1

Onderwerp: hoort een biscuit er zo uit te zien?

Hoort dit zo meiden? zie de foto hieronder. Ik ben sinds kort aan de gang met taarten dus nog onervaren. Ik gebruik de funcakes mix. 12 minuten 150 graden 12 minuten 160 graden en 12 minuten 170 graden. Zodra ik hem uit de oven haal komt de taart er dus zo uit te zien...  :/  https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/401994_372009502811010_100000058918559_1519211_992815040_n.jpg

Re: hoort een biscuit er zo uit te zien?

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn biscuit er nog nooit zo uit heeft gezien.. Vreemd.
Ik zet een bakvorm van 28cm 45minuten in een heteluchtoven van 160graden.
Tijdens het bakproces absoluut de oven dichtlaten. Daarna meteen op een taartrooster af laten koelen en niet in de vorm laten zitten. Is je taart wel gewoon gaar van binnen? Anders kun je het oplossen door er een rand af te snijden en de taart om te draaien (Onderkant=bovenkant). Dat moet je trouwens altijd doen. Je zou dan gewoon een egale rechte en platte taart moeten hebben. Zo zou ik het oplossen. Succes

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

3

dit klopt volgens mij niet, bak al heel lang en nog nooit zo een biscuit gehad. Volgens mij is hij niet gaar vanbinnen en terug ingezakt na het uit de oven halen (zo lijkt het toch op de foto)
Ik zou je rand van bakpapier ook iets minder hoog maken zodat de warmte beter circuleert in je oven.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

4

Hey! bedankt voor je reactie. Dit is taart nummer 4. En ze zien er allemaal zo uit  :s  ik laat de deur van de oven dicht. Haal de taart eruit. Springvorm gaat eraf na 5 minuten en dan zakt ie zo in.

Dit is een springvorm van 22 cm. Die heeft in totaal 36 minuten in de oven gestaan. Hij is wel gaar!

5

Dankjel xhafal! Wellicht is het zo dat de warmte niet kwijtkan. Die rand van het bakpapier komt tegen m'n oven aan. Maar in de oven is ie mooi vlak. Pas als hij uit de oven komt en een paar minuten staat gaat hij in zakken.

6

Ik kan proberen of hij wel lukt met:

14 minuten 150 graden
14 minuten 160 graden
14 minuten 170 graden

Of gewoon 40 minuten op 160 graden?

en bakpapier stuk korter...

Carool86 schreef:

Hey! bedankt voor je reactie. Dit is taart nummer 4. En ze zien er allemaal zo uit  :s  ik laat de deur van de oven dicht. Haal de taart eruit. Springvorm gaat eraf na 5 minuten en dan zakt ie zo in.

Dit is een springvorm van 22 cm. Die heeft in totaal 36 minuten in de oven gestaan. Hij is wel gaar!

Vreemd.... ik heb geen idee hoe dit kan dus kan je daarin niet verder helpen. Misschien kun je via een schema op dit forum andere verhoudingen gebruiken dan die achterop het pak van funcakes staan... ik gebruik iets andere verhoudingen omdat ik heb gelezen dat de kans op mislukken dan kleiner is. En mijn taarten zijn heerlijk al zeg ik t zelf hihi. Ik zou zeggen; zolang je de oorzaak niet weet, gewoon de lelijke stukken wegsnijden en er iets moois van maken!!

www.taartenvankris.nl <-- Ook voor het bestellen van eetbare prints op icing, frosty en ouwel!

8

ik zou misschien toch nog iets langer laten bakken in de oven. en zeker je rand bakpapier lager maken!
het is ook een kwestie van je eigen oven te leren kennen, iedere oven is anders. eens je je eigen oven kent, kan je het blindelings doen daarna.

9

ik gebruik de verhoudingen van de tabellen hier op de site. Niet de verhouding aan de achterkant van de verpakking.

Thanks! :)

Carool86 schreef:

Ik kan proberen of hij wel lukt met:

14 minuten 150 graden
14 minuten 160 graden
14 minuten 170 graden

Of gewoon 40 minuten op 160 graden?

en bakpapier stuk korter...

40min op160 zou ik doen

11

Das waar. Je moet je eigen oven leren kennen haha klinkt zo grappig :P  maar het is wel degelijk waar.

Cupcakes heb ik nu wel door. Dat gaat goed!

En dan moet je je voorstellen dat ik binnenkort een nieuwe oven krijg. Whaaaa :P

12

dan kan je terug beginnen uitproberen!  :lol:

13

Dan gaan we der weer tegenaan van vooraf aan ;)

14

Misschien ligt het inderdaad aan je oven. Probeer de laatste 5minuten van je baktijd de oven uit te zetten en de deur op een kier open te doen. Zo droogt je cake niet uit en heeft je cake langzaam de tijd om af te koelen ipv meteen van 170 graden naar 19graden. Ik heb geen moeite met mijn bescuit maar af en toe wel met gewone cake en dan helpt dit prima. (was ook een tip van rudolphs bakery 24 kitchen)

15

Creativelady schreef:

Misschien ligt het inderdaad aan je oven. Probeer de laatste 5minuten van je baktijd de oven uit te zetten en de deur op een kier open te doen. Zo droogt je cake niet uit en heeft je cake langzaam de tijd om af te koelen ipv meteen van 170 graden naar 19graden. Ik heb geen moeite met mijn bescuit maar af en toe wel met gewone cake en dan helpt dit prima. (was ook een tip van rudolphs bakery 24 kitchen)

Ik denk ook dat het temperatuur verschil de dader is.
Deur open en in de oven iets laten afkoelen voordat je de biscuit eruit neemt.

