26

Re: wat moet lekkere marsepein hebben, en wat vinden jullie ervan !!

Er moet in ieder geval GEEN zoetstof inzitten.
ik was laatst bij een niet nader te noemen winkel om hooi te halen voor 't konijn zag ik "marsepein 1:3" liggen althans die benaming stond er op. Nu lees ik altijd de etiketten en ik stuiterde bijna toen ik las dat er zoetstof inzat!!
Toch maar even omgereden voor Zeelandia (dat lust ik zelfs terwijl ik geen fan ben)

27

Zoetstoffen?? Het moet toch niet gekker worden!

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

28

Zeelandia bevat ook een zoetstof, namelijk sorbitol. Het heeft in de marsepein echter niet de functie van zoetstof, maar die van vochtvasthoudend middel (ook wel 'bevochtigingsmiddel').

29

SugaHolic schreef:

Zeelandia bevat ook een zoetstof, namelijk sorbitol. Het heeft in de marsepein echter niet de functie van zoetstof, maar die van vochtvasthoudend middel (ook wel 'bevochtigingsmiddel').

Dat staat niet in/op/bij de ingrediënten op de doos zelf....... (die heb ik er even bijgepakt om het na te kijken)......  :s

Daar staat alleen: suiker, amandelen [amandelen], stabilisator E420, verdikkingsmiddel E466, voedingszuur E330, invertase.

(Tenzij één van de bovengenoemde ingrediënten gelijk is aan sorbitol/zoetstof......  :+)

30

E420 is volgens Wikipedia sorbitol....

Weer wat geleerd  O-)

31

Danielle_mvs schreef:

E420 is volgens Wikipedia sorbitol....

Weer wat geleerd  O-)

Dat bedoel ik, dank je wel, ook weer wat geleerd!  :D

32

Goh... beetje jammer eigenlijk...

Groetjes, Petra

33

Ja Petra ik begrijp je gevoel heb ik dus ook.

Kleinste krijgt dus geen marsepein op haar meptaartje wanneer grote zus jarig is!
Is wel off-topic maar het zit in zoveel producten niet normaal zelfs in Fristi(!) Voor mezelf ben ik minder kritisch maar mijn kinderen krijgen dat dus niet. Sorbitol schijnt wel minder slecht te zijn dan aspartaam e.d., maar toch, zoetstoffen zijn gewoon niet goed voor kinderen.

34

Ik ben ook echt anti zoetstof. Ik kijk altijd alle etiketten na of het er niet in zit. Ik proef het ook altijd meteen, maar dus niet met de marsepein die vind ik lekker  :lol:

Groetjes, Petra

35 Laatst bewerkt door SugaHolic (04-02-2012 21:42)

Zoetstoffen kun je niet over een kam scheren.  Het is een verzamelnaam voor heel verschillende stoffen, zowel van natuurlijke als synthetische oorsprong.  Suiker is ook een zoetstof dus. Het is ook een subjectieve indeling, niet alle zoetstoffen worden door iedereen als zoet ervaren.

Alles met aspartaam en acesulfaam-K probeer ik zelf zoveel mogelijk te mijden, want ik vind het ronduit smerig en niet zoet. Voor mij geen cola light dus, brrrr. Sacharine zit tegenwoordig bijna nergens meer in, maar vind ik ook vies.

Sucralose is de enige kunstmatige zoetstof die van suiker wordt gemaakt en ook hetzelfde smaakt. Je hebt er 500x zo weinig van nodig en het is ook nog eens grotendeels onverteerbaar dus caloriearm. Ik heb diverse producten ermee gehad en ik ben er wel over te spreken. In bepaalde landen maken ze er ook cola mee (Amerikaanse Coca Cola light geloof ik) en dat zou ik graag proberen, maar hier is er niet aan te komen. Het is namelijk pas in 2004 in Europa goedgekeurd, en toen was de cola met aspartaam hier al op de markt. Ik heb (nog?) geen ervaring met het gebruik van sucralose tijdens het bakken, er is nogal slecht aan te komen.

Maar eigenlijk gaat er niets boven lekkere echte suiker, oftewel saccharose. Alleen jammer van die calorieen  :s

36

idd!! liefst de 1:2 marsepein!!
heb meestal de damco, soms de horeca versie.
puur omdat ik moeilijk aan de 1:2 zeelandia kan komen die ook betaalbaar is (damco = per 6 kilo 37.50 en dan bestel ik het met andere dingen zodat de verzending verdeeld is over alles)
alleen met rood en rose spijbel ik met puzzelplaatjes nog wel eens. maar met de bekleding niet!!!!

(maar wist je dat die supersupersuper smerige en droge marsepein van de xenos ook 33% amandelen heeft?)

en dan de kleurstoffen.... voor mijn idee zit er in sugarflair minder Enummers dan de wilton? of verbeeld ik me dat? kleurt ook heel anders! welk merk kleurstoffen heeft de minste rommel erin zitten?

en heb je ook een tip voor me om blanke marsepein mooi wit te kleuren? (zodat ik voetbalshirts kan maken zonder 'vieze' marsepein...)

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

37

rorico schreef:

heb je ook een tip voor me om blanke marsepein mooi wit te kleuren?

Zie hier.

38

rorico schreef:

puur omdat ik moeilijk aan de 1:2 zeelandia kan komen die ook betaalbaar is (damco = per 6 kilo 37.50 en dan bestel ik het met andere dingen zodat de verzending verdeeld is over alles)
alleen met rood en rose spijbel ik met puzzelplaatjes nog wel eens. maar met de bekleding niet!!!!

(maar wist je dat die supersupersuper smerige en droge marsepein van de xenos ook 33% amandelen heeft?)

en dan de kleurstoffen.... voor mijn idee zit er in sugarflair minder Enummers dan de wilton? of verbeeld ik me dat? kleurt ook heel anders! welk merk kleurstoffen heeft de minste rommel erin zitten?

en heb je ook een tip voor me om blanke marsepein mooi wit te kleuren? (zodat ik voetbalshirts kan maken zonder 'vieze' marsepein...)

marsepein wordt nooit helemaal wit met zelf kleuren. Ik heb laatst een eigen merk witte marsepein gekocht en die was helemaal wit. Geen flauw idee van de verhoudingen. was hier op het dorp te koop

Smart critiques, Stupid creates

39 Laatst bewerkt door rorico (04-02-2012 22:27)

dankje sugaholic, dan de poeder eens proberen!

@martjan, ja, je kan wel meer voorgekleurde wit kopen van diverse merken, ook van funcakes, maar vind ik niet lekker.

40

Ik gebruik ook altijd de 1:2  :Y  :D . Wij hebben een ambachtelijke molen is de buurt en zij verkopen ook marsepein 1:2. Erg lekker inderdaad.

wat ik alleen wel een beetje nadeel vind is dat door het hoge percentage amandelen je de marsepein snel olieachtig kneed. Gaat nog wel eens mis met kleuern. Heb je daar misschien een tip voor?

41

ehhhh, helemaal geen last van!

42

djehr schreef:

Ik gebruik ook altijd de 1:2  :Y  :D . Wij hebben een ambachtelijke molen is de buurt en zij verkopen ook marsepein 1:2. Erg lekker inderdaad.

wat ik alleen wel een beetje nadeel vind is dat door het hoge percentage amandelen je de marsepein snel olieachtig kneed. Gaat nog wel eens mis met kleuern. Heb je daar misschien een tip voor?

hoi, zou niet moeten gebeuren.
Wel altijd marsepein kleuren-gebruiken op kamertemp.

groet  mpbart

43

rorico schreef:

aribacakes verkoopt zeelandiamarsepein van 6 kilo voor 35 euro. Volgens mij de goedkoopste aanbieder tot nog toe wat ik tegen kom. Wél nog je verzendkosten betalen..

En vrouwtjedeeg verkoopt kleurstoffen die volledig natuurlijk zijn. Ze heeft maar 6 basiskleuren, maar dan heb je er in ieder geval weer 6 waar niet van die chemische rommel in zit.

Zelf even www ervoor en .nl erachter zetten om deze webshopjes te vinden.

44

Wat is de verhouding dan van de marsepein van 250 gr. van de webshop?
Staat er namelijk niet op.
Tegenwoordig heb ik de blanke van de webshop met verhouding 1:4.
Kan ik via de webshop ook andere verhoudingen kopen?
Wil wel een het verschil merken eigenlijk.

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

45

dankje mieperdepiep! ga even opslaan!!wel jammer dat ook die niet de 1:2 heeft van zeelandia. 1:2 blijft m'n voorkeur houden. en die kan ik van damco bij ellen krijgen.

@knollie, de gekleurde marsepein in webshop is 1:4.
je kan nog blanke 1:3 in webshop krijgen, maar dat is ook van funcakes.......

46

Ik heb de 1:3 nog niet kunnen vinden in de webshop.
Moet nog maar eens kijken dan....
Koop tegenwoordig alleen nog maar de blanke.

Groetjes Knollie en bedankt voor je antwoord

Uit je dak met GEBAK!!!!

47

Knollie schreef:

Ik heb de 1:3 nog niet kunnen vinden in de webshop.
Moet nog maar eens kijken dan....
Koop tegenwoordig alleen nog maar de blanke.

Groetjes Knollie en bedankt voor je antwoord

iets verder naar beneden scrollen, en dan heb je hem  ;)
http://www.deleukstetaartenshop.nl/mars … -4175.html

48

Toen ik nog taarten maakten, bestelde ik eerst mijn marsepijn bij de hebshop. Totdat ik Bart ontmoette, nu geef ik mensen zelfs advies dat ze het bij Bart moeten halen, veel lekkerder!!  :P

Dus als je echt wilt weten hoe het smaakt, en je bent in de buurt van Alphen aan den Rijn, dan zou ik echt eens bij Bart aangaan!! Je mag vast een stukje proeven  :P  :P  :P  :P  :P  :P Echt de moeite waard!! En Bart verkoopt nog veel meer dan alleen marsepein!!  :)

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

49 Laatst bewerkt door chanttie57 (08-03-2012 12:56)

Toen ik nog taarten maakten, bestelde ik eerst mijn marsepein bij de hebshop. Totdat ik Bart ontmoette, nu geef ik mensen zelfs advies dat ze het bij Bart moeten halen, veel lekkerder!!  :P

Dus als je echt wilt weten hoe het smaakt, en je bent in de buurt van Alphen aan den Rijn, dan zou ik echt eens bij Bart aangaan!! Je mag vast een stukje proeven  :P  :P  :P  :P  :P  :P Echt de moeite waard!! En Bart verkoopt nog veel meer dan alleen marsepein!!  :)

Overwin woede met liefde, overwin het kwade met het goede. (boehda)         www.taartenomopteeten.mijnalbums.nl

50

chanttie57 schreef:

sorry 2 x gepost 1 x genoeg!!  :)