1

Onderwerp: wat vragen

hoi allemaal,

ik hoop dat de taartengekte mij ook te pakken heeft. echter ben ik op dit moment nog een leek, moet me eerste taart nog gaan maken. wel heb ik al een basis in huis gehaald.
er zijn een aantal vragen in me op gekomen ik hoop dat iemand de moeite wil nemen deze te beantwoorden.

1. de taart komt uit de oven en dan? waar laat ik het afkoelen of moet ik het eerst vullen en afwerken met botercreme en dan aflaten koelen? en wat als de botercreme erop zit hoe lang moet het in de koeling voor je het met marsepein kan bekleden?

2. op wat voor ondergrond zet je de taart als het uit de oven komt? en zet je het dan ook met die ondergrond in de koeling?

3. hoe bewaar je de taart als hij af is? ik weet dat je het inkan vriezen maar hoe bewaar je het als je het niet wil invriezen maar gelijk wilt gebruiken.

als iemand verder nog goede tips heb hoor ik het graag, ik wil morgen beginnen met me eerste taart.

en ik hoop begin april de taart van mijn dochter zelf te kunnen maken. 

alvast bedankt allemaal.

2

Re: wat vragen

pamsie schreef:

hoi allemaal,

1. de taart komt uit de oven en dan? waar laat ik het afkoelen of moet ik het eerst vullen en afwerken met botercreme en dan aflaten koelen? en wat als de botercreme erop zit hoe lang moet het in de koeling voor je het met marsepein kan bekleden?

Als je taart uit de oven komt haal ik hem na een minuut of 5 uit de vorm en laat hem volledig afkoelen. Je kunt hem daarna gelijk vullen en bekleden maar doe je dat niet dan pak je de taart in  in vershoudfolie. Als je hem de volgende dag gaat af maken kun je hem gewoon buiten de koelkast laten en als je hem later wil afmaken doe je hem in de vriezer.

pamsie schreef:

2. op wat voor ondergrond zet je de taart als het uit de oven komt? en zet je het dan ook met die ondergrond in de koeling?

Je hoeft hem dus niet te koelen.

pamsie schreef:

3. hoe bewaar je de taart als hij af is? ik weet dat je het inkan vriezen maar hoe bewaar je het als je het niet wil invriezen maar gelijk wilt gebruiken.

net als andere taart gewoon in de koelkast.

Als je de FAQ doorneemt kom je al heel veel tips en weetjes tegen en daarnaast is dit topic ook een goed hulpmiddel:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809

Succes met je eerste taartje  :thumb:

3

bedankt voor je hulp.

4

nog ff een vraag waar zetten de meeste van jullie de taart op? en waar koop je dat?

en waar zet je het mee in de koelkast? neem aan dat het afgeschermd moet zijn maar zijn er ook hoge taart dozen?

kan het ook in soort tuperware doos? ( plastic)

5

pamsie schreef:

nog ff een vraag waar zetten de meeste van jullie de taart op? en waar koop je dat?

en waar zet je het mee in de koelkast? neem aan dat het afgeschermd moet zijn maar zijn er ook hoge taart dozen?

kan het ook in soort tuperware doos? ( plastic)

Ik pak een mdf plankje in met inpakpapier+folie en zet daar de taart op.Onder de taart doe ik nog wel een taartkarton.
Soms zet ik de taart zonder doos, soms met doos in de koelkast. (Maar de meeste taarten zet ik gewoon op een koele plaats omdat ik meestal vullingen gebruik die niet per se in de koeling hoeft). Wel een kartonnen doos omdat plastic teveel afsluit en de taart geen lucht krijgt waardoor de kans op smelten grote is...

6

Ik zou 'm niet eerst 5 minuten laten afkoelen in de vorm, maar meteen eruit anders kan de warmte er niet uit en heb je kans op natte zijkanten.

7

bedankt voor alle tips. me eerste taart was best goed gelukt voor een beginneling:P

8

Als de taartjes voor eigen gebruik zijn, of mensen die je kent. Dan zou je het ook gewoon op een bord kunnen neerzetten.
Dit doe ik ook, en soms gebruik ik ook mdf plankje in met inpakpapier+folie.

Die kartonnetjes zijn duurder dan wat ik hierboven heb neergezet, en borden heb je altijd in huis, en dat hout soms.

Ik bewaar de taarten als ze helemaal af zijn, in de koelkast zonder iets eromheen, wel op het bord dan. In de vriezer doe ik er een pedaalemmerzak omheen, knoopje en dan zit die ook goed dicht. Dan zou je taart er max. 3 maanden in mogen staan heb ik gehoord.

Als de taart uit de oven komt, leg ik hem altijd op een snijplank neer, doe er soms wel van dat bakspray op omdat me taart anders aan de onderkant eraan vast blijft zitten. maar je kunt hem ook in een kastje zetten (met bord en al)

9

thanks chan voor de tips

10

Ik heb een taartrooster dan kan de taart van onder en van boven gelijkertijd afkoelen.
Ik stort trouwens de taart gelijk na het bakken uit de vorm op het rooster omdat hij ook kan "krimpen".
Verder vul je hem pas als hij volledig is afgekoeld want anders smelt je botercreme.

Als ik hem afgesmeerd heb met botercreme zet ik hem meestal een minuutje of 10 in de koeling zodat de botercreme wat harder word en dat vind ik prettiger werken om de marsepein of fondant erover te doen en glad te strijken.

Als je een vulling gebruikt die in de koeling moet dan zet ik mijn taart meestal op een taartkarton en ín een kartonnendoos in de koeling.
Condens slaat dan neer op je doos en niet op je taart, wel zo fris.

Is je taart af en heb je een vulling die niet in de koeling hoeft dan bewaar je de taart in een taartdoos ergens op een (redelijk) koelplekje en anders dus in de koelkast ook in de doos.

Veel succes en plezier met bakken!

It's just a piece of cake

11

weer even wat vragen,

1. me tweede kapsel is nu af en net als de eerste is hij gewoon bol van boven.
hoe kan ik er voor zorgen dat hij mooi plat wordt?

2. kan je vlaaienvulling van hak ook gebruiken als vulling tussen de taart?

3. wat kan je nog meer behalve botercreme gebruiken om een dijkje mee te maken zodat je vulling niet uit de taart loopt?

thanks weer allemaal, ik ben nu al dus echt verslaafd aan taarten maken. al ben ik nog lang niet zo goed als jullie allemaal.

12

je kunt een plank op de vorm leggen om het kapsel plat te krijgen maar je kunt de taart ook, wanneer hij is afgekoeld, recht afsnijden
vlaaivulling van hak gaat heel goed en is ook erg lekker!!
botercreme is wel altijd veilig omdat je dan meestal met wit werkt en dat schijnt niet door je fondant/marsepein maar ik maak ook wel eens een dijkje met chcoladefudge of marshmallowbotercreme, recepten staan op het forum!!

cakes, enjoy making, enjoy eating!!

13

thanks voor de tips kapsel in afgekoeld dus ik ga aan de slag :9

14

ik gebruik trouwens tot nu toe funcakes mix.
als ik de basismix gebruik die hier bij tabellen staat maakt het dan uit wat voor suiker ik gebruik?

15

Ik draai de taart uit de vorm direkt om op een theedoek die ik over mn taartrooster heb gelegd. Ik dek de taart af met de punten van de doek en laat hem op het rooster goed afkoelen. De warmte kan weg door het rooster, de bovenkant (die nu onderkant wordt) wordt platter, de onderkant is al kaarsrecht en makkelijk strak te bekleden en hij droogt niet uit.
Ik gebruik de mix van de sligro, die is compleet.( Behalve de eieren natuurlijk.)

16

Haha, dit waren tips die ik ook wel kan gebruiken :) . Ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat Pamsie :Y , wil je een foto plaatsen als hij af is?

Trotse mama van Tim en Cas!

17 Laatst bewerkt door chan1985 (22-03-2012 12:27)

zoals ik hierboven al heb gelezen. Als je taartje een beetje bol is geworden, heb ik ook, dan draai je hem om. De onderkant is altijd recht.

Vullingen om in een taart te doen:
-mona toetjes
- Jam
- Vlaaivulling
- slagroom
- slagroom met iets erin (stukjes koek/ chocolade)
- banketbakkersroom
- chocopasta/ appelstroop/ pindakaas/ smeerkaas/ smeerworst/speculoospasta
- danoontje

18

thanks voor alle tips weer.
ook de tweede taart was goed gelukt dacht ik zo!:D ik zal ff proberen of ik wat foto's erop kan zetten. ( moet me man ff doen wat we hebben sinds kort een mac. en hij pakt ons fototoestel niet) maar ze komen er aan.

kan iemand me trouwens vertellen waar ik een schema kan vinden hoelang een bolvormige taart in de oven moet? ik kan dat namelijk nergens terug vinden.

19

een blanda bolschaaltje?

Want die kun je op deze site bij de Tabellen vinden