Buitendeuren dicht, geen tocht

Ik bak en kook, gluten en tarwevrij

16

Mijn tip: wel meteen storten, niet eerst 5 minuten laten afkoelen.

17

lijkt mij een grote luchtbel
met kloppen de laatste minuuut ff rustig aan
en die temp verhogingen zie ik het nut niet zo van in
gewoon niet te hoge temperatuur gebruiken 160 ?
en idd het papier wat minder hoog ivm circulatie

maar je kan hem toch gewoon gebruiken??

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

18

Vanwaar die hoge rand er omheen? Op zich hoeft er helemaal geen bakpapier in een bakvorm. Uitzondering is misschien de bodem van een springvorm omdat je anders de onderrand er zo in ziet.

Ik bak in een kleine oven (combimagnetron) en dan gewoon 35 minuten op 170 graden. Mijn collega in een grote oven op 160 graden, ook 35 minuten.
Wel meteen storten, als de taart goed gaar is dan zakt hij niet meer in.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

19

Bedankt voor al jullie reacties. Creativelady, als de oven klaar is laat ik de biscuit nog een kwartier in de oven staan om af te koelen met de deur op een heel klein kiertje.

Wat bedoelen jullie met storten?

Deze taart heb ik met 12 minuten 150 12 minuten 160 en 12 minuten 170 graden gedaan. Die andere taarten (die ook mislukt zijn) had ik 35 minuten op 160 graden. Dus wellicht helpt het als ik 40 minuten pak ipv 35 minuten.

Met m'n Bomann keukenmachine gebruik ik 8 minuten op de hoogste stand en dan 2 minuten  op de lagere stand.

Carool86 schreef:

Bedankt voor al jullie reacties. Creativelady, als de oven klaar is laat ik de biscuit nog een kwartier in de oven staan om af te koelen met de deur op een heel klein kiertje.

Wat bedoelen jullie met storten?

Deze taart heb ik met 12 minuten 150 12 minuten 160 en 12 minuten 170 graden gedaan. Die andere taarten (die ook mislukt zijn) had ik 35 minuten op 160 graden. Dus wellicht helpt het als ik 40 minuten pak ipv 35 minuten.

Met m'n Bomann keukenmachine gebruik ik 8 minuten op de hoogste stand en dan 2 minuten  op de lagere stand.

Hoi,

Wat belangrijk is voor een goed en mooi kapsel:
Minimaal 10 minuten mixen waarvan 8 minuten op de hoogste stand en 2 minuten op stand 1.
Daarna met een spatel voorzichtig je beslag in een bakpan gieten, zodat je geen lucht uit je beslag verliest (heb je er net ingemixt).
Je bakpan kun je insmeren met boter of olijfolie. Op de bodem bakpapier leggen (teken je bakvorm op het bakpapier en knip dit uit). Voorkomt dat je kapsel er niet uit komt. Een kapsel is een gebakken biscuit.
Minimaal 30 minuten in de oven. Oven niet voortijdig openen want dan zakt je kapsel in. Je schrijft over een kwartier de oven open laten. Zou ik niet doen.
Ik bak mijn kapsels (met biscuitmix) altijd 35 min. max. in een oven van 175 graden hetelucht oven, maar liever nog met boven- en onderwarmte. Als je dat niet hebt, volstaat hetelucht oven.
Storten is dat je je kapsel direct uit de oven en bakpan op een plank zet.
Bedenk wel hoe langer je kapsel in de oven staat, hoe droger deze kan worden. Ik zou eerder aan 2 of 3 minuten denken dan meteen met 5 minuten beginnen.
Ik haal mijn kapsel altijd pas na 5 of 10 minuten uit de bakpan. Als ik dat eerder doe, heb je kans dat het kapsel te zacht is waardoor het breekt. Als je het kapsel op een plank zet, zakt ie altijd wel iets in. Dat komt omdat het in aanraking komt met koude lucht. Draai je kapsel om, en je hebt een mooie platte bovenkant. Als er nog bobbels op zitten, kun je dat (heel weinig) bijsnijden.
Veel succes!

21

Bedankt saskia! Ik heb een simpele combimagnetron met oven functie. Ik doe het precies hoe jij zegt. Ik ga het vanavond weer proberen. Maar ik twijfel of ik nou 160 graden moet doen of 170 graden. Moeilijk met die ovens ;)

22

ik zou 160 graden doen, en dan gewoon wat langer!
ik heb een gewone oven en bak alles op 150 graden.

23

Ik heb dit ook wel eens gehad, maar is dan toch vaak dat de bovenkant nog net niet gaar is. Als je de bovenkant dan vastpakt (eraf) dan is het nog vochtig daaronder. In het midden van de taart is het wel gaar. Bovenkant eraf snijden is een oplossing, of net iets langer in de oven laten staan (paar minuten is al genoeg)...

Website: www.tuinentaart.nl Twitter: @tuinentaart
Facebook: http://www.facebook.com/TuinenTaart

24

Bij gebruik van een springvorm is ophogen vaak wel noodzakelijk omdat deze lager zijn dan de gebruikelijke bakvormen.
En storten is uit de vorm op een rooster doen om af te koelen.
Na het bakken niet meer laten afkoelen in de oven, maar meteen storten op een rooster.

Carool86 schreef:

Bedankt saskia! Ik heb een simpele combimagnetron met oven functie. Ik doe het precies hoe jij zegt. Ik ga het vanavond weer proberen. Maar ik twijfel of ik nou 160 graden moet doen of 170 graden. Moeilijk met die ovens ;)

Hoi,
Ik zou gaan voor 170 graden, alhoewel ik 175 graden altijd gebruik.
Gewoon uitproberen. De ene oven is de andere oven niet.
En alleen op ovenstand zetten en een vleugje geduld toevoegen. Dat laatste werkt prima.