1 Laatst bewerkt door mamatina1012 (27-02-2012 19:29)

Onderwerp: citroencupcakes en allereerste cake pops

Mijn vader werd 63 en dat verdient uiteraard wat lekkers
http://www.mijnalbum.be/Foto-FI6AGBZM.jpg
Citroen/hazelnootcupcakes met een topping van limoncello botercrème, schuimpjes en caramelschifers

Het cakeje was zeer lekker maar was onvoldoende gerezen.  De caramelschilfers waren verbrand.  Volgens het receptmoest ik de suiker op een bakbapiertje strooien en vervolgens 25 min. op 200° in de oven schuiven.  Heb het slechts 18 min. erin gedaan en was al te donker.  Iemand tips?  De limoncello crème was super

http://www.mijnalbum.be/Foto-JT6BWXAB.jpg
De allereerste cake pops zijn een feit.  Ze waren super lekker, daar was iedereen het over eens.  Maar ik wilde witte, zwarte en blauwe pops.  Ik had nog geen candy melts in huis dus ik wilde pure chocola gebruiken.  Dat ging perfect en witte chocola met blauwe kleurstof.
Ik had room gekookt en dat over de witte chocola gegoten en daarna wilde ik de pops hierin soppen.  Dat lukte prima met de pure chocola, maar blijkbaar gaat dat dus niet met witte.  De witte chocola bleef te vloeibaar en dekt dus niet.  Heb dan maar 2 laagjes gedaan, maar nog steeds niet mooi wit of blauw.  De witte en blauwe chocola bleef ook steeds een beetje kleverig.  Als 2 pops elkaar raken, blijven ze dus plakken met lelijke stukken tot gevolg.
Iemand tips om het met chocola te doen of werkt iedereen met candy melts?

Kortom.  elke eerste keer is een beetje knoeien  :) maar iedereen vond het toch een goede poging.  En ze wilden er meer.

2

Re: citroencupcakes en allereerste cake pops

Ziet er lekker uit!  :Y

Bij witte chocola is de samenstelling heel anders dan bij melk of puur. Als je dan room o.i.d. toevoegt moet dat ik veel mindere mate dan bij de melk of puur om hetzelfde effect te bereiken :) Dus misschien valt daar nog wat winst te pakken?

Groetjes, Monique

3

Ziet er goed uit, zelf werk ik altijd met candy melts, vindt dat erg fijn werken! Dat dekt iig goed, het is dan wel wat dikkig, als je het wat minder dik wilt hebben kan je er altijd nog wat crisco doorheen doen.

you can't buy happines but you can buy chocolate, that's kind of the same thing ;-), voor meer taartjes kan je ook mijn fb pagina bekijken https://www.facebook.com/youcake.nl

Ik heb nog maar één keer cake-pops gemaakt, een deel met chocolade, een deel met candymelts.
Melk/pure chocolade ging heel goed, wit dekte inderdaad niet (en werd snel brokkelig in de au bain marie.. Bij geen enkele chocolade heb ik room gedaan, waarom doe jij dit? Moet dat eigenlijk?

Je cupcakes zien er heel lekker uit, wat een smakencombinatie :)

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

yvonnevantilburg schreef:

Ik heb nog maar één keer cake-pops gemaakt, een deel met chocolade, een deel met candymelts.
Melk/pure chocolade ging heel goed, wit dekte inderdaad niet (en werd snel brokkelig in de au bain marie.. Bij geen enkele chocolade heb ik room gedaan, waarom doe jij dit? Moet dat eigenlijk?

Je cupcakes zien er heel lekker uit, wat een smakencombinatie :)

Ik ben van een ganache uitgegaan i.p.v. gesmolten chocola. 
Als je dus gewoon chocola smelt gaat dit ook? 
Zal ik volgende keer eens proberen. 
Jij hebt ook de witte chocola geprobeerd.  En zonder room dekt het dus ook niet.  Zal volgende keer dan maar candymelts gaan kopen.

Bedankt voor de info.

Ik ben van een ganache uitgegaan i.p.v. gesmolten chocola. 
Als je dus gewoon chocola smelt gaat dit ook? 
Zal ik volgende keer eens proberen. 
Jij hebt ook de witte chocola geprobeerd.  En zonder room dekt het dus ook niet.  Zal volgende keer dan maar candymelts gaan kopen.

Bedankt voor de info.

Ja met gewone chocolade ging het heel goed! Ik had ergens gelezen dat het zo moest (ipv met room). Gesmolten pure of melk chocolade is lekker loperig (dus gemakkelijk om het hele balletje te bedekken) en wordt snel hard. Heel gemakkelijk dus.
Witte chocolade is iets anders. Ik vind het zowiezo moeilijk om die te smelten, omdat die van mij eens ie gesmolten is, vrij snel begint te 'brokkelen'.. Bovendien was ie beetje doorschijnend (ik ben er wel maar 1x over gegaan, mss dat het bij 2x wel volledig dekkend zou zijn).
Volgende keer probeer ik het eens met chocolade met fijne nootje, dat moet gewoon heerlijk zijn :)

Dream like you live forever,
Live like you die tomorrow.

7

Als je witte chocolade begint te brokkelen, is het waarschijnlijk te warm geweest.
Ik verwarm het altijd in de magnetron op de helft van de sterkte en roer het tussendoor goed door.
Als je wanneer alles is gesmolten even stampt met het bakje/glas op een vlakke ondergrond komen de luchtbellen eruit en wordt het mooi egaal.

8 Laatst bewerkt door Sneezle (29-02-2012 10:21)

Ziet er lekker uit.  :P En ik ben dol op citroen, kwijl, kwijl.

Ik ben niet chaotisch, ik orden gewoon anders!