcakes gekocht. en dan had ik er weer last van niet elke keer maar af en toe geen idee hoe het kwam ik doe alles hetzelfde als anders. bij was dus de oplossing om over te stappen naar de moscalux.

Ik gebruik de eigen mix van hoeve eiteweert....
Normaal ook nooit problemen, gewoon af en toe even tussendoor....

4

Waarom snij je er in? Voel gewoon even en als het veerkrachtig is is het goed.
Ik gebruik vanaf 25 cm rond en vanaf 20 cm vierkant de Wilton Bake Even Stripes en dat bevalt prima  :Y 
Gebruik overigens ook de Moscalux  ;)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

Omdat ik in het begin heel vaak heb gehad dat de bovenste laag (dus de onderkant van de taart als je hem omgedraaid hebt) nog nattig was. Het was dan nog niet gaar. Als ik er een klein sneetje in maak kan ik zien of het gaat is of niet...vandaar....

6

prik er gewoon een satestok of breinaald in dat werkt ook...

7

Ik duw ook op de biscuit. Nu weet ik onderhand wel wanneer de biscuit goed gaar is. Ik prikte eerst ook met een breinaald in de biscuit. Maar wanneer de biscuit niet goed gaar was en ik deze dus nog een minuut of 5 in de oven zette kwamen er op de plek waar ik dus geprikt had ook harde stukjes.

8

Heb ik ook gehad. Gebruik nu de mix van Soezie die verkrijgbaar is bij de Boerenbond. De verhouding van ingredienten is nu veel anders dan toen ik de mix van Custers gebruikte. Ik gebruik nu op 250 gr. biscuitmeel 4 eieren. Krijg nu echt een luchtige biscuit zonder harde stukken. Ik had echte harde ringen in de biscuit.

9

Hooooi

10

De oorzaak is meestal te heet bakken.

Als je zondigt zondig dan lekker

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH ik denk dat ik de oplossing heb....zucht...
Vanmorgen weer 1 gebakken, 28 cm op 175 graden hetelucht. Resultaat: weer harde stukken. Ik was er zooooo flauw van. Ik had nog genoeg mix voor 1 taart, dus nadat ik nieuwe eieren heb gehaald nog een keer alleen nu 40 min waarvan de eerste 20 op 150 graden en de laatste 20 op 175 graden ..... en..... geen harde stukken.
Denk dus idd dat het kwam door te heet bakken, vind ik het nog wel vreemd dat het alleen bij grote taarten gebeurt en bij de blanda 20 cm  :s Maar goed, dit is eerst opgelost. Allemaal bedankt voor jullie reactie...

12

Goed zo! Het ligt denk ik, nu ik lees hoe heet je bakt (175 gr), inderdaad aan de hete temperatuur. Voor hetelucht is 175 veel te hoog. Ik bak 150 gr constant. Een 30 cm bv staat zeker wel 50 minuten, of nog iets langer, in de oven...