Zoetstoffen kun je niet over een kam scheren. Het is een verzamelnaam voor heel verschillende stoffen, zowel van natuurlijke als synthetische oorsprong. Suiker is ook een zoetstof dus. Het is ook een subjectieve indeling, niet alle zoetstoffen worden door iedereen als zoet ervaren.
Alles met aspartaam en acesulfaam-K probeer ik zelf zoveel mogelijk te mijden, want ik vind het ronduit smerig en niet zoet. Voor mij geen cola light dus, brrrr. Sacharine zit tegenwoordig bijna nergens meer in, maar vind ik ook vies.
Sucralose is de enige kunstmatige zoetstof die van suiker wordt gemaakt en ook hetzelfde smaakt. Je hebt er 500x zo weinig van nodig en het is ook nog eens grotendeels onverteerbaar dus caloriearm. Ik heb diverse producten ermee gehad en ik ben er wel over te spreken. In bepaalde landen maken ze er ook cola mee (Amerikaanse Coca Cola light geloof ik) en dat zou ik graag proberen, maar hier is er niet aan te komen. Het is namelijk pas in 2004 in Europa goedgekeurd, en toen was de cola met aspartaam hier al op de markt. Ik heb (nog?) geen ervaring met het gebruik van sucralose tijdens het bakken, er is nogal slecht aan te komen.
Maar eigenlijk gaat er niets boven lekkere echte suiker, oftewel saccharose. Alleen jammer van die calorieen ![:s](https://forum.deleukstetaarten.nl/extensions/dlt_smiles/img/huh.png)