1

Onderwerp: Wanneer dijkjes en wanneer niet

Hoi allemaal,

ik heb vandaag mijn eerste taart gemaakt met fondant. In eerste instantie wilde ik nog allerlei spannende vullingen gebruiken, maar werd een beetje afgeschrikt door het eventuele wegsmelten van fondant.
Daarom maar gewoon gevuld met botercreme (met cacao). Op zich best te doen, maar wel een beetje saai, voor de volgende taart wil ik graag iets interessanters.

Daarom vraag ik me af, wanneer moet je nou dijkjes gebruiken en wanneer niet? Ik lees op veel plekken dat je dijkjes moet gebruiken als er water in je vulling zit, maar er zit water in elke vulling, anders kan je het niet uitsmeren toch...?

Voor zover ik het nu begrijp:
- geen dijkjes bij botercreme en botercreme met smaak/kleurtoevoegingen.
Dan vraag ik me af voor welke toevoegingen dat allemaal geldt? Is het zo dat na bepaalde toevoegingen de botercreme ineens wel kan zorgen voor het smelten van je fondant?

- wel dijkjes bij vullingen op basis van slagroom en jam

Klopt dit?

2

Re: Wanneer dijkjes en wanneer niet

Ik spuit nooit dijkjes, gewoon een beetje van de rand af vullen en dat gaat super! Ik heb nog nooit last gehad van smeltend fondant/marsepein.

Jacqueline

3

eh wat is een dijkje????

4

nouja weet wel wat een dijkje is maar hoe doe je dat dan?

5

Dijkje spuit je met een spuitzak.

Maar smeltende fondant komt eerder door afsmeren met botercreme mix dan door de vulling. Wanneer je met vullen een stukje uit de rand blijft en afsmeert met 1:1 botercreme (evenveel gram poedersuiker als roomboter en dan lekker lang mixen) heb je weinig kans dat het misgaat. Geen dijkjes nodig.

6

Ah ok, ik gebruik nu wel botercreme mix maar kennelijk is dat een goeie want geen gesmolten fondant gehad.
Kan dus in principe elke vulling gebruiken die ik wil zolang ik maar een stukje uit de rand blijf?

7

eigenlijk gebruik ik altijd een dijkje van botercrème, ongeacht het type vulling, vooral omdat je dat met de spuitzak netjes overal even hoog kan maken, en dan kan je de vulling ook mooi gelijkmatig verdelen. Zo voorkom je dat de taart gaat scheefzakken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Bij banketbakkersroom of bavaroise kan je een dijkje gebruiken, zo druk je de room er ook minder snel uit bij het afsmeren. Als je de taart voor afsmeren even in de koelkast zet, stijft het dijkje op. En natuurlijk geen last van smeltende fondant. Bij jam en vlaaivulling hoef je geen dijkje te spuiten, dat smeer je tot 1 cm van de rand en niet te dik, niks aan de hand!

Marie-Popo schreef:

eigenlijk gebruik ik altijd een dijkje van botercrème, ongeacht het type vulling, vooral omdat je dat met de spuitzak netjes overal even hoog kan maken, en dan kan je de vulling ook mooi gelijkmatig verdelen. Zo voorkom je dat de taart gaat scheefzakken.

Je kan ook je vulling spuiten met een spuitzak, dan heb je een gelijkmatige vulling. Doe ik ook altijd met de bcvullingen. Alleen met jam zou ik het niet doen, is geen succes, haha  :lol:

10

taartjesdroom schreef:
Marie-Popo schreef:

Je kan ook je vulling spuiten met een spuitzak, dan heb je een gelijkmatige vulling. Doe ik ook altijd met de bcvullingen. Alleen met jam zou ik het niet doen, is geen succes, haha  :lol:

Daar heb je gelijk in  :Y
Maar ik gebruik eigenlijk nooit bc als vulling, vooral omdat we dat niet zo heel lekker vinden (en nogal machtig) ;)

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

11

ik maak nooit dijkjes. soms zie ik wel eens vullingen van 1-2 cm dik, dat doe ik dus niet!
vind ik niet lekker.
ik vul dus dun, gewoon iets dikker als dat je bijvoorbeeld pasta op je brood doet.
als je iets van de rand blijft dan smeer je de kiertjes dicht als je de taart afsmeert.

12

Vraagje, ik lees smeltend fondant.
Maar hoe zit het dan met marsepein? Kan dat niet smelten?
Heb je daar geen dijkjes bij nodig?

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

13

anouckjewel schreef:

Vraagje, ik lees smeltend fondant.
Maar hoe zit het dan met marsepein? Kan dat niet smelten?
Heb je daar geen dijkjes bij nodig?

Jawel, is idem als fondant!

Ik vul dik (0,5-1,5 cm) en gebruik wel dijkjes, zodat de vulling er niet zo snel uitloopt. Verder smeer ik sinds kort af met witte chocoladeganache. Werkt veel sneller dan 1:1 bc en vind het eigenlijk ook wel lekkerder. (hiermee spuit ik dan ook de dijkjes)

Dat is toch een TAART waard!

14

Oké, thanks.
Heb het nog nooit zonder dijkjes geprobeerd.
Gebruik nu de bc mix van funcackes.
Begrijp dat je voor het afsmeren beter 1:1 kunt gebruiken?

Kom je gezellig op m'n facebook gluren? www.facebook.com/mondvoltaart

15

anouckjewel schreef:

Oké, thanks.
Heb het nog nooit zonder dijkjes geprobeerd.
Gebruik nu de bc mix van funcackes.
Begrijp dat je voor het afsmeren beter 1:1 kunt gebruiken?

ja, omdat je bij de mix veel water gebruikt, en door dat water kan je fondant/marsepein gaan smelten