1

Onderwerp: [FEEDBACK] Mijn eerste stapeltaartje met lussenstrik

Hallo allemaal,

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3HY4YEBD-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EL37SNQ6-D.jpg

Ik ben ongeveer een half jaar bezig met het decoreren van taarten.
Afgelopen vrijdag (24 feb.) heb ik mijn eerste stapeltaartje gemaakt en daarbij ook mijn eerste lussenstrik met 2 kleuren gemaakt.
Oja, ik post nu ook voor de eerste keer iets, dus best spannend en ik ben benieuwd...  :)
Ik ben er best trots op, maar toch heb ik nog een aantal vragen:
- Ik heb mijn bovenste taartje los op de bovenste taart gezet. Mijn bovenste taartje had natuurlijk standaard al een taartkarton, maar om het bovenste taartje er gemakkelijker af te krijgen, had ik er nog een extra taartkarton onder gedaan. Het werkte op zich wel goed, maar natuurlijk ging de fondant van de onderste taart kapot toen in bij het aansnijden het bovenste taartje verwijderde. Heb ik nou een goede manier gebruikt om te stapelen of weet iemand betere of andere manieren?
- Met de strik ben ik al een aantal dagen eerder begonnen, zodat deze goed hard kon worden. Ik heb overigens geen tylose gebruikt, de fondant is uit zichzelf hard geworden en gelukkig is de strik niet ingezakt op de taart. Ik vraag me wel af hoe de lussen van de strik vastgezet kunnen worden. Ik had nu alleen de onderste laag strikken met een beetje water vastgeplakt aan een cirkel van fondant. Over die laag had ik weer een cirkel fondant gedaan, maar daarna vond ik het moeilijk om de lussen te bevestigen, dus had ik ze er maar los opgelegd. De bovenste strik heb ik in een bolletje fondant geduwd, zodat deze rechtop bleef staan. Ook dit bleef in princiepe wel goed staan. Iemand tips?

Alvast bedankt en bedankt voor het kijken  ;)

Groetjes, Denise

Re: [FEEDBACK] Mijn eerste stapeltaartje met lussenstrik

Wauw, hij is erg mooi!
Misschien kan je de strik laag per laag vastzetten met icing en ondersteunen in de juiste positie met keukenpapier? Maar ik heb zelf geen ervaring hiermee dus er zijn zeker mensen die er meer van zullen afweten.  ;)

3 Laatst bewerkt door meetje (27-02-2012 10:39)

hij is erg mooi geworden zeg. En die kleuren, dan krijg je zin in het voorjaar :)

Om je vraag te beantwoorden voor het stapelen.
IK gebruik tegenwoordig altijd de zilver/goude taartkartons. Die zijn aan beide kanten glad en dat blijft ook niet aan je marsepein of fondant plakken. Heb je gewoon die witte kartonnen (en die moet je ook gewoon opmaken :), dan knip je een rondje van je bakpapier uit en leg dat op je taart en daarop je taartkarton.

De strikken maak ik idd ook met rondjes fondant en met keukenpapier ertussen laat ik de lussen op hun goede plaats drogen.
IK zet ze meestal vast met tyloselijm of icing. Lijm duurt wel langer voordat het droog is.

succes!!

4

heel mooi gedaan en wat een leuke kleur

5

Bedankt voor jullie reacties en bruikbare tips.
Ga ik de volgende keer zeker uitproberen  ;)

6

De tips die Meetje noemt zou ik precies zo doen!

Verder een geweldige taart zeg! Heel stijlvol en strak!

"Kleine muisjes hebben kleine wensjes, beschuitjes met gestampte mensjes" (John O' Mill)
Groetjes Natasja S

7

Oja, ik heb dan eigenlijk nog een vraag:
Welke icing kan ik dan het beste gebruiken?
Misschien een domme vraag, maar ik heb nog nooit icing gebruikt.
En kan ik die icing ook nog ergens anders voor gebruiken?
En wordt die icing hard dan, zodat de lussen goed op hun plek blijven staan?

(het zijn toch wat meer vragen geworden, haha)  ;)

8 Laatst bewerkt door anoesz74 (02-03-2012 21:13)

mooie strik geworden al is die los...
ook ik heb vorige week mijn eerste strik gemaakt, ik heb hem ook met icing vastgezet, er staat tussen de recepten hier in het forum een heel simpel recept voor icing :

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/24/Royal+Icing/

die kun je zelf kleuren en die wordt inderdaad hard, waardoor de lussen uiteindelijk goed blijven zitten....
Die icing kun je ook nog voor letters spuiten gebruiken, of andersoort toefjes of decoratie, natuurlijk wel voordat die helemaal hard is...