Ria (M.C.) schreef:Ik lees over voortremperen als de cake nog warm is. Betekent dit dat je als hij afgekoeld is nog een keer moet tremperen? Of is het een keuze maken tussen tremperen als de cake nog warm is of als hij afgekoeld is en zo ja, wat heeft dan de voorkeur om de smaak het meest tot zijn recht te laten komen?
Tijdens het afkoelen verliest een cake veel vocht (uitwasemen) dit ga je tegen door te tremperen of voorhand (bij een kapsel niet nodig, die koelt razendsnel)
Door een cake minstens een nacht te laten rusten in een afgesloten container krijgt nu het vocht de kans door de gehele cake te trekken en zich te zetten, zowel kapsel als cake worden hier structureel beter van, makkelijker te snijden, minder kruimels.
Het tremperen van de lagen is om meer vocht lokaal te geven, smaak en de cake/kapsel minder vocht uit de vulling te laten trekken.
Je moet dat niet als veel vocht zien, ik spray 2 a 3 keer over een afkoelende cake cake, dan op de lagen 1 tot 3 keer sprayen per laag.....beetje afhankelijk hoe de cake aanvoelt en welke vulling.
De smaak is bij mij aangepast aan de vulling dus maak ik bvb een Bailey's buttercream dan trempeer ik met Bailey's etc., ik ben zelf geen voorstander voor te veel verschillende smaakjes in 1 taart.
I believe in Sandy Claws