1

Onderwerp: Wie o wie kan me helpen, ben nog een supergroentje...

Hallo allemaal,
Ik ben echt nog maar een supergroentje op dit gebied.
Heb net voor het eerst een biscuit van 20 cm gebakken.
Mijn vraag is: als hij uit de oven komt hoe lang moet hij
afkoelen voordat ik hem uit de vorm haalt?
Toen ik hem eruit haalde was hij mooi gerezen, ik heb
hem 10 minuutjes af laten koelen, omgedraaid om hem op
het rooster verder af te koelen maar hij kwam er niet goed uit
en de bovenkant was nog een beetje drap.
Wat doe ik verkeerd, wie o wie kan me helpen???
Ik bak met mix van FunCakes in een hete lucht oven...

Groetjes,
Laleentje.

2

Re: Wie o wie kan me helpen, ben nog een supergroentje...

Als de taart gebakken is haal ik hem altijd gelijk uit de oven, en haal hem uit de vorm, om hem dan zoals hij in de vorm zat op een bord of plank te leggen en dan laten afkoelen, moet zeggen bij mij is ie nog nooit ingezakt, maar je zegt de bovenkant was nog een beetje drap, heeft ie wel lang genoeg in de oven gestaan dan?

3

Hoi Romi,
Ja volgens mij wel, ik heb zelfs nog 5 minuten extra gedaan.
Ja dat het nog een beetje drap was kwam ik achter toen ik hem omdraaide om hem uit de vorm te halen.
Hij kwam ook al moeilijk uit de vorm...

4

Laleentje, Ik haal hem ook altijd direct uit de vorm draai hem dan om (dan ligt de gladde onderkant dus boven) en laat hem afkoelen op een taartrooster.

Ik bak hem altijd eerst 13 min. op 150 graden, dan 13 min. op 160 graden en dan nog 14 min. op 180 graden. Gebruik verschillende soorten mixen en eerlijk gezegd mislukt hij nooit!

Ik verwarm de oven wel altijd even voor. (ook de hete lucht oven)

Haast is enkel goed als je vliegen vangt.

5

Dank je wel Sugar.
Ik ga het morgen maar eens opnieuw proberen!

Hoe lang laten jullie trouwens de biscuit rusten voordat je hem gaat bekleden??

Hoi Leentje,
Ik bak ook in een hetelucht oven en had gisteren zelfs met 10 minuten extra baktijd dat de bovenkant toch niet helemaal gaar bleek te zijn.
Was ook erg raar, want de taart ervoor (moest er twee bakken, achter elkaar) was wel gaar en had dezelfde baktijd. De eerste had ik gecontroleerd door even met een satehprikker erin te prikken. Deze kwam er schoon uit.
De tweede gewoon vanuit gegaan dat die dan ook goed zou zijn... dus niet.
Vervolgens laat ik zel wel altijd in de vorm afkoelen. Zo'n 10 a 20 minuten. Dan heb ik het idee dat hij makkelijker los komt. Maar ook niet adners geprobeerd, dus wie weet is dat nog handiger.
Ik bekleed de taart altijd pas de dag erna.
De taart goed af laten koelen, en dan doe ik hem in alluminium folie. Wanneer je dat te snel doet plakt hij daaraan vast. Dus wel geduld hebben :-)
Nou, succes en heeeeeel veel plezier met je ontzettend leuke nieuwe verslavende hobby.

Groetjes! Enne, bedankt voor alle inspiraties!!!
Wil je meer zien wat ik maak? www.ingrids-baksels.webnode.nl

7

Hoi laleentje,

Ik hoop dat het je morgen lukt, moet zeggen dat ik dan geen idee heb waardoor het komt, ligt ook aan je oven, je moet hem ook kennen om het zo maar te zeggen ;) , ik laat hem meestal een dag rusten, hoewel ik vandmiddag een biscuit heb gebakken en ben er nu mee bezig om hem helemaal klaar te maken, dus ben al bezig met het bekleden, het is ook maar net wat je het fijnste vindt, denk ik zo, ieder heeft zijn eigen manier, maar daar kom je snel genoeg achter, ik wens je in ieder geval heeeeeeeel veeeeel bakplezier  ;)  en geniet van deze verslavende hobby ;)

8

Iedereen tot zover hartelijk dank voor de adviezen.
Morgen nieuwe ronden nieuwe kansen...

Het is idd nu al verslavend, kan bijna niet wachten hihi...
Maar goed...

Ik hou jullie op de hoogte.

Groetjes,
Laleentje

9

Graag gedaan, en ben heel erg benieuwt naar je resultaten!!!!!

10

Zoals beloofd, zou ik er nog even op terug komen...

Nou... hij staat af te koelen!!
Vooralsnog ziet het er goed uit, ik heb hem gelijk uit de vorm gehaald en op het rooster gezet.  :Y
Ik zag wel dat de bovenkant een beetje open gebarsten was, ik hoop niet dat hij daar nog niet gaar is.

Ik heb ipv op 160 graden, 170 graden gedaan (hete lucht oven)

Ben héél erg benieuwd, en sta te popelen om hem te "proberen" te vullen en te bekleden.
Proberen omdat ik dat ook nog nooit gedaan heb.

Word vervolgd...  :)

Groetjes,
Laleentje.

11

Je bakt een biscuit eerder te heet dan te koud volgens mij :think: ik bak altijd 150graden hetelucht; een 20 cm zo'n 35-40min. Maar ja, elke oven is anders, gewoon uitproberen.

Een biscuit is gaar wanneer hij krimpt; hij laat iets los van de zijkant, dus je kunt het gewoon zien :)  Niet wachten totdat ie 1cm wijkt natuurlijk ;)
Ook kun je het voelen: aan de bovenkant zachtjes drukken; voel je luchtbel, dan istie nog niet gaar, voel je sponsachtige structuur, istie wel gaar :Y

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

12

Ik heb mijn oven op 170/180 graden en dan 35 minuten werkt prima, maar ligt inderdaad aan wat voor oven je hebt, ik heb de cake ook nooit gebarsten en is altijd gaar!!

13

Ik bak in een hetelucht combi oven.4
Gebruik de hetelucht stand en dan eerst 10 min op 150 graden.
Daarna bak ik zeker 10 min langer dan op de verpakking staat op 175 graden. In totaal dus wel 20 min langer dan op de verpakking, maar ander is ie echt niet gaar.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

14

Oh, en ik gebruik een springvorm die ik helemaal bekleed met bakpapier. Ideaal, niks dat vastplakt.

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

15

IK ben best benieuwd! Is het bekleden nog gelukt?
Was hij gaar?
Je hebt het misschien elders gepost, maar ben het nog niet tegengekomen.
Groetjes, Ingrid.

Groetjes! Enne, bedankt voor alle inspiraties!!!
Wil je meer zien wat ik maak? www.ingrids-baksels.webnode.nl

16

Hoi hoi, daar ben ik weer...

In principe is hij wel goed gelukt.
Zo'n allereerste keer is echt uitvogelen hoe je het 't beste kan doen met de middelen die je heb.
Ik heb 2 lagen gevuld, de onderste met banketbakkersroom en de bovenste met slagroom en daar framboosjes bovenop!

PS: Ik wil een foto bijvoegen maar weet niet hoe dat moet??!!??