1

Onderwerp: Als fondant uithard....

is het dan nog te eten? Ik lees heel veel dat je als je iets van het fondant gemaakt hebt je het moet laten uitharden/ drogen.
Maar is het dan nog wel eetbaar?

Ik begreep dat de echte dikke stukken zoals boetseerwerk niet echt meer eetbaar zijn, maar aangezien ik niet kan boetseren, begin ik daar al niet aan, maar gewoon een plat decoratie, bv puzzelplaatje of een klein zelf gemaakt roosje, bloemetje of zo? Ook lees ik dat jullie iets in de fondant doen om bv strikken beter te laten staan zonder dat het inzakt. Maar is dit alles dan wel eetbaar?

Ik wil voor een zoontje van een vriendin graag wat fondant decoratie maken het liefst wat vooruit, maar ja wil wel dat de hele taart gewoon eetbaar is. Dit geld eigenlijk voor de taart van mijn eigen zoontje als ik daar vooruit kan werken zal ook fijn zijn, maar ook hier geld weer het liefst iets voor uit en alles moet eetbaar zijn.

Dus hoe zit het nou met dat uitharden? Hoe moet ik dat zien?

Groetjes Renske

2

Re: Als fondant uithard....

Het is sowieso eetbaar! Ik heb collega's die ook de grote boetseersels opeten. Maar goed smaken verschillen. ;)

Liefs, Zanoni

3

Er wordt vaak tylose door fondant gedaan om het (sneller) hard te laten worden en dan vind ik het niet lekker meer. Maar als je geen haast hebt zou ik zonder tylose werken. Gaat bij mij prima, zelfs een strik.

Zoete groetjes, Inti

als ik versiersels zonder tylose overhou bewaar ik die in een trommel en geef ze af en toe aan mn dochter vind ze heerlijk

ikzelf vind ze als ze hard zijn beetje zepig smaken maar zij vind ze lekker..

scheelt in snoep kopen  :lol:

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

5

Ik vind het niet meer hygienisch, paar dagen laten "uitharden", ik zeg altijd niet eten! Stof, bacterien en noem maar op wat er wel niet in de lucht hangt :)

6

Angi schreef:

Ik vind het niet meer hygienisch, paar dagen laten "uitharden", ik zeg altijd niet eten! Stof, bacterien en noem maar op wat er wel niet in de lucht hangt :)

Je moet t ook stofvrij bewaren ;)

7

etmc schreef:
Angi schreef:

Je moet t ook stofvrij bewaren ;)

En dat is?

bacterien hangen niet in de lucht die komen door aanraking pas met fondant in contact.

uitharden kan je makkelijk stofvrij doen ik doe het meestal in een trommel die niet volledig luchtdicht is.. dan komt er geen stof bij maar wordt t wel hard

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

9

Die doosjes van tomaatjes of druiven vind ik altijd handig  :Y

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

10

pennyroyaltea schreef:

bacterien hangen niet in de lucht die komen door aanraking pas met fondant in contact.

uitharden kan je makkelijk stofvrij doen ik doe het meestal in een trommel die niet volledig luchtdicht is.. dan komt er geen stof bij maar wordt t wel hard

Op die manier dus! Ik liet het altijd gewoon zo staan,onverpakt, ik zeg er ook dan bij dat ze niet moeten eten.

Dan ga ik dat ook proberen!

Even terug komen op de"bacterien". Bacterien hangen ook in de lucht. Hier een stukje erover...

Wat Bacteriën zijn

Bacteriën zijn levende, biologische verontreinigingen die kunnen worden overgedragen door besmette mensen , dieren en binnenlucht. Bacteriën kunnen worden uitgevoerd door de bodem, plantenresten, of door de lucht. Ze maken doorgaans een derde van alle in de lucht, levende organismen. een Gram-negatieve bacteriën , net als andere biologische verontreinigingen, bijdragen aan een slechte kwaliteit van de binnenlucht en kan een belangrijke oorzaak van verloren dagen van het werk en school. Deze bacteriën kunnen groeien in het water-beschadigde gebouwen en kan de oorzaak van de luchtkwaliteit (IAQ) klachten. Sommige bacteriën worden overgedragen door besmette personen, besmet water systemen, verontreinigde lucht handling systemen in woningen en gebouwen, vocht beschadigde materialen en dieren.  Dit is vooral een probleem in gesloten ruimtes waar er veel mensen zijn, zoals penitentiaire inrichtingen, scholen, kantoorgebouwen en militaire opleidingscentra.

Naast de besmette mensen en dieren, waterbronnen en water beschadigde materialen, de buitenlucht kan ook een bron voor bacteriën binnenshuis, vooral in landelijke gebieden of locaties met nabijgelegen landbouwpraktijken en de behandeling van afvalwater processen.  In het bijzonder, oogsten / maaidorsers de handelingen van pluimen van bacteriën en schimmels die worden uitgevoerd voor de wind. Composteringsinstallaties en gemeentelijke stortplaatsen waar ontbindend organisch materiaal wordt opgeslagen kan ook verhoging van de lucht bacteriële concentraties.