1 Laatst bewerkt door mrsvanbemmel (28-02-2012 21:53)

Onderwerp: wel of niet in de koelkast?!

hoii,
ik ben bezig met een taart voor mijn zus.
ze wilt bananen vulling (met slagroom) bekleed met marsepein.
nou heb ik gelezen dat je marsepein beter niet in de koelkast kan doen, maar de slagroom moet wel in de koelkast neem ik aan?!
moet de taart nou wel of niet in de koelkast?! hoe doen jullie dit?!
alvast bedankt.

"Mensen die opgeven zullen nooit weten hoe dicht ze bij hun doel waren"

2

Re: wel of niet in de koelkast?!

marsepein hoeft niet in de koelkast te worden bewaard, maar mag er wel in als het zit om een taart met een vulling die in de koelkast moet.

Biggeltaart schreef:

marsepein hoeft niet in de koelkast te worden bewaard, maar mag er wel in als het zit om een taart met een vulling die in de koelkast moet.

dank je wel voor je antwoord.
dus ik kan hem na het bekleden gewoon de koelkast inschuiven?!

"Mensen die opgeven zullen nooit weten hoe dicht ze bij hun doel waren"

4

ja, geen probleem. Wel op letten dat er niets met een luchtje in de koelkast staat (salami of zo).
Of in een doos en dan in de koelkast. Liever geen plastic doos.

De marsepein kan wel gaan zweten wanneer het uit de koelkast komt, maar hier kun je weinig aan doen door de slagroom in de vulling. Wanneer je een andere vulling had genomen die niet in de koelkast hoeft dan kun je de taart op een andere plek bewaren en dan gaat de marsepein niet zweten. Zou je 'm toch in de koelkast bewaren dan een paar uur voor serveren uit de koelkast halen en op laten drogen mocht er toch condensvorming zijn.

5

Gewoon in een taartdoos en dan zweet er niks.

6

Zweten gebeurt pas als de taart uit de koelkast komt en dan bij een hoge luchtvochtigheid en een hogere omgevingstemperatuur. Voorlopig zal er nog niets gaan zweten, daar is het het weer niet voor (helaas, haha!).

7

of gewoon bloot  ;)  dat gaat ook  :thumb:  :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

8

Carien schreef:

of gewoon bloot  ;)  dat gaat ook  :thumb:  :Y

Kan wel maar de kans op condens is groter. en met n doos gaat ie ook niet naar iets anders ruiken of perongeluk kapot door roosters of iets anders in je koelkast. Heb vaak gehad dat ik dacht dat t wel zou passen..

9

Mijn dozen zijn vaak te groot voor in de koelkast (door de grote onderplaat heb ik dan toch een grote doos nodig). Dus de taart gaat in zijn blootje de koelkast in. Als je em er uit haalt wordt ie wat plakkerig, maar dat droogt weer keurig op hoor. Totaal geen probleem met marsepein.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl