1

Onderwerp: suikerziekte

Hallo,

Graag wil ik even informeren of er iemand weet of je bij het maken van gebak of vullingen de suiker kan vervangen door bv zoetstof?

Ik zou graag tiramisu maken maar vroeg me af of ik de suiker hier kan vervangen door zoetstof. Er staat wel op de verpakking geschikt voor koken of bakken . Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

(Ik heb namelijk een genetische ziekte waar suikerziekte een gevolg van is. En ik heb onlangs namelijk ook vernomen dat ik mijn buikloop vermoedelijk had door de zoetstof die in producten zit. En de huisdokter had mijn medicatie net veranderd en rond die periode was ik ook net veranderd van zoetstof. Vroeger gebruikte ik de zoetstof die los verpakt is om te scheppen bij mijn koffie en nu gebruik ik kleine tabletjes. Dus helaas weet ik niet of mijn buikloop van de zoetstof is. Dus ben ik wel een beetje bang om het allemaal zo maar uit te proberen.)

Als er iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag.

Alvast bedankt.

Groetjes
Els

2 Laatst bewerkt door miep75 (05-03-2012 17:07)

Re: suikerziekte

zoetstoffen zijn soms slechter als gewoon suiker .

3

Zoetstof is inderdaad niet goed en daar kun je buikloop van krijgen. Ik heb geen ervaring met zoetstof in (bak)gerechten dus daar kan ik je niet mee helpen

Er is nu wel een nieuwe (of eigenlijk al oude) zoetstof op de markt. Dit heet Stevia. Ik weet niet of ze deze ook hebben voor bakken en zo. Ik heb hier de zoetjes van maar vind deze niet erg lekker (neem ze wel omdat dit goede/veilige zoetstof is, denk ik....)

4

Esther68 schreef:

Er is nu wel een nieuwe (of eigenlijk al oude) zoetstof op de markt. Dit heet Stevia. Ik weet niet of ze deze ook hebben voor bakken en zo. Ik heb hier de zoetjes van maar vind deze niet erg lekker (neem ze wel omdat dit goede/veilige zoetstof is, denk ik....)

http://www.detuinen.nl/pl-w-belgium.html#tabs

5

Iedereen al bedankt voor de reacties.

Stevia hebben we ook besproken in het U Z Leuven maar omdat het hier nog niet zo lang op de markt is wilden ze er ook geen uitspraken over doen.

Misschien toch maar eens proberen om iets te maken met zoetstof.

6 Laatst bewerkt door JPS (05-03-2012 22:29)

-ik heb stevia zoetjes geprobeerd en stevia vloeibaar zoetstof maar geeft wel een aparte bijsmaak

-de stevia kristalsuiker linkje nog niet geprobeerd maar zal denk ik hetzelfde bijsmaak hebben
-de Stevia kristal is wel erg duur in vergelijking met gewone suiker

-kijk inderdaad uit met chemische zoetstoffen, de maximale dosis is daarmee snel overschreden en dat geeft onprettige bijverschijnselen op de wc

gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

7

JPS schreef:

-de stevia kristalsuiker linkje nog niet geprobeerd maar zal denk ik hetzelfde bijsmaak hebben

Ja klopt het is idd een stuk duurder maar het is 300 x zoeter dan suiker dus je hebt er echt heel weinig van nodig. hier gaan er 3 druppels in de koffie of thee. Dan doe je heel lang met 100 ml.

8

Nou heb je ook nog diverse soorten zoetstof.
Voor welke ben je gevoelig?

Aspartaam is de meest bekende en vaak gebruikte intensieve zoetstof. De smaak benadert zeer sterk deze van sucrose.
Aspartaam is samengesteld uit 2 stoffen die van nature in voedingsmiddelen zoals melk, eieren, bananen, vlees, ...en in ons lichaam voorkomen ( 2 aminozuren namelijk asparaginezuur en fenylalanine). De energetische aanbreng van aspartaam is vergelijkbaar met suiker maar de zoetkracht is beduidend groter, en er is dus beduidend minder nodig. Aspartaam levert bijgevolg een te verwaarloosbare hoeveelheid calorieën en heeft geen invloed op de bloedsuikerwaarde. Aspartaam wordt niet gemetaboliseerd door de mondflora en is dus niet destructief voor de tanden.

Sacharine en cyclamaten zijn de oudste kunstmatige zoetstoffen met een sterke zoetkracht, maar de smaak is niet steeds aanvaardbaar zodat hun gebruik de laatste jaren sterk afgenomen is.

Acesulfaam K is een zoetstof die geen calorische waarde heeft en zeer stabiel is. Deze stof wordt in de voedingsindustrie vaak in combinatie met aspartaam gebruikt. Op die manier wordt een product verkregen dat kookbestendig is. De ADI waarde voor deze zoetstof bedraagt 9 mg/kg/dag. Een normaal huishoudelijk verbruik zal niet leiden tot het overschrijden van deze waarde.

Sucralose is eveneens een kunstmatig zoetmiddel. Sucrose wordt chemisch zodanig behandeld dat een stof verkregen wordt die niet door het lichaam opgenomen kan worden. Dit, tot nu toe ook als veilig beschouwd, kunstmatig zoetmiddel bevat geen calorieen en heeft geen invloed op de bloedsuikerwaarden.

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

9

angelz schreef:
JPS schreef:

Ja klopt het is idd een stuk duurder maar het is 300 x zoeter dan suiker dus je hebt er echt heel weinig van nodig. hier gaan er 3 druppels in de koffie of thee. Dan doe je heel lang met 100 ml.

Op zich klopt dat wel van die 300x maar bij zoetjes en kristal zoetstof is dit niet zo.
Deze zijn nl ongeveer 1 op 1 vervanging van de gebruikelijke producten
Bij stevia kristal gaat dat niet helemaal op omdat het ook afhankelijk is van de totale hoeveelheid. Staat ook ergens op die site waar ik het linkje van gaf.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

10

ireen123 schreef:

Nou heb je ook nog diverse soorten zoetstof.
Voor welke ben je gevoelig?

Aspartaam is de meest bekende en vaak gebruikte intensieve zoetstof. De smaak benadert zeer sterk deze van sucrose.
Aspartaam is samengesteld uit 2 stoffen die van nature in voedingsmiddelen zoals melk, eieren, bananen, vlees, ...en in ons lichaam voorkomen ( 2 aminozuren namelijk asparaginezuur en fenylalanine). De energetische aanbreng van aspartaam is vergelijkbaar met suiker maar de zoetkracht is beduidend groter, en er is dus beduidend minder nodig. Aspartaam levert bijgevolg een te verwaarloosbare hoeveelheid calorieën en heeft geen invloed op de bloedsuikerwaarde. Aspartaam wordt niet gemetaboliseerd door de mondflora en is dus niet destructief voor de tanden.

Sacharine en cyclamaten zijn de oudste kunstmatige zoetstoffen met een sterke zoetkracht, maar de smaak is niet steeds aanvaardbaar zodat hun gebruik de laatste jaren sterk afgenomen is.

Acesulfaam K is een zoetstof die geen calorische waarde heeft en zeer stabiel is. Deze stof wordt in de voedingsindustrie vaak in combinatie met aspartaam gebruikt. Op die manier wordt een product verkregen dat kookbestendig is. De ADI waarde voor deze zoetstof bedraagt 9 mg/kg/dag. Een normaal huishoudelijk verbruik zal niet leiden tot het overschrijden van deze waarde.

Sucralose is eveneens een kunstmatig zoetmiddel. Sucrose wordt chemisch zodanig behandeld dat een stof verkregen wordt die niet door het lichaam opgenomen kan worden. Dit, tot nu toe ook als veilig beschouwd, kunstmatig zoetmiddel bevat geen calorieen en heeft geen invloed op de bloedsuikerwaarden.

Ik heb meer dan een jaar problemen gehad met mijn buikloop. Toen ik onlangs op controle ben gegaan in Leuven belde de diëtiste voor info over mijn medicatie naar een collega uit het UZ Leuven en deze heeft toen vermeld dat ik waarschijnlijk op de zoetstof reageer. Ik gebruikte het enkel in de koffie maar het blijkt dus ook in cola zero enzo te zitten. Deze producten gebruik ik natuurlijk ook. Ik vermoed dat het Aspartaan zal zijn.

Trouwens iedereen al bedankt voor de informatie .