1

Onderwerp: Vraagje over baktijden

Goedemorgen,

Ik heb gisteren voor het eerst een taartje gebakken, nou ja, geprobeerd dus eigenlijk, want hij is gruwelijk mislukt  :/ ...

Ik heb de mix van funcakes gebruikt en deze in een soort van Blandaschaal (RVS schaal van ATAG) met een diameter van 15/16 cm gedaan (3/4 vol). Deze heb ik 25 minuten gebakken en toen ik hem aan het einde van de baktijd controleerde, voelde hij veerkrachtig dus heb ik hem op een rooster laten afkoelen. Iedere minuut die ik ging kijken werd mijn taartje platter en toen ik 'm uiteindelijk door de midden sneed, was hij voor het grootste deel luchtig, behalve bovenaan (tijdens het bakken dus onderaan), daar zat een hele massieve rand om het maar zo te omschrijven. Verder vond ik hem ook erg zompig  :s . Nu dus mijn vraag: hoe lang moet ik zo'n formaat bakken, want volgens mij was het duidelijk te kort...

Bij de tabellen staan hele mooie overzichten over hoeveel beslag je voor welke vorm moet gebruiken, maar ik kan daar helaas geen baktijden bij vinden. Staan die ergens anders op de site vermeld?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr.
Sandra

2

Re: Vraagje over baktijden

Baktijden zijn heel moeilijk te standaardiseren omdat het afhangt van je oven, welke stand je gebruikt en de temperatuur.
Er is hier al vaker de tip gegeven om eerst de werkelijke temperatuur in je oven te meten want zelfs al zet je die op bv. 180°, dan is die misschien wel veel hoger of lager. Je moet dus echt wat spelen met de verschillende temperaturen en uitzoeken wat voor jou het beste is.

Een schaal van dat formaat zou ik als volgt doen in mijn oven:
hete lucht, de schaal helemaal onderaan plaatsen, ong. 10-15min op 140°C, dan ong. 10-15min op 150°C en dan minstens nog 15-20min op 160°C.
Naar het einde van de baktijd op 160°C begin ik dan met te checken of het biscuit al gaar zou kunnen zijn.
Je ziet dat die niet meer gerezen is, begint al een aardig kleurtje te krijgen, als je eraan komt zakt die even in maar veert weer terug, en vooral de test met de prikker... Een prikker in het midden tot op de bodem steken, als die er schoon uitkomt en heel warm is, dan is je biscuit gaar.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3

Leer je oven kennen is mijn advies. Elke oven is anders.

Ik bak altijd op 150 gr hete lucht, constante temperatuur. De 20 cm blanda staat ca. 45 min. in de oven. Jouw maat zou ik 35 min. bakken en dan voelen. Nog een keer proberen en succes.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

4

Lieve dames,

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Zal ik jullie een klein geheimpje verklappen? Niet doorvertellen hoor!  :shh:  Anders blijf ik voor lange tijd het lachertje van dit forum... Maar eh, ik had een beetje teveel water gebruikt  :o , ongeveer 10x te veel  :lol: . Erg hè?! Volgende keer dus éérst goed lezen, dan aan de slag! Ik heb inmiddels een nieuwe poging gedaan en die zijn goed gelukt! Of ze lekker zijn, kan ik na vanavond vertellen!

Gr.
Sandra

5

MamaSan schreef:

Lieve dames,

Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Zal ik jullie een klein geheimpje verklappen? Niet doorvertellen hoor!  :shh:  Anders blijf ik voor lange tijd het lachertje van dit forum... Maar eh, ik had een beetje teveel water gebruikt  :o , ongeveer 10x te veel  :lol: . Erg hè?! Volgende keer dus éérst goed lezen, dan aan de slag! Ik heb inmiddels een nieuwe poging gedaan en die zijn goed gelukt! Of ze lekker zijn, kan ik na vanavond vertellen!

Gr.
Sandra

:)  :)  :)

Neem eens een kijkje op: www.stapeloptaart.nl. Ook voor eetbare prints op ouwel, frosty of icing.

6

:) sssssssssst