1

Onderwerp: Tempreren

In het forum wordt gesproken over tempreren. Wanneer doe je dit? Alleen als het kapsel vrij droog is? En waarmee kan dit, buiten likeuren, nog meer? Ranja?

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

2

Re: Tempreren

ik doe het altijd met suikersiroop (1 deel water 1 deel suiker even laten opkoken) en soms doe ik er likeur door.
Maar 't is ook mogelijk met appelsiensap en dergelijke.
Ik heb het ook al is gedaan met witte wijn en dat was super van smaak.

als je een stukje bscuit over hebt even iets nieuws uitproberen zou ik zeggen :cool:

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

3

Het heet tremperen en is het bedruppelen van gebak met een likeur een gemaakte of gekochte siroop etc.

Je kunt het beste een siroop voor tremperen zelf maken. 

Dit is de basis voor een trempeersiroop

100 gram suiker
100 gram water
20 gram glucose

Alles in een pan doen (groter dan de inhoud want eht gaat bruisen)

Verwarmen en laten koken op een laag vuur, evetueel groezelig schuim afscheppen, de kanten met een vochtige kwast naar beneden wassen en dit 4 minuten volhouden.
De siroop van het vuur afhalen en nu de smaak toevoegen in de vorm van speciale smaakessence (paar druppels) of 50 ml likeur of andere sterke drank naar keuze, geheel af laten koelen en in flesje gieten, dop erop en bewaartijd is redelijk lang.

I believe in Sandy Claws

4

belluna schreef:

ik doe het altijd met suikersiroop (1 deel water 1 deel suiker even laten opkoken) en soms doe ik er likeur door.
Maar 't is ook mogelijk met appelsiensap en dergelijke.
Ik heb het ook al is gedaan met witte wijn en dat was super van smaak.

als je een stukje bscuit over hebt even iets nieuws uitproberen zou ik zeggen :cool:

Als je een ongezoet fruitsap gebruikt moet je er zeker van zijn dat de taart binnen 24 uur geconsumeerd wordt, ongezoet fruitsap en cake samen kunnen een exploseve bacteriegroei veroorzaken bij kamertemperatuur.

I believe in Sandy Claws

5

Granny W. schreef:

Het heet tremperen en is het bedruppelen van gebak met een likeur een gemaakte of gekochte siroop etc.

Tremperen: ik wist dat ik niet goed zat met de letters. Bedankt voor de correctie.

Ga ik zeker proberen. Maar wanneer? Moet dit altijd of alleen als het kapsel vrij droog is?

Groetjes, Ria
"Le talent, ça n'existe pas, le talent, c'est avoir l'envie de faire quelque chose."

6

Ria (M.C.) schreef:
Granny W. schreef:

Tremperen: ik wist dat ik niet goed zat met de letters. Bedankt voor de correctie.

Ga ik zeker proberen. Maar wanneer? Moet dit altijd of alleen als het kapsel vrij droog is?

Is een kwestie van smaak, ik trempeer alles, het geeft extra vocht en smaak aan elk soort cake, daardoor trekt/zuigt een cake ook minder aan een vulling zeg maar.

Ik trempeer alle soorten cake, botercakes, biscuit, poundcake, genovese, madeira etc.  Afhankelijk van wat ik wil creeren gebruik ik een trempeersiroop of gewoon een likeur rechtstreeks.

Het beste wat je kunt doen is voor je zelf eens een cake maken, deze verdelen in kleinere stukken en hierop een scala van dingen loslaten zoals tremperen in verschillende vormen, vullingen etc, zo kun je van te voren veel beter inschatten hoe een cake gaat worden als je het zelf al eens uitgeprobeerd en geproefd hebt.

Cakedecoreren is natuurlijk leuk maar als de basis niet te pruimen is dan kan het mooiste buitenkantje dat niet goedmaken......

I believe in Sandy Claws

7

Ik lees over voortremperen als de cake nog warm is. Betekent dit dat je als hij afgekoeld is nog een keer moet tremperen? Of is het een keuze maken tussen tremperen als de cake nog warm is of als hij afgekoeld is en zo ja, wat heeft dan de voorkeur om de smaak het meest tot zijn recht te laten komen?

Groetjes, Ria

8

Ria (M.C.) schreef:

Ik lees over voortremperen als de cake nog warm is. Betekent dit dat je als hij afgekoeld is nog een keer moet tremperen? Of is het een keuze maken tussen tremperen als de cake nog warm is of als hij afgekoeld is en zo ja, wat heeft dan de voorkeur om de smaak het meest tot zijn recht te laten komen?

Tijdens het afkoelen verliest een cake veel vocht (uitwasemen) dit ga je tegen door te tremperen of voorhand (bij een kapsel niet nodig, die koelt razendsnel)

Door een cake minstens een nacht te laten rusten in een afgesloten container krijgt nu het vocht de kans door de gehele cake te trekken en  zich te zetten, zowel kapsel als cake worden hier structureel beter van, makkelijker te snijden, minder kruimels.

Het tremperen van de lagen is om meer vocht lokaal te geven, smaak en de cake/kapsel minder vocht uit de vulling te laten trekken.

Je moet dat niet als veel vocht zien, ik spray 2 a 3 keer over een afkoelende cake cake, dan op de lagen 1 tot 3 keer sprayen per laag.....beetje afhankelijk hoe de cake aanvoelt en welke vulling.

De smaak is bij mij aangepast aan de vulling dus maak ik bvb een Bailey's buttercream dan trempeer ik met Bailey's etc., ik ben zelf geen voorstander voor te veel verschillende smaakjes in 1 taart.

I believe in Sandy Claws

9

Voordat je de cake in een afgesloten container doet om hem 24 uur te laten rusten, dient hij toch wel geheel afgekoeld te zijn?

Bestaat het risico niet dat hij klef wordt?

Groetjes, Ria

10

Ria (M.C.) schreef:

Voordat je de cake in een afgesloten container doet om hem 24 uur te laten rusten, dient hij toch wel geheel afgekoeld te zijn?

afgekoeld.

Zo doe ik het in elk geval en is het mij ook op school geleerd...

groetjes, Katleen  - patissière en cakedesigner, met workshops!

11

Ria (M.C.) schreef:

Ik zet in mijn recepten altijd, af laten koelen op een rooster, laten rusten voor de nacht in een afgesloten container......... :)

I believe in Sandy Claws

12

Wat wordt er bedoeld met afgesloten container?

En als de biscuit warm is kan je toch niet snijden en temperen?
Of begrijp ik het niet :s

Moshana's taarten, magie is niet ver te zoeken
www.facebook.com/moshanas.taarten

13

Iets wat afgesloten is en spullen in kunnen. Een bewaardoos ofzo van plastic.. en

Lekker geupt trouwens, 2007 is al best lang geleden
Dacht dat t topic over chocola zou gaan... :